Orlen Liga oraz PlusLiga w mediach społecznościowych

Dominika Pawlik

Nie tylko strona internetowa, ale także Facebook, Twitter czy Instagram są dla kibiców źródłem wiedzy o ulubionym klubie. Kto ma najwięcej fanów w tych portalach?

Social media, czyli media społecznościowe na stałe wpisały się w sport. Za pomocą serwisów, marki mogą generować ruch, a także wpływać pozytywnie na swój wizerunek. Działania w mediach społecznościowych docierają bezpośrednio do grup docelowych, dzięki temu, że są dostępne dla wszystkich internautów. Można więc powiedzieć, że są łatwo osiągalne.

Najczęściej używanym narzędziem przez kluby sportowe jest Facebook. Wykorzystać go można do prowadzenia profilu, zamieszczania informacji, zdjęć czy filmów. Kolejnym ważnym portalem jest Twitter. Pozwala on na bezpośredni kontakt z fanami, a także przekazywanie krótkich informacji (do 140 znaków). Trzecim narzędziem, które zyskuje popularność wśród klubów sportowych, jest Instagram, służący do zamieszczania zdjęć, dedykowany głównie urządzeniom mobilnym.

Orlen Liga w porównaniu do PlusLigi radzi sobie w mediach społecznościowych słabo. Żaden klub nie przekroczył bariery dziesięciu tysięcy fanów, najbliższy tego wyniku jest Impel Wrocław, którego profil lubi prawie 7200 osób. Kolejnymi najpopularniejszymi zespołami są BKS Aluprof Bielsko-Biała, Atom Trefl Sopot oraz Polski Cukier Muszynianka Fakro Bank BPS. Zaledwie 913 fanów zgromadziła Siódemka SK bank Legionovia, ale równocześnie ma najwięcej obserwujących kibiców na Twitterze.

Popularny na całym świecie mikroblog jest mało popularny w Orlen Lidze. Oprócz drużyny z Legionowa korzystają z niego tylko zespoły z Sopotu, Muszyny oraz PGNiG Nafta Piła. Próby zaistnienia na Instagramie podjęły tylko Atom i Siódemka, jednak na razie liczba obserwujących (odpowiednio 20 i 3) nie jest czymś, czym kluby mogłyby się pochwalić.

Kibice pokazują, że Twitter jest dla nich ważny poprzez zakładanie profili nieoficjalnych, takimi mogą się pochwalić m.in. Tauron Banimex Dąbrowa Górnicza oraz Impel Wrocław. Ich popularność wskazuje, że to luka, którą w wykorzystaniu mediów społecznościowych, kluby mogą wypełnić. 

Liczba fanów oficjalnych profili zespołów Orlen Ligi (stan z 19.04.2014):

Drużyna Facebook Twitter
Chemik Police 5 239 brak
Atom Trefl Sopot 6 361 650
Impel Wrocław 7 193 brak
Tauron Banimex MKS Dąbrowa Górnicza 4 978 brak
BKS Aluprof Bielsko-Biała 6 417 brak
Polski Cukier Muszynianka Fakro Bank BPS 6 330 509
Beef Master Budowlani Łódź 2 309 brak
Siódemka SK Bank Legionovia 913 878
PGNiG Piła 1 143 307
Pałac Bydgoszcz 2 060 brak


Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas! Na Twitterze też nas znajdziesz!

[nextpage]

PlusLiga to zupełnie inny wymiar w mediach społecznościowych względem ligi kobiecej. Pięć klubów z dwunastu jest zaangażowanych równocześnie w działalność na Facebooku, Twitterze oraz Instagramie, a tylko cztery drużyny korzystają wyłącznie z jednego narzędzia.

PGE Skra Bełchatów oraz Asseco Resovia Rzeszów przekroczyły w tym sezonie barierę stu tysięcy polubień na Facebooku. Oba zespoły zdominowały media społecznościowe, mają miażdżącą przewagę nad kolejnymi drużynami pod względem obserwujących na Twitterze oraz Instagramie. 

ZAKSA Kędzierzyn-Koźle oraz Jastrzębski Węgiel również odbiegają od pozostałych drużyn, ale liczba fanów ich oficjalnych kont jest znacznie mniejsza niż w przypadku Resovii oraz Skry. Dodatkowo zespoły te ograniczyły się tylko do Facebooka. Ponad dziesięć tysięcy polubień mają profile Transferu Bydgoszcz oraz AZS Politechniki Warszawskiej, a bliskie przekroczenia tej granicy są AZS Częstochowa oraz Lotos Trefl Gdańsk.

Na szczególne wyróżnienie zasługują Effector Kielce oraz AZS PW, które kibiców starają się przyciągać we wszystkich analizowanych portalach społecznościowych. Godny odnotowania jest również fakt prowadzenia profilu na Instagramie przez BBTS Bielsko-Biała.

Samo istnienie w mediach społecznościowych nie jest równoznaczne z wysoką jakością czy konsekwencją prowadzenia działań. Portal SportoweFakty.pl przeanalizuje poczynania klubów Orlen Ligi oraz PlusLigi po zakończeniu sezonu.

Liczba fanów oficjalnych profili zespołów PlusLigi (stan z 19.04.2014):

Drużyna Facebook Twitter Instagram
Asseco Resovia Rzeszów 105 728 7 310 1 680
PGE Skra Bełchatów 111 244 8 566 1 011
Jastrzębski Węgiel 34 076 brak brak
ZAKSA Kędzierzyn-Koźle 64 934 brak brak
Indykpol AZS Olsztyn 6 833 1 834 brak
Cerrad Czarni Radom 7 556 1 074 brak
AZS Politechnika Warszawska 10 482 2 438 760
Effector Kielce 5 025 1 253 248
Transfer Bydgoszcz 11 384 brak brak
Lotos Trefl Gdańsk 9 077 brak brak
AZS Częstochowa 9 140 1 222 brak
BBTS Bielsko-Biała 2 694 brak 144


Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas! Na Twitterze też nas znajdziesz!

< Przejdź na wp.pl