Adam Krużyński: Polski żużel na życiowym zakręcie - jak dalej żyć panowie Prezesi…

Firma Nice wydała oświadczenie, w którym wzywa władze polskiego żużla do podjęcia działań, które spowodują, że nadal będzie zainteresowana wspieraniem I ligi żużlowej.

W tym artykule dowiesz się o:

Kiedy Główna Komisja Sportu Żużlowego ogłosiła, że w sezonie 2016 dojdzie do połączenia I i II ligi żużlowej wydawało się, iż sytuacja na tym poziomie rozgrywek ulegnie stabilizacji. Szybko jednak okazało się, że proponowany podział na grupy nie odpowiada wszystkim klubom, a przede wszystkim sponsorowi rozgrywek - firmie Nice, która wydała oświadczenie. Wynikało z niego jasno, że dalsze wspieranie rozgrywek I ligi przez Nice stoi pod dużym znakiem zapytania. Dlaczego władze firmy zdecydowały się na taki ruch?

- Każdy, kto przeczytał nasze oświadczenie widzi, że zależy nam na rozwiązaniu systemowym. Nie może być tak, że Ekstraliga działa w oderwaniu od całego polskiego żużla i zajmuje się tylko zarabianiem pieniędzy i chroniona jest specjalnym parasolem. Wiadomo, że w Ekstralidze są największe pieniądze i to jest niepodważalne, ale pogoń za nimi nie może przesłonić dobra całego żużla i być celem samym w sobie. Aby najwyższa liga w dowolnym sporcie funkcjonowała potrzebne są fundamenty i podwaliny - ktoś przecież tę ligę musi zasilać i w niej występować odpowiednio przygotowany i posiadający podstawy finansowo-organizacyjne. Pierwsza i druga liga mogą być takim żużlowym przedszkolem, gdzie przyszli ekstraligowi studenci nabierają doświadczenia i siły. Ostatnie dwa lata funkcjonowania Nice Polskiej Ligi Żużlowej są dobrym przykładem pracy wykonanej przez kluby. Dziś wiele z nich choćby jak ROW Rybnik bez obaw mogą być częścią najlepszej żużlowej ligi świata. Chodzi o to, aby uzdrowić żużel na wszystkich jego poziomach przy założeniu, że zbudowane zostaną podstawy dla funkcjonowania dyscypliny we wszystkich ligach z uwzględnieniem interesów zarówno tych najbogatszych, jak i najbiedniejszych. Zasady sportowe powinny być jasne i sprawiedliwe, znane wszystkim tworzącym rozgrywki z odpowiednim wyprzedzeniem, a proces licencyjny wręcz biblią łącznie z respektowaniem zero-jedynkowym jego terminów. Jak widać życie i historia bywają przewrotne. Dziś sytuacja wygląda tak jak jazda rollercoasterem - w jednym sezonie jesteś w niebie, w kolejnym możesz być już w piekle. Polski Związek Motorowy musi zrozumieć, że żużel nie rozpoczyna się i nie kończy na Ekstralidze. Nie może mieć miejsca sytuacja, która jest obecnie, w której nie wiemy kto i w jakiej lidze pojedzie, bo zawirowania i zmiany w składzie lig są tak ogromne. PZM musi zaostrzyć także kontrolę finansową nad klubami oraz nie bać się używać narzędzi takich choćby jak zakaz transferów czy zalecony lub wymagany limit wydatków dla klubu związany z jego sytuacją finansową. Nie chcemy, aby PZM i GKSŻ podejmowały pewne działania tylko dlatego, że nagle może się wycofać sponsor rozgrywek lub kolejny klub staje się niewypłacalnym. Nie może być również tak, że jesteśmy bezpośrednimi beneficjentami problemów Ekstraligi. Proszę zauważyć, że już drugi rok z rzędu cierpimy przez problemy, które nie powstały tylko i wyłącznie w Nice PLŻ, ale również w najwyższej klasie rozgrywek. To nie tylko kluby I ligi mają problemy finansowe i trzeba je zastępować innymi. To dwa nominalnie kluby I ligi musiały uzupełnić stawkę Ekstraligi, aby miała ona zakładany kształt - powiedział Adam Krużyński.

Dyrektor zarządzający firmy Nice ma również propozycję konkretnego rozwiązania. - Zamknijmy Ekstraligę. Określmy finansowe zasady przystąpienia do niej, a w I lidze kluby niech się rozwijają na równych zasadach. I jak któryś okrzepnie finansowo, to zapuka do bram Ekstraligi. Obecnie wchodzą do niej kluby na bazie konkursów, w których obowiązują niejasne zasady, a same kluby często przeceniają swoje możliwości i ulegają pokusie przerośniętych ambicji i finansowej jazdy na krawędzi - dodał.

Adam Krużyński był już członkiem GKSŻ. Wycofał się jednak z aktywności w tym organie po tym, jak stwierdził, że proponowane przez niego rozwiązania nie będą realizowane. Nadal jednak ma na celu nie tylko korzyści swojej firmy, ale również rozwój dyscypliny. - Jako sponsor rozgrywek nie patrzę na to wszystko tylko przez pryzmat potencjalnych korzyści, jakie uzyska moja firma. Chcę, aby rozgrywki I ligi nie były ciągle kojarzone ze skandalami, problemami organizacyjnymi i jako sponsor jestem zainteresowany wszystkim tym, co się w tej lidze dzieje. Jej wizerunek nie może cierpieć, bo wówczas cierpi również moja firma. To proste zasady, które jak najszybciej władze polskiego żużla muszą zrozumieć. Okazuje się, że gdyby nie żużel na niższym poziomie, to dzisiaj Ekstraliga nie miałaby Grudziądza czy Rybnika - nominalnie klubów I ligi. Zatem żużel to nie tylko Grand Prix na Stadionie Narodowym, to nie tylko Ekstraliga i duże kontrakty z telewizją czy sponsorami. Żużel to również zawodnicy i kibice w Krośnie, Pile, Opolu i wielu innych ośrodkach, których na dziś potencjał finansowy i organizacyjny odbiega od standardu najlepszej żużlowej ligi świata, ale przecież wszyscy razem i ci możni i ci biedni tworzą społeczność żużlową, która podczas świąt takich jak to zbliżające się na Stadionie Narodowym pokażą siłę i moc środowiska oraz miłość do żużla najatrakcyjniejszej dyscypliny sportowej dla nas wszystkich. To przede wszystkim niższe ligi i praca z młodzieżą powinny stać się programem narodowym dla żużla, który bez ożywczego impulsu i wypracowanej strategii będzie zmierzał ku totalnej katastrofie. Dlatego naprawę żużla trzeba rozpocząć od rozmowy i diagnozy na temat jego stanu. Żaden poziom rozrywek nie jest w stanie funkcjonować w oderwaniu od pozostałych szczebli i spójnej strategii oraz współpracy wszystkich osób mających wpływ na jego przyszłość bez względu czy zarządzają produktem wartym miliony czy tylko i wyłącznie setki tysięcy… Musimy określić wspólne cele i zasady dla dyscypliny i je wzajemnie respektować oraz chronić przed nieuczciwością i brakiem transparentności. Tylko jeśli wszyscy zrozumiemy, że sytuacja jest naprawdę krytyczna może udać się nam uniknąć katastrofy - zakończył Adam Krużyński.

Komentarze (42)
12345
7.01.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Panie Adamie. Czytaj całość
avatar
yes
5.01.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
"...która podczas świąt takich jak to zbliżające się na Stadionie Narodowym pokażą siłę i moc środowiska..." - nie lubię takich przemówień ;) 
avatar
sympatyk żu-żla
5.01.2016
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Tam tym sezonie pańska firma nie utraciła za wiele Choć jechało 7 zespołów. Renomę zyskała 1 L oraz Pana firma , Temat GKM I Rybnika ,załatwianie przy zielonym stoliku ex ligę to nie po sporto Czytaj całość
rad
5.01.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Pan Krużyński jako sponsor ligi ma oczywiście pełne prawo przedstawiać własną opinię, natomiast miło byłoby przeczytać w końcu coś konstruktywnego, zamiast ciągłych narzekań i wytykania problem Czytaj całość
avatar
Franek Dolas
5.01.2016
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
A mi się coś wydaję że Pan Adam walnął pięścią w stół żeby nasi "wspaniali" decydenci wreszcie zaczęli myśleć o wszystkich a nie tylko jak tu ustawić tych których by chcieli innych mając w d... Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.