Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Jak dobrać odpowiednie obuwie do biegania

Bieganie to jest bardzo powszechne. Brak odpowiedniego obuwia lub jego zły dobór doprowadzić może do niebezpiecznych kontuzji. Jak więc odpowiednio dobrać buty do biegania? Przedstawimy aspekty, na które najeży zwrócić uwagę przed dokonaniem zakupu.
Maciej Gruszczyński
Maciej Gruszczyński
WP SportoweFakty / Unsplash

Sposób stawiania stopy

Każda osoba w nieco inny sposób stawia stopę, a to podczas biegania oznacza większą podatność na odmienne rodzaje kontuzji i różne tempo ścierania poszczególnych elementów buta. Zarówno damskie jak i męskie obuwie do biegania występuje zasadniczo w dwóch wariantach: dla stopy pronującej oraz supinującej i neutralnej. Co oznaczają te nazwy?

Stopa pronująca występuje, gdy w czasie stawiania kroku, kostka przechylana jest do wewnątrz. Sama pronacja jest naturalnym ruchem, który amortyzuje chód, jednak zbyt mocne przechylenie stawu skokowego do środka destabilizuje krok, a podczas dużego obciążenia jakim jet bieganie może prowadzić do poważnych kontuzji stawów biodrowego i kolanowego oraz kregosłupa. Obuwie do biegania dla pronatorów wyposażone jest w twarde wstawki staiblizujące umieszczone w po wewnętrznej stronie podeszwy, które wymuszają prawidłowe ułożenie stopy i minimalizują ryzyko wystąpienia urazów wynikających z powodu tej wady postawy. Ponadto zapobiegają one nierównomiernemu zużywaniu się butów.

Jak się łatwo domyślić stopa supinująca jest problemem odwrotnym. Tu ciężar przenoszony jest w zbyt dużym stopniu na zewnętrzną krawędź stopy, co powoduje praktyczny brak amortyzowania kroków. U supinatorów najczęściej pojawiają się kontuzje stawu skokowego, dlatego powinni oni wybierać modele obuwia o stabilnej cholewce i zwiększonej amortyzacji na pięcie. W tym rodzaju butów biegać mogą również osoby posiadające stopę neutralną.


W ustaleniu sposobu stawiania stopy pomóc może sprawdzenie podeszwy starego często używanego przez nas obuwia. Jeżeli najbardziej startym jej fragmentem będzie strona wewnętrzna, oznacza to że mamy do czynienia ze stopą pronującą. Jeżeli zaobserwujemy natomiast odchylenie cholewki do zewnątrz i jej starcie w tym obszarze jesteśmy posiadaczami stopy supinującej. Osoby o stopie neutralnej ścierają but najmocniej w zewnętrznej części pięty i środkowej części śródstopia.

Poziom amortyzacji

Za odpowiednią amortyzację buta odpowiada w największym stopniu ilość i jakość pianki amortyzującej. Oczywiście im jest jej więcej i jest ona gęstsza tym but jest wygodniejszy, a wstrząsy generowane podczas biegu mniejsze. Czy oznacza to jednak, że każdy powinien wyposażyć się w obuwie o jak największym stopniu amortyzacji i tym samym wydać na nie fortunę? Nie koniecznie. Dobór odpowiedniego poziomu amortyzacji będzie zależał w największym stopniu od dwóch czynników - wagi użytkownika i intensywności treningów.

Waga użytkownika

Krótko mówiąc im większa jest nasza waga, tym lepszej amortyzacji będziemy potrzebować. Po pierwsze, większy ciężar oznacza większy nacisk na samo obuwie, co skutkuje jego szybszym zużyciem. Słabej jakości pianka poddana zbyt dużym obciążeniom bardzo szybko straci swoje pierwotne właściwości i konieczna będzie wymiana butów na nowe. Wybierając model tańszy o gorszym poziomie amortyzacji oszczędzamy więc tylko pozornie. Po drugie jeżeli liczbę kilogramów wyświetlaną na wadzę zawdzięczamy w dużej mierze tkance tłuszczowej, a nie dobrze rozwiniętej masie mięśniowej, nasze stawy i kręgosłup przyjmą na siebie wszystkie siły działające na ciało podczas biegu. W tym przypadku oczywiście najważniejsze jest zbudowanie mięśni, które odpowiadają za utrzymywanie w odpowiednim ułożeniu stawów i umożliwią odpowiedni rozkład obciążenia. Zanim to jednak nastąpi odpowiednie buty do biegania o wysokim poziomie amortyzacji uchronią kolana, stawy skokowe, biodra i kręgosłup przed szkodliwymi wstrząsami.

Intensywność treningów

Na intensywność treningów składa się ich objętość i tempo biegu. Im jest ona większa tym szybciej obuwie będzie się zużywało, a nasze ciało będzie narażone na większe obciążenia. Początkującym i rzadziej biegającym osobom poleca się najczęściej modele o mniejszej amortyzacji ze względu na ich niższy koszt. Należy jednak pamiętać o tym, aby zawsze kierować się przede wszystkim jakością i wybierać sprawdzone marki jak na przykład buty treningowe Adidas.

Rodzaj podłoża

Buty do biegania męskie ze względu na rodzaj nawierzchni do jakiego są przeznaczone możemy podzielić na szosowe i trailowe. Te pierwsze przeznaczone są do treningów na twardym i równym podłożu jak asfalt czy chodnik. Ponieważ jest ono mniej korzystne dla naszych stawów, buty szosowe powinny charakteryzować się wysokim poziomem amortyzacji i miekkością. Poznać je można po grubej, ale lekkiej podeszwie o dużej sprężystości i płaskim bieżniku.

Buty trailowe to modele do zadań specjalnych. Przeznaczone są do biegania po miękkiej nawierzchni, ale ich twardsza niż w przypadku butów szosowych podeszwa zapewnia komfort również na kamieniach. Bieżniki w tym typie obuwia mogą się znacząco różnić, od delikatnych cięć, które będą idealnym rozwiązaniem w miejskich parkach, po te z głębokimi rowkami i dużą ilością wypustek, sprawdzające się nawet na górskich szlakach. Obecnie na rynku znaleźć można szeroki wachlarz tego typu butów i to nie tylko wśród marek typowo turystycznych. Wiele ciekawych propozycji z tej kategorii ma również obuwie męskie Adidas.

Mamy nadzieje, że te kilka wskazówek pomoże w jak najlepszym doborze obuwia do biegania. Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą sklepu Adrenaline.pl, gdzie znajdziecie państwo szeroką gamę produktów z kategorii męskie buty do biegania Adidas.

Polub SportoweFakty na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (1):
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×