Rajd Lipawy: Kajetanowicz przed szansą na tytuł "zimowego" mistrza Europy
Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran – zwycięzcy pierwszego rajdu w sezonie 2015, w pierwszy weekend lutego ponownie stawią czoła najlepszym zawodnikom Rajdowych Mistrzostw Europy.
Po odniesionym w imponującym stylu zwycięstwie w Rajdzie Janner załoga Lotos Rally Team stanie do rywalizacji w Rally Liepāja Ventspils jako lider FIA ERC z maksymalną liczbą wywalczonych punktów. Dzięki bezapelacyjnemu triumfowi w Austrii i dominacji na 17 z 18 odcinków specjalnych Kajetan Kajetanowicz ma także szanse na kolejny triumf i zdobycie tytułu "zimowego" Mistrza Europy. Polak pewnie prowadzi w tej klasyfikacji wraz ze swoim pilotem Jarosławem Baranem z 76 punktową przewagą. Do rankingu FIA ERC Ice Master wliczane są wyniki z dwóch rund - Rajdu Janner i Rajdu Lipawy.
Druga runda Rajdowych Mistrzostw Europy to zapowiedź zaciętej walki o ułamki sekund na niesamowitych odcinkach specjalnych wytyczonych w łotewskiej Kurlandii. Rajd Lipawy, rozgrywany na bardzo szybkich szutrowych drogach pokrytych śniegiem i lodem, to jedyna runda europejskiego czempionatu, w której zawodnicy startują w samochodach wyposażonych w zimowe opony z długimi kolcami. Dla czterokrotnego mistrza Polski łotewska impreza będzie drugim w karierze startem na takim rodzaju ogumienia.
Organizatorzy przygotowali trasę o łącznej długości 806 km. Walka o najlepsze czasy i punkty do końcowej klasyfikacji rozegra się na 12 odcinkach specjalnych o łącznej długości 205,7 km. Wśród nich jest wyjątkowe wyzwanie - 37-kilometrowy oes Kuldiga, dłuższy o niemal 5 km od rekordowego odcinka z ubiegłorocznych mistrzostw Europy, czyli próby Les Cols (32,13 km) z szwajcarskiego Rajdu du Valais. Zmagania w rajdzie zakończy widowiskowy oes wytyczony w centrum Lipawy, nad samym brzegiem Morza Bałtyckiego. Lipawa, w której zlokalizowano bazę rajdu, to miasto o długich rajdowych tradycjach - właśnie tam, 50 lat temu zorganizowano pierwszy rajd na Łotwie. W tym roku Rajd Lipawy po raz trzeci w historii stanowi rundę Rajdowych Mistrzostw Europy.
- Byłem przyzwyczajony do tego, że lodu trzeba unikać. Dlatego w Rajdzie Lipawy będę przekraczał granice mojego poznania i doświadczenia. Na długim kolcu konieczna jest zmiana myślenia, nawyków i odruchów, których nie da się nauczyć na innych oponach. Przy tak wysokich prędkościach margines błędu jest minimalny, zatem doświadczenie z ubiegłorocznego startu na Łotwie z pewnością będzie przydatne. Żeby myśleć o zwycięstwie, musimy dać z siebie absolutnie wszystko. Fajnie, że tak wiele polskich załóg chce spróbować swoich sił w FIA ERC. To naprawdę wspaniały cykl i wierzę, że polskie flagi będą dominować przy odcinkach specjalnych - zakończył.
Kilka ciekawostek przed Rajdem Lipawy:
- Pierwszy raz od 6 sezonów Polak staje do rywalizacji w rundzie międzynarodowego cyklu rajdowego jako lider klasyfikacji generalnej,
- Kajetanowicz - jedyny Polak, który wygrał 17 odcinków z rzędu w rundzie FIA ERC, prowadzi w klasyfikacji FIA ERC Ice Master,
- Druga runda mistrzostw Europy - ponad 200 km ścigania po lodzie i śniegu,
- Kajetanowicz i Baran wśród 51 załóg zgłoszonych do Rajdu Lipawy,
- Po triumfie w Rajdzie Janner Lotos Rally Team liderem FIA ERC.