Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Koniec żużla w Sztokholmie. Tam karierę zaczynał Tony Rickardsson

Przed paroma laty ekipa Hammarby Sztokholm rywalizowała w Elitserien. Klub popadł jednak w tarapaty finansowe i wycofał się z rozgrywek. Teraz władze miasta podjęły decyzję o likwidacji toru żużlowego w stolicy.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Moment startu w wyścigu żużlowym WP SportoweFakty / Karol Słomka / Moment startu w wyścigu żużlowym

Zespół Hammarby Sztokholm przed paroma laty awansował do Elitserien. Dla żużla w stolicy Szwecji miały nadejść lepsze czasy. Świadczy o tym brązowy medal zdobyty przez drużynę na zakończenie sezonu 2007. Z czasem okazało się jednak, że klub prowadzony jest na kredyt i Hammarby wycofało się z ligi z powodu problemów finansowych.

Hammarby rywalizowało jednak w Allsvenskan League. W roku 2010 potrafiło nawet wygrać te rozgrywki. Brak środków sprawił, że zespół ze stolicy nie potrafił utrzymać drużyny nawet na zapleczu Elitserien. Po raz ostatni Hammarby ścigało się w Allsvenskan w roku 2014. Wtedy barw klubu bronili m. in. Polacy Artur Czaja czy Szymon Woźniak. Od sezonu 2015 stołeczny zespół rywalizował w Division 1.

Upadek klubu ze Sztokholmu pociągnął za sobą spadek frekwencji na trybunach. O ile na kluczowe mecze Elitserien potrafiło przyjść ponad siedem tysięcy widzów, ostatnie imprezy śledziło ledwie po dwieście osób. Zbiegło się to z planami władz miasta, które postanowiły wybudować w Sztokholmie nowoczesną halę.

Rządzący Sztokholmem za miejsce na budowę hali wybrali plac położony zaraz obok stadionu Hammarby. Decyzję ogłoszono zeszłej zimy, ale dopiero teraz przedstawiono szczegółowy projekt. Zakłada on, że pomieszczenia techniczne i drogi dojazdowe znajdą się w miejscu, gdzie obecnie jest stadion Hammarby. W efekcie po wielu latach stolica Szwecji zostanie bez toru żużlowego.

ZOBACZ WIDEO Tomasz Gollob znów z nagrodą za wyścig sezonu: "Sam się dziwię, jak ja to robię"


- Tor miał już wiele lat. Imprezy odbywały się na nim jedynie dziewięć razy w ciągu roku, a jak już się odbywały, to generowały ogromny hałas. Działacze Hammarby wiedzieli o naszej decyzji. Odbyliśmy spotkania na ten temat i nie było konfliktu pomiędzy nami - powiedział na łamach dziennika "Aftonbladet" Peter Ahlstroem, odpowiadający w urzędzie miasta za sprawy związane ze sportem.

Decyzją władz miasta dotknięty jest Anders Michanek. Szwedzki żużlowiec w latach 70. i 80. święcił sukcesy ze stołeczną ekipą. Na swoim koncie ma m. in. złoty medal IMŚ wywalczony w roku 1974. - Z jednej strony cieszę się, że powstanie nowoczesna hala, z której wiele osób będzie korzystać. Z drugiej, żużel w Sztokholmie zginie. Nie będzie stadionu dla drużyny. To jest coś przygnębiającego i smutnego - stwierdził 73-latek.

Swoją przygodę ze speedwayem w Sztokholmie zaczynał Tony Rickardsson. Sześciokrotny Indywidualny Mistrz Świata bronił barw Getingarny Sztokholm w latach 1986-1991. Michanek jest zdania, że sukces Rickardssona po części doprowadził do kryzysu speedwaya w Sztokholmie, a następnie jego upadku.

- Nagle zaczęliśmy płacić ogromne pieniądze za starty. Tymczasem na trybunach nie było aż tyle ludzi, żeby za to wszystko zapłacić. To się właśnie zaczęło wtedy, kiedy Tony Rickardsson zaczął odnosić sukcesy. Stawki poszły w górę, on był tego największym beneficjentem. Każdy zaczął postępować tak samo. Trudno opłacić takie kontrakty, gdy na trybunach masz dwustu kibiców - stwierdził Michanek.

Kibice speedwaya w Sztokholmie mogą się czuć oszukani. Pod koniec sierpnia, gdy zespół odjechał ostatnie spotkanie w lidze, władze klubu zapewniały, że w przyszłym roku Hammarby ponownie przystąpi do rozgrywek Division 1. - Sezon dobiegł końca i musimy rozpocząć planowanie przyszłości. Nie wiemy, w której lidze będziemy jeździć, ale będziemy ciężko pracować, aby nadal rywalizować w Divsion 1. Żużel pozostanie w Sztokholmie również w sezonie 2017! - głosił komunikat na oficjalnym koncie klubu na Facebooku.

Niezagrożony pozostaje za to turniej Speedway Grand Prix w stolicy Szwecji. Odbywa się on na stadionie Friends Arena, gdzie układany jest tor jednodniowy. Obiekt wybudowano w 2012 roku i może pomieścić 50 tysięcy fanów. Pierwsze zawody SGP na Friends Arenie odbyły się w sezonie 2013.

Opracował Łukasz Kuczera

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (6):

  • smok Zgłoś komentarz
    Przykra informacja.
    • Lejonen Gislaved Zgłoś komentarz
      Tor żużlowy to zawsze i wszędzie łatwy cel do zajęcia. W Lublinie zapowiada się to samo, ziemia kosztuje, a najłatwiej uzasadnić że korzysta się z niego sporadycznie, 9 czy mniej na
      Czytaj całość
      rok. Coś co się odbywa tak rzadko i ogląda to garstka, nie może być ważne. Jeszcze jeden dowód jak ważny jest poziom ( do 7 tys na Elit, 200 osób na juniorach w Division, w Allsvenskan też mało) i dowód że im więcej zawodów tym lepiej. Nie byłoby tak łatwo wykurzyć żużel gdyby zespół w Elit walczył o medale. Za długa mizeria w wynikach i już inne lobby przeforsowało halę. Działacze Hammarby sami się wystawili, Allsvenskan od czasu do czasu to minimum jak na tak poważne miasto, mieli większe możliwości marketingowe niż kluby z lasu, a położyli sprawę i nikt im nawet nie proponuje terenu w zamian bo po co, na juniorów ? Gubbangen to obiekt który pwinien być motorem napędowym szwedzkiego żużla, tak samo świetnie położony tor w Kopenhadze wcześniej skasowali, teraz tam jakieś triale organizują i podobnie nasza Gwardia. Zamknąć łatwo, a potem znaleźć miejsce w mieście niemożliwe. Jestem pewny że WTS nie znajdzie, w dzisiejszych czasach już jest wszystko pozajmowane i zabudowane. W Sztokholmie jeszcze mają 2 tory, jeden używany bardzo rzadko przez adeptów i amatorów, drugi od lat opuszczony, właściwie już w sąsiednich gminach ale można jechać jako Sztokholm tylko że to już nie ma potencjału reklamowego i nie ściągnie się tylu widzów z miasta, to tak jakby u nas zrobić żużel warszawski w Sulejówku
      • speed01 Zgłoś komentarz
        Żużel w Szwecji się zwija, a odpowiada za to głównie brak szkolenia, i co za tym idzie brak nowych szwedzkich, utalentowanych zawodników. Na co ludzie maja chodzić? Na Karlssona? Brakuje
        Czytaj całość
        nowych talentów o których kibice mogliby mówić: "widziałeś już tego młodziaka? Jest świetny, to nowy Rickardsson". Kibice przychodzili by na stadion z ciekawości, czy faktycznie jest tak dobry i nastąpiłoby jakieś ożywienie, młody przyciągnąłby sponsorów itd.
        • malin1976 Zgłoś komentarz
          Elita malutka bo 8 zespołów tylko więc się wszyscy mocno starali aby nie zlecieć z hukiem hehe . Jak następnym razem będę w Malmo to muszę sprawdzić jaki u nich odpowiednik providenta
          Czytaj całość
          jest ;)
          • darek pe Zgłoś komentarz
            Szkoda,ale chociaz bedzie GP,to tak jak w naszej stolicy,brak ligi,ale raz w roku speedway na najwyzszym poziomie.
            • Lejonen Gislaved Zgłoś komentarz
              Pięknie. Ze stolic pozostała jedynie Praga. Jeszcze jest odrodzona Ryga i Lublana ale bardzo rzadko tam jeżdżą w dodatku w Lublanie nie ma warunków i chyba też hałas na tapecie. Z trzech
              Czytaj całość
              największych szwedzkich miast, Goteborg już odpadł, Malmo się wycofało właśnie, a teraz odpada stolica, zostanie prowincja jak Eskilstuna albo wieś. Stadion był za dobrze położony jak na tak niszowy sport, dotego brak ciągłości Elitserien. Co do hałasu to argument z dupy, właśnie położenie było optymalne żeby nie przeszkadzało, na zachodzie są przewrażliwieni jak u nas Wawie czy Poznaniu też były głosy że hałas. Nikt nie każe się nikomu opalać z książką przy torze. Jak oni to mierzą w ogóle, tor przy szybkiej drodze, naparzają samochody, ciężarówki a tu ogromny hałas z toru.. Tak jak w Wawie przy lotnisku mieli obiekcje co do żużla. Nie wiem jak się mają te unijne pieprzone regulacje odnośnie hałasu i ekologii ale tym sposobem żużla w miastach może kiedyś nie być w ogóle, a FIM nic z tym nie robi, pewnie jeszcze chwali jazdę w polu. Bo skoro wszyscy podlegają pod regulacje UE to jak w Niemczech parę torów i to na zadupiu zostało zamkniętych bądź ograniczonych przez donos jednego mieszkańca, to tak samo jak będę pił piwo na rynku w Krośnie, mogę donieść na hałas z pobliskiego toru bo tam jeszcze bardziej warczy. Na zachodzie wszystkie sprawy o hałas z toru zostały wygrane przez donosicieli i kończyły się zamknięciem toru, ograniczeniem do motocykli o mniejszej pojemności albo do limitu paru imprez rocznie gdy klub się odwoływał. Tu nawet nie trzeba emeryta, wystarczy że jakiś deweloper ma plany i kogoś podstawi. Jestem pewny że niektórzy którzy pisali komentarze w necie w sprawie Ursynowa czy kiedyś Golaja to nawet tam nie mieszkali. Dużo było treści ewidentnie przygotowanych, z różnymi kłamliwymi danymi, do tego słowa i wyrażenia klucze branżowe jak rewitalizacja dla potrzeb mieszkańców, obawa o ekosystem ehh, tak pierd....ie cały ekosystm, wszyscy ogłuchniecie a zwierzęta wyginą.
              Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
              ×
              Sport na ×