Żużel - czy aby taki Nice (1): Skandale i i dylematy. Czas uciekać od żużla?

- Kiedy patrzę na liczbę skandali w ostatnim czasie, dopadają mnie dylematy. Nie wiem, czy moja dalsza obecność w żużlu ma sens - pisze w swoim felietonie Adam Krużyński.

W tym artykule dowiesz się o:

Kolejny żużlowy skandal w naszym kraju. Ile można ich znosić? Tym razem mamy go za sprawą kuriozalnej, złej i kompletnie niezrozumiałej decyzji genewskiej centrali FIM dotyczącej zakazu startów zawodników z SGP w SEC. To kolejna w ostatnich latach plama na wizerunku żużla, po wielu negatywnych wydarzeniach w polskiej lidze, jak choćby pamiętny mecz w Gorzowie po śmierci Lee Richardsona czy też ostatnie zawody finału Ekstraligi 2013 w Zielonej Górze. Do tego dochodzi coraz więcej problemów finansowych poszczególnych klubów, zawodnicy niemogący wyegzekwować zapracowanych pieniędzy i mało przejrzyste zasady w przyznawaniu licencji na starty w żużlowych ligach i ostatnie wydarzenia związane z brakiem homologacji tzw. polskiego tłumika.

To wszystko powoduje, że dopadają mnie poważne dylematy. Mówiąc zupełnie poważnie, zastanawiam się, czy moja obecność w tej dyscyplinie w takim charakterze jak dotychczas ma sens. Mam wątpliwości, czy żużel jest nadal dobrym kierunkiem w celu uzyskania odpowiedniego zwrotu z poniesionych inwestycji. I choć według znanej sentencji "nie ważne jak mówią byle mówili" osobiście uważam, że skala złych i skandalizujących wydarzeń w tej dyscyplinie wymyka się spod kontroli.

Ostatnie decyzje FIM sprawiają, że mam dylemat, czy dalej Nice powinien być kojarzony z tym sportem i czy pieniądze inwestowane w tę dyscyplinę nie powinny trafić gdzie indziej. Swoją decyzję chciałbym podjąć już wkrótce. Na razie postanowiłem, o czym pewnie już wszyscy wiedzą, że nie będzie mnie dalej w strukturach GKSŻ.

Powodów było kilka. Oczywiście, decydowały te osobiste dotyczące mojego życia zawodowego i czasu, który poświęcam na kierowanie firmą Nice. Moje zaangażowanie w SEC i wsparcie jakie udzielam jego organizatorom od samego początku, kiedy ta idea powstała. To również odegrało istotną rolę. Rozumiejąc sytuację kiedy jako członek GKSŻ reprezentuję PZM, a w swojej działalności jestem jednak solą w oku władz FIM, rozsądnym i po prostu logicznym była moja rezygnacja z członkostwa w Komisji. Nie chciałbym utrudniać dziś, czy wpływać na kontakty przedstawicieli PZM z genewską centralą, a uważam również, iż ten rozbrat jest tylko w sferze mojej obecności w strukturach PZM.

Po ostatnich wydarzeniach związanych z działaniami FIM, Adam Krużyński zastanawia się, czy jego dalsza obecność w środowisku żużlowym ma sens
Po ostatnich wydarzeniach związanych z działaniami FIM, Adam Krużyński zastanawia się, czy jego dalsza obecność w środowisku żużlowym ma sens

A te kontakty, o których piszę, są bardzo ważne, bo to na tym polu ciągle przegrywamy wojnę z FIM. Nie mamy odpowiedniej siły przebicia, nie jesteśmy wystarczająco reprezentowani w FIM i FIM EUROPE. Nie potrafimy się skonsolidować jako środowisko w Polsce i każdy stara się myśleć o swoim interesie i potrzebach w pierwszej kolejności. Nie jesteśmy w stanie zbudować wokół nas i naszych sukcesów w żużlu grupy krajów wspierających nas w strukturach FIM, nie funkcjonuje w Polsce solidarność, a środowisko nie ma skutecznej reprezentacji i to dotyczy tak zawodników jak i działaczy czy klubów. Moglibyśmy pewnie jeszcze długo szukać tych naszych słabych stron, ale kluczowa jest i będzie strategia i polityka, która musi dążyć do zabezpieczenia naszych żywotnych interesów. Jeżeli ją wykreujemy i będziemy z uporem pracować nad jej wprowadzeni w końcu osiągniemy sukces.

Ważna kwestia dotyczy również obecności Grand Prix w Polsce. Każdy z organizatorów - czy są to miasta czy kluby - powinien sobie zrobić swój własny rachunek biznesowy. Przecież na organizację zawodów GP do tej pory wydawane były publiczne pieniądze służące najczęściej promocji. Jeżeli dla poszczególnych miast te inwestycje się zwracały, to rozumiem, że tak łatwo z tego, co posiadają nie zrezygnują, choć patrząc na to w jaki sposób promowane są zawody GP, to ja mam ogromne wątpliwości. Dziś motorem napędowym i głównym medium wpływającym na budowanie prestiżu i wartości produktu eventu sportowego są telewizje, ich zasięg i wyniki oglądalności. Niestety patrząc na imprezy GP i wkład finansowy, jaki mają poszczególne miasta w mojej ocenie rachunek ekonomiczny zgodzić się nie może. Płacąc ponad dwa miliony złotych można spodziewać się i oczekiwać więcej.

Myślę również, iż po zeszłorocznych imprezach SEC organizowanych w Polsce już we wszystkich miastach wiedzą, że aby mieć dobry żużel, sport na najwyższym poziomie, świetną promocję na całym świecie dzięki Eurosportowi, nie trzeba płacić tych ogromnych sum. Ostatnio jeden z przyjaciół zaskoczył mnie swoją myślą, iż nie rozumie nas Polaków, ponieważ my wolimy płacić fortunę angielskim organizatorom nie wspierając swojego produktu, a on patrzy na to z perspektywy wpływów do polskiego budżetu. Przecież organizator SEC podatki płaci w Polsce. Pomyślmy o tym wszyscy.

Nie wiem, jaka będzie moja dalsza obecność w polskim żużlu i czy Nice zostanie sponsorem Polskiej Ligi Żużlowej. Odpowiedź nie jest prosta i wymaga również działań ze strony Polskiego Związku Motorowego i szczerej determinacji oraz zaangażowania w procesie negocjacji z moją firmą, a także telewizją. W tym miejscu chcę również zaapelować i poprosić władze Polskiego Związku Motorowego i Głównej Komisji Sportu Żużlowego o stanowczą reakcję i przeciwstawienie się kuriozalnym, szkodzącym sportowi motorowemu decyzjom FIM. Deklaruję, iż dalej jestem zainteresowany wspieraniem polskiego żużla jako pierwszy sponsor kadry narodowej w historii tej pięknej dyscypliny, ale również sponsor klubów jak i poszczególnych zawodników. Chciałbym jednak decyzję o wydatkowaniu niemałych środków na reklamę swojej marki poprzez sport żużlowy podejmować z pełnym przekonaniem o jej słuszności. Polski Związek Motorowy powinien pomóc i w bardziej aktywny sposób reprezentować interesy polskich zawodników. O to apeluję ja, Adam Krużyński.

I na koniec mam jedną, niestety bardzo smutną refleksję. W obliczu ostatniego skandalu, przegrany będzie tylko sport żużlowy i jego kibice. W tym sporze nie będzie zwycięzców czy pokonanych. BSI za swoją agresywną politykę może zapłacić utratą części wpływów, a FIM doprowadzić do unicestwienia lub obniżenia poziomu wielu dyscyplin motorowych. Jeżeli nie widzą tego panowie podejmujący te decyzje w Genewie, to znaczy, że sport ich zupełnie nie interesuje.

Adam Krużyński
Od redakcji:

Adam Krużyński jest byłym członkiem GKSŻ, dyrektorem zarządzającym firmy Nice, która była pierwszym w historii sponsorem żużlowej reprezentacji Polski.
Publikacje Adama Krużyńskiego, w formie bloga, będą pojawiały się regularnie (co tydzień) na łamach SportoweFakty.pl. 

Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas!

Komentarze (185)
avatar
ws21
20.02.2014
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
avatar
ws21
19.02.2014
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Podobnie jak Twoje. Pojawił się nowy wątek, chęć wykupienia niższej ligi więc się wypowiadam. Widzę że nie w smak, że zostaliście zrobieni jak przedszkolaki. 
avatar
ws21
19.02.2014
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
... i dlatego przez 3 lata milczał. 
avatar
ws21
19.02.2014
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Dla mnie, cała ta publikacja to metoda na negocjacje, zmiękczenie przeciwnika. Czysta ściema. Intencje i motywy autora są zupelnie inne niż w wypowiedzi. Ja od piewszej chwili dostrzegam sprzec Czytaj całość
avatar
ws21
19.02.2014
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
"Nice zapłaci pół miliona za nazwę ligi?"
I co adwersarze, czujecie już się zrobieni w bambuko przez biznesmena - cwaniaka?
Skandale i dylematy. Czas uciekać od żużla?
I 500 milionów na rozgry
Czytaj całość

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (868 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.