“Wyboista droga do kariery esportowej to już przeszłość.”

WP SportoweFakty / Skillfactor
WP SportoweFakty / Skillfactor

Rozrywka elektroniczna na najwyższym poziomie. Wielkie sceny, miliony fanów, transmisje w praktycznie wszystkich znanych nam językach oraz nagrody sięgające setek tysięcy jeśli nie milionów dolarów.

W tym artykule dowiesz się o:

Takie informacje możemy znaleźć czytając jakąkolwiek relację z wydarzeń esportowych, ale czym właściwie jest esport? W jaki sposób można sięgnąć po zrealizowanie marzeń z nim związanych? Jaki kierunek najlepiej obrać chcąc przenieść swoją pasję do gier na profesjonalny poziom? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w poniższym tekście.

Esport - co to takiego?

Zacznijmy od wyjaśnienia czym właściwie jest esport: w skrócie - jest to forma rywalizacji w grach komputerowych, gdzie do walki stają profesjonalne (lub amatorskie) drużyny w zorganizowanych turniejach gier wieloosobowych. Najpopularniejsze gry w których rozgrywane są profesjonalne turnieje to: Counter Strike: Global Offensive, DOTA 2, StarCraft, League of Legends oraz Overwatch.

Esport przez wiele lat był bardziej ciekawostką zrodzoną z pasji graczy niż prawdziwym sportem, a dla wielu ludzi był całkowicie obcym i niezrozumiałym zjawiskiem. Wraz z rozwojem branży gier komputerowych - a zatem również sportu elektronicznego - poprzez coraz łatwiejszy dostęp do internetu, rozwój platform streamingowych oraz zainteresowanie sponsoringiem przez największe marki (nie tylko z branży gier) jego wizerunek uległ ociepleniu i spopularyzowaniu, przez co na stałe wpisał się do popkultury.

Snax
Snax

Kariera esportowca, czyli ciężka droga do marzeń

Nie każdy gracz może zostać profesjonalistą - wymaga to od niego nie tylko odpowiednich predyspozycji fizycznych, ale również tęgiego umysłu zdolnego do myślenia analitycznego i podejmowania błyskawicznych reakcji.

Jakie perspektywy ma obiecujący gracz? W porównaniu do narzędzi jakie istnieją w dziedzinie sportów tradycyjnych - niewielkie. Swoją przygodę rozpoczyna od gry ze znajomymi w swoim domu, a po jakimś czasie może chcieć utworzyć z nimi drużynę.
Wiedza jaką mogą pozyskać najczęściej limitowana jest do filmów na YouTube czy oglądania meczy profesjonalistów, ale ciężko tu mówić o coachingu i indywidualnym podejściu jak to ma miejsce we wcześniej wymienionej szkółce piłkarskiej.

Po uformowaniu drużyny gracze mogą startować w turniejach rozgrywanych online w których startują setki jeżeli nie tysiące innych teamów. Co dalej? Szczerze powiedziawszy - muszą liczyć na łud szczęścia, że zainteresuje się nimi firma działająca w esporcie podczas tworzenia nowej dywizji czy “odświeżenia” swojego składu. Tego typu firmy oraz “headhunterzy” (łowcy talentów - przyp. autor) rozglądają się najczęściej na wydarzeniach w których biorą udział już utytułowane drużyny - a do takich ciężko się zakwalifikować.

“Problem z którym najczęściej spotykają się początkujący gracze to ograniczone możliwości w kwestii doskonalenia swoich umiejętności. Jak wiemy, łatwo jest popaść w złe nawyki jeżeli nie mamy kogoś kto na wytknie błędy - a popełniania ich esport nie wybacza. Filmy na YouTube i Twitch to nie wszystko. Potrzebny jest też ktoś to zwróci uwagę na mocne strony gracza i odpowiednio je wykorzysta” - wspomina Daniel Piątek, CEO agencji esportowej VYRAL.

Mając na uwadze powyższe można dojść do wniosku, że szanse na zrealizowanie młodzieńczych marzeń o zostaniu profesjonalnym graczem są bardzo nikłe.

Innocent
Innocent

Dobre zmiany i nowe horyzonty w esporcie

Na szczęście z biegiem lat i wraz z popularyzacją esportu, powstaje coraz więcej akademii profesjonalnych drużyn, które rekrutują młodych zawodników, aby przyglądać się im i ewentualnie zatrudnić potem do swojej drużyny - jest to jednak jeszcze raczkujący koncept w porównaniu do sportów tradycyjnych. Innym sposobem na osiągnięcie sukcesu np. w muzyce jest udział w rozmaitych “talent show”. Zapewne wiele osób kojarzy takie programy jak Idol czy The Voice of Poland, gdzie wygrana (a często nawet sam udział) przekładały się na zawiązanie kontraktów z wytwórniami muzycznymi. Dobrymi przykładami są: Monika Brodka, Szymon Wydra, Dawid Podsiadło, Ewelina Flinta i wielu innych.

Ciężko znaleźć takie medium w dziedzinie sportu elektronicznego, ale na szczęście ten trend również ulega zmianie i powstają tego typu programy w USA czy europie zachodniej. Ostatnio i w naszym kraju powstał projekt mający na celu umożliwienie oraz ułatwienie utalentowanym graczom osiągnięcie sukcesu, a jest nim SkillFactor.

[i]“Nasz program to wyjątkowe połączenie idei talent show z turniejem esportowym. Jest to pierwszy projekt tego typu zrealizowany przez naszą agencję i od razu ciepło przyjęty - co bardzo nas cieszy. Stworzyliśmy SkillFactor z myślą o wniesieniu powiewu świeżego powietrza w branży gamingowej i esportowej oraz otworzenia szansy młodym, ambitnym graczom. Bacznie przyglądaliśmy się rynkowi aż w końcu zebraliśmy zespół, który zorganizował jedne z największych imprez w kraju - Games Clash Masters, Gymkhana GRiD, Warsaw Comic Con i wiele innych. Wszystko to stworzyliśmy pod banderą VYRAL. Doświadczenie jakie pozyskaliśmy przy tworzeniu tych wydarzeń wykorzystaliśmy finalnie przy SkillFactor. To jednak nie koniec! W głowach mamy wiele innych pomysłów i planów na przyszłość.” - [b]powiedział Paweł Kurnatowski, Marketing Manager VYRAL

Saju
Saju

[/b]
[/i]

SkillFactor - program TV + esport

SkillFactor to esportowe talent show, którego założenie jest proste - przy wsparciu 4 trenerów - uznanych i doświadczonych graczy: Janusza "Snaxa" Pogorzelskiego, Pawła “innocenta“ Mocka, Grzegorza "Szpera" Dziamałka i Pawła "Saja" Pawelczaka, program pomoże zakwalifikowanym drużynom w pozyskaniu cennych umiejętności i doświadczenia.

Eksperci skupią się na przekazaniu wiedzy dotyczącej najważniejszych aspektów gry oraz rywalizacji i wykorzystają swoje najmocniejsze strony, aby odpowiednio przygotować swoje drużyny do nadchodzących wyzwań.


“Sami jesteśmy graczami i chyba każdy z nas marzył o grze na wielkiej scenie w blasku reflektorów. Wiemy jak ciężkie jest zrealizowanie tego marzenia, dlatego chcieliśmy to umożliwić młodemu pokoleniu tworząc projekt jakim jest SkillFactor. Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, że udało nam się znaleźć takich Partnerów jak ACTINA, Sferis.pl, AMD, ASUS czy HP Omen, którzy tam samo mocno jak my wierzą w powodzenie tego projektu i szansę jaką może on dać wielu młodym ludziom. To narzędzie, którego my jako młodzi nie mieliśmy do dyspozycji, a teraz stało się rzeczywistością” - mówi Vasyl Gevko, Project Manager VYRAL.

Szpero
Szpero

Nadszedł czas na spełnienie marzeń

VYRAL nie boi się eksperymentować, ale jak widać od samego początku wychodzi im to na dobre.

SkillFactor jest swoistym novum w kwestii polskiego esportu i od samego początku spotkał się z dużym zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem zarówno wśród branży rozrywki elektronicznej, jak i profesjonalnych graczy oraz drużyn, co z kolei przełożyć się może na wspomniany wyżej scenariusz rodem z popularnych programów, które umożliwiły uczestnikom osiągnięcie sukcesu i spełnienie marzeń.

Więcej informacji na temat SkillFactor oraz bieżącą komunikację będzie można znaleźć na stronie internetowej i social media projektu:

Strona internetowa: www.skillfactor.pl
Facebook https://www.facebook.com/SkillFactorpl,
Twitter https://twitter.com/skillfactorpl ,
Instagram https://www.instagram.com/skillfactorpl/
Twitch.tv https://www.twitch.tv/vyralpro

Źródło artykułu: