SoN: Polacy nie są faworytami. Plusy i minusy nowej formuły (zapowiedź)

Przed nami pierwszy w historii finał Speedway of Nations. Bez wątpienia impreza rozgrywana Stadionie Olimpijskim we Wrocławiu będzie niezwykle wyrównana. Czas pokaże, czy jej formuła jest bardziej atrakcyjna od Drużynowego Pucharu Świata.

Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Maciej Janowski Trening kadry przed SoN Materiały prasowe / Łukasz Kaczmarek/WTS Sparta / Maciej Janowski. Trening kadry przed SoN.
Dyskusja na temat Speedway of Nations ciągnie się od kilku miesięcy. Gdy stało się jasne, że w tym roku Drużynowy Puchar Świata nie zostanie rozegrany, a jego miejsce zajmą zawody parowe, wielu kibiców potraktowało to jako atak wymierzony w kierunku Polski. Odnoszone seriami zwycięstwa Biało-Czerwonych miały negatywnie wpływać na zainteresowanie tą formą rywalizacji.

Pod tym względem, SoN na pewno góruje nad poprzednikiem. Polska jako jedyna nacja potrafiła wystawić konkurencyjny, pięcioosobowy skład w DPŚ. Nie pomogła nawet zmiana regulaminu i postawienie na składy złożone z czterech żużlowców. Nadal nie było mocnych na Biało-Czerwonych. Efekt? Kolejne wygrane reprezentacji pod wodzą trenera Marka Cieślaka.

Formuła parowa nie tylko daje szanse takim państwom jak Czechy, Francja czy Finlandia. Półfinał w Manchesterze pokazał, że pochodzący z tego kraju zawodnicy potrafią stworzyć ciekawe widowisko. Jest to sposób, by dotrzeć z żużlem na nowe rynki, bo być może ktoś w tych krajach będzie chciał pójść drogą Vaclava Milika lub Davida Bellego. Wszystko jest jednak w rękach BSI i tego czy Brytyjczycy zrobią cokolwiek, by promować żużel w innych miejscach na świecie. Organizowanie raz do roku jednego turnieju w formie parowej, który będzie przypominał Francuzom czy Finom o istnieniu żużla, na pewno nie wystarczy.

Postawienie na pary sprawiło też, że Polska po raz pierwszy od dawna nie jest faworytem międzynarodowej imprezy żużlowej. Spore szanse na triumf w pierwszej edycji SoN mają bowiem Rosjanie. Artiom Łaguta przy okazji niedawnego meczu ligowego pokazał, że uwielbia się ścigać na Stadionie Olimpijskim. Dobrego wyniku należy też oczekiwać od Emila Sajfutdinowa. I to właśnie oni powinni być najgroźniejszymi rywalami Macieja Janowskiego i Patryka Dudka.

ZOBACZ WIDEO #EkspertPGEE zawodników, czyli sprawdzian wiedzy żużlowców, odc. 2

Inna kwestia, że zawodnicy będą się ścigać we Wrocławiu podczas dwudniowych zawodów, by ostatecznie o wszystkim w sobotni wieczór decydował jeden bieg finałowy. O tym, że w takich sytuacjach los potrafi spłatać figla najlepiej wiedzą Francuzi, którzy w Manchesterze odpadli z rywalizacji po defekcie Dimitri Berge. Tego typu zdarzenia nie miały miejsca w DPŚ, gdzie zwycięzca był wyłaniany po fazie zasadniczej, bez rozgrywania wyścigów barażowych i finałowych.

Pytań przed pierwszym finałem SoN jest wiele, co jest naturalne, biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z czymś nowym. Jeśli piątkowo-sobotnie zawody okażą się jednak strzałem w dziesiątkę, to dyskusje na ich temat ucichną. Jeśli za kilka lat okaże się, że dzięki SoN wzrosła popularność "czarnego sportu" w niektórych krajach, to wielu z nas zapomni też o takim tworze jak Drużynowy Puchar Świata.

Z drugiej strony, jeśli SoN odniesie sukces i spopularyzuje żużel, to naturalnym krokiem będzie... organizowanie DPŚ. Będziemy bowiem dysponować większą liczbą nacji i zespołów. Dlatego trzeba trzymać kciuki za powodzenie Speedway of Nations.

Składy na Speedway of Nations:

Polska:
1. Maciej Janowski
2. Patryk Dudek
3. Maksym Drabik

Wielka Brytania:
1. Tai Woffinden
2. Craig Cook
3. Robert Lambert

Australia:
1. Jason Doyle
2. Max Fricke
3. Jaimon Lidsey

Niemcy:
1. Kai Huckenbeck
2. Martin Smolinski
3. Michael Hartel

Rosja:
1. Artiom Łaguta
2. Emil Sajfutdinow
3. Gleb Czugunow

Dania:
1. Michael Jepsen Jensen
2. Kenneth Bjerre
3. Frederik Jakobsen

Szwecja:
1. Fredrik Lindgren
2. Antonio Lindbaeck
3. Joel Kling

Ceny biletów:

Trybuna / sektor Bilet Bilet na piątek 8 czerwca Bilet promocyjny -25% na piątek (przedsprzedaż) Bilet na sobotę 9 czerwca Bilet dwudniowy 8 i 9 czerwca
Trybuna Wschodnia (L-T) Normalny 69,00 zł 50,00 zł 69,00 zł 109,00 zł
Ulgowy 39,00 zł 30,00 zł 39,00 zł 59,00 zł
Trybuna Zachodnia (G-J) Normalny 99,00 zł 75,00 zł 99,00 zł 159,00 zł
Ulgowy 59,00 zł 45,00 zł 59,00 zł 89,00 zł
Trybuna Zachodnia Premium (A-F) Normalny 139,00 zł 105,00 zł 139,00 zł 219,00 zł
Ulgowy 79,00 zł 60,00 zł 79,00 zł 129,00 zł
Sektor V Normalny 199,00 zł 150,00 zł 199,00 zł 319,00 zł

Dzieci do lat 2 - wstęp bezpłatny

Bilet ulgowy:
- dzieci w wieku 2-15 lat,
- młodzież ucząca się w wieku 16-24 lat,
- seniorzy powyżej 65 lat



KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Czy Speedway of Nations powinno na stałe zastąpić Drużynowy Puchar Świata?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×