Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Adam Skórnicki: Dajmy szansę NSF. Tunerzy to zło, które sami wychowaliśmy

New Speedway Foundation to propozycja czeskiej Jawy, przedstawiona przez jednego z autoryzowanych dealerów Jawy na Polskę. Jak na kwestię wprowadzenia nowości na rynek zapatruje się Adam Skórnicki?
Damian Gapiński
Damian Gapiński

- Zakres momentu obrotowego obecnie używanych silników (o wartości ok. 55Nm) znajduje się w bardzo krótkim zakresie obrotów tj. ok. 7000 do 9500 obr/min. Zaś "nasz" silnik ok. 4500 do 8000 obr/min., czyli jak to się potocznie mówi w żargonie żużlowym - ma mocny "dół", czego brakuje w obecnie używanych silnikach - wylicza zalety nowej Jawy Mirosław Dudek z NSF. Inna podstawowa zaleta to koszty. Obecnie silnik po tuningu kosztuje około 6500 euro. Prototyp Jawy wyceniany jest na 2500 euro.


Jednym z zawodników, który miał możliwość testowania nowego sprzętu, jest Adam Skórnicki, menedżer Fogo Unii Leszno i organizator pikniku żużlowego w Lesznie. To właśnie na tej imprezie wraz z Samem Ermolenką i Romanem Jankowskim miał możliwość odjechania kilku kółek na Jawie. Skórnicki widzi potrzebę wprowadzenia Jawy na polski rynek. - Pojawiła się jakaś opcja. Ma ona być tańsza w użytkowaniu i zakupie. Musimy spojrzeć na nasz rodzimy speedway. Zawodników jest coraz mniej. Musimy coś zrobić, aby ich przybywało. Możemy oczywiście posługiwać się obcokrajowcami, ale ich liczba też w pewnym momencie może okazać się zbyt mała. Mniejsza liczba zawodników w ogóle, to niestety konieczność płacenia większej kasy i kółko się zamyka. Rozmawiając zatem o nowym motocyklu, musimy spojrzeć nie tylko na to, kto to zrobił i za ile, ale czy takie rozwiązanie jest nam potrzebne. Na realizację tego pomysłu potrzeba czasu. Przede wszystkim - gdyby miało to wejść w życie, to trzeba najpierw usiąść i poważnie się nad tym tematem zastanowić tak, aby wzorem wielu innych pomysłów, nie był to jedno-sezonowy wybryk. Przecież nie musimy od razu wprowadzać rewolucji i wymieniać wszystkiego. Ale możemy wprowadzić ten sprzęt w rozgrywkach juniorskich, z turniejami zaplecza kadry narodowej włącznie. Tam można go przetestować i w przypadku pozytywnych opinii, wprowadzać szerzej - powiedział Adam Skórnicki.

Menedżer Unii wylicza również zalety Jawy, ale zaleca ostrożność przy jej wprowadzaniu. Gdzie najpierw powinna być testowana? - Przede wszystkim ma inny zakres obrotów. Wydaje się, że są cichsze od GMów. A jeżeli tak jest, to automatycznie nie potrzeba nam wymyślnych tłumików. Ale to moje zdanie, człowieka niewykształconego. Są jednak w naszym kraju ludzie wykształceni, którzy z pewnością się na tym znają i powinni wysunąć właściwe wnioski. Nikt nie mówi dzisiaj, że jest to silnik nadający się do Grand Prix. Gdyby również zmiana miała polegać na wymianie całego parku maszyn, to byłby to wydatek dużo większy, niż utrzymanie obecnego sprzętu. Warto się jednak zastanowić, czy w II lidze, a także w rozgrywkach juniorskich. Mamy w II lidze sześć zespołów i każdego z zawodników trzeba zaopatrzyć w przynajmniej dwa silniki. Jak policzymy koszty, to jest to wydatek ogromny. Ale przecież z drugiej strony zawodnicy i tak muszą zainwestować przed sezonem w sprzęt. Jeżeli mamy firmę, która chce wejść na rynek i oferuje dużo niższe koszty utrzymania i zakupu, to czemu nie spróbować? Zawsze jak pojawia się jakiś pomysł, to pada pytanie: dlaczego? Albo mamy na wszystko wyjaśnienie. Zawodnicy narzekają, że polski tłumik jest cięższy, ale żaden z nich nie sprawdził, ile ważą pozostałe. Ja nie będę jednak im tego wszystkiego rozrysowywał - wyjaśnił Skórnicki.

Od lat polskie kluby podkreślają, że wysokie koszty szkolenia młodzieży biorą się między innymi z cen zakupu sprzętu. Propozycja Jawy rozwiązuje ten problem. Adam Skórnicki w zakresie młodzieży i polskich zawodników idzie jeszcze dalej i proponuje ograniczenia w II lidze, promujące starty rodzimych żużlowców. - Turniejów młodzieżowych jest coraz mniej, bo to kosztuje. Musimy posługiwać się zawodnikami zagranicznymi. Ich przyjazd to wydatek dla klubów, który może być przesunięty na coś innego. Na przykład szkolenie młodzieży, która będzie startowała w II lidze. Przecież wystarczy zrobić ankietę i spytać kibiców, kogo wolą oglądać - swojego wychowanka, czy zawodnika zagranicznego. Jeżeli mamy uzdrowić ten sport, to powinniśmy rozpocząć od wprowadzenia zasady, że najniższa liga jest tylko dla zawodników krajowych. Przy wprowadzeniu tańszego sprzętu, to wszystko będzie miało sens.

Ostatnim, ale wcale nie najmniejszym problemem, jaki rozwiązałoby wprowadzenie Jawy, jest kwestia tunerów, którą menedżer Unii odważył się poruszyć jako pierwszy. Dzisiaj liczba fachowców gwarantujących odpowiednie przygotowanie sprzętu, jest ograniczona. Ta okoliczność generuje wyższe koszty i wprowadza preferencje dla bogatszych zawodników. - Niestety trzeba to w końcu powiedzieć głośno, ale taka jest prawda. Tunerzy to największe zło jakie sami wychowaliśmy. Ich nie obchodzi to, że jesteś biedniejszy i byłeś prędzej. Liczy się ten, który ma więcej sponsorów i większą siłę przebicia. Oczywiście znajdą się zawodnicy, którzy powiedzą, że ich to nie interesuje, bo oni akurat tych sponsorów mają i temat ich nie obchodzi. Ale to właśnie przez takie podejście psujemy rynek tunerów. Wprowadzenie NSF może to zmienić. Może zmienić także oblicze żużla. Dzisiaj wyścig kończy się w większości na pierwszym łuku. Kto wygra start i wejdzie na czele stawki w pierwszy łuk, ten najczęściej wygrywa. Przy Jawie takiej pewności nie będzie - zakończył Adam Skórnicki.

Bieg pokazowy z udziałem Skórnickiego, Ermolenki i Jankowskiego:



TAURON dziękuje za kibicowanie podczas cyklu Speedway Euro Championship

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (26):

  • Bruin Zgłoś komentarz
    Skornicki na pewno nie ma w tym zadnego interesu. Ja tej sprawie tez kibicuję
    • ziemo86 Zgłoś komentarz
      Motocykl NSF to ciekawa idea, ale ratunkiem na ogromne koszty uprawiania żużla w mojej opinii jest drastyczne ograniczenie możliwości tuningu, a może i nawet całkowite jego zakazanie.
      Czytaj całość
      Wiadomo jednak, że konstrukcje fabryczne mają to do siebie, że jedna jest bardziej udana, a druga mniej. I wtedy rodzi się pytanie: jak wyeliminować sytuacje, że zawodnik z układami dostaje najbardziej udane jednostki, a nieznany junior "szrot"?
      • lukih Zgłoś komentarz
        to 800 cm3
        • lukih Zgłoś komentarz
          Ktoś tam poniżej zapytał w czym problem, skoro jawa spełnia wszelkie warunki do korzystania w zawodach oficjalnej rangi: otóż nie spełnia, bo pojemność tego silnika to coś ok. 800
          Czytaj całość
          cm3 I taka mała wątpliwość (ad vocem) mojego ulubionego sqry: czy nie znajdą się za chwilę tunerzy - spece od tych osiemsetek? Nawet wartburga można stiuningować. Obawiam się więc, że na niewiele zdadzą się te pomysły. Poza tym ja już nie chcę wyciszania żużlówek. To wymysł mędrców z FIM, którym pomylił się żużel z town traffic. To chyba Boniek powiedział dlaczego żużel jest tak fascynujący: chłoniesz go wzrokiem, powonieniem i słuchem. Z tym że słuchem już od jakiegoś czasu - nie. Ktoś się kiedyś zastanowił jaki hałas generuje stadion żużlowy w ciągu roku ? Otóż: 20 minut x 15 zawodów w roku + trzy razy tyle: treningi , sparingi itp. W sumie mniej niż Wasze lodówki. Pozdrawiam
          • koziołek maurycy Zgłoś komentarz
            A co z pojemnością? Zaraz się przypierdzieli jakiś fim, pścim i inne tałatajstwo i po ptokach!
            • Mat. Zgłoś komentarz
              Może to być jakaś alternatywa. Nie wszyscy mają pół miliona na przygotowanie do sezonu..
              • 21 GUNS Zgłoś komentarz
                Potestować warto...ale jak się sprawdzi i najlepsi by się przesiedli to i tak tunerzy podwiną rękawy...
                • bradoc Zgłoś komentarz
                  Jezeli mam byc objektywny to napisze tak robiłem silnik jawy wsztstkie od toku 1975 do konca ich masowej produkcji i powiem tak są lepsze od innych marek np.GMa bo trwalsze i dobrze
                  Czytaj całość
                  ztuningowany silnik Jawy nic nie ustepuje GMowi.
                  • szifo18 Zgłoś komentarz
                    no dobrze panie Skórnicki tylko wziął pan pod uwagę to ze awans z 2 ligi do 1 ligi na tych silnikach możne się okazać dnem bo tam będą gm i co ta jawa wtedy zrobi czyli nic jeżeli
                    Czytaj całość
                    wprowadzać to we wszystkich ligach i wtedy będzie jakieś widowisko.A pan raz się przejechał na tym i ubrać w to juniorów i 2 ligę absurd.
                    • RECON_1 Zgłoś komentarz
                      Skora gada madrze, mozna faktycznie dla juniorow wprowadzic Jawe,obnizyloby to koszty,a co do 2 ligi tylko dla Polakow to sklonilbym sie raczej do ograniczenia liczby obcokrajowcow na druzyne do
                      Czytaj całość
                      1-2 jak dawniej, nie mozna kibicom z nizszych lig zabronic calkiem ogladania zawodnikow spoza Polski, niech oni takze maja ucieche patzrac na raiderow spoza naszego podworka,ale jak mowie w mniejszej ilosci.
                      • Apator Fan Zgłoś komentarz
                        Skóra mądry gość.U mnie zawsze szacunek będzie miał.
                        • yes Zgłoś komentarz
                          Porusza wiele spraw związanych i/lub będących w naszym żużlu. Przyznam, że zgadzam się z większością. Uważam jednak, że ograniczenie II ligi do młodych rodzimych żużlowców nie
                          Czytaj całość
                          powinno być jednoznaczne. Czy na przykład Wybrzeże lub inny klub przeniesiony administracyjnie do PLŻ2 musiałyby zostać przy polskich 20-latkach albo Krosno i Piła walczyć o awans tylko takimi żużlowcami, a po awansie/na następny sezon wymieniać drużynę?
                          • tomas68 Zgłoś komentarz
                            Lepiej już nic nie zmieniać bo znowu się okaże jakie to nowe coś jest podatne na słowo - awaria.
                            Zobacz więcej komentarzy (13)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×