Szykuje się spora awantura w F1. Skończy się w sądzie?

Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: start do wyścigu F1
Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: start do wyścigu F1

Zespoły F1 robią wszystko, aby nie dopuścić do rozszerzenia stawki. Najnowsza propozycja zakłada znaczące podwyższenie wpisowego dla nowych ekip do co najmniej 600 mln dolarów. Równocześnie daje ona podstawy, by skierować sprawę do sądu.

W tym artykule dowiesz się o:

Wszystkie zespoły Formuły 1 chcą podwyższenia wysokości wpisowego - ustalił motorsport.com. Opłata za dołączenie do F1 miałaby wzrosnąć z 200 mln dolarów do 600 mln dolarów. Jedno ze źródeł zaznaczyło jednak, że mowa o minimalnej kwocie. Niewykluczone, że w toku negocjacji zostanie ona jeszcze podniesiona.

Jeśli wyższe wpisowe zostanie przegłosowane, będzie to cios dla Michaela Andrettiego, który od wielu miesięcy próbuje dostać się do F1 ze swoją ekipą. Może się okazać, że Amerykaninowi, który zawiązał sojusz z marką Cadillac, bardziej opłaca się nabycie już istniejącego zespołu.

Informacje o podniesieniu opłaty startowej w F1 pojawiają się w momencie, gdy Red Bull Racing ma rozważać sprzedaż swojej siostrzanej ekipy - Alpha Tauri. Stajnia z Faenzy wstępnie miała zostać wyceniona na ok. 700 mln dolarów. Andretti już w przeszłości był zainteresowany jej nabyciem, a ostatnie ruchy mogą sprawić, że były kierowca F1 ponownie zainteresuje się tym zespołem.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Anita Włodarczyk i piłka nożna? No, no - zdziwicie się!

Wpisowe w wysokości 200 mln dolarów znalazło się w Porozumieniu Concorde w roku 2020, obejmując sezony 2021-2025. W ten sposób każdy z zespołów zapewnił sobie 20 mln dolarów rekompensaty w przypadku dołączenia do stawki nowego podmiotu. Wynika to z faktu, że większa liczba ekip w mistrzostwach oznacza podział tortu finansowego na dodatkowych graczy, co z kolei przyczynia się do mniejszych przychodów.

Andretti zaskoczył obecne ekipy F1 w momencie, gdy ogłosił zebranie 200 mln dolarów, bo uważano, że Amerykanin nie będzie w stanie zgromadzić takiego budżetu.

Obecne zespoły F1 twierdzą, że wpisowe w wysokości 200 mln dolarów nie oddaje obecnych realiów królowej motorsportu. Jego wartość określano w szczycie pandemii COVID-19, gdy kryzys gospodarczy zagrażał całemu światu, a wyścigi odbywały się bez kibiców, co miało wpływ na wyniki finansowe Formuły 1.

W ciągu trzech lat sytuacja Formuły 1 zmieniła się w sposób znaczący. Serial "Drive to survive" doprowadził do ogromnego wzrostu popularności dyscypliny, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Zainteresowanie F1 w kolejnych państwach doprowadziło do podwyższenia opłat za prawa do Grand Prix. To wszystko sprawiło, że zespoły F1 stały się przedsiębiorstwami przynoszącymi zyski, co wcześniej nie było takie oczywiste.

Andretti chce wejść do F1 ze swoją ekipą jeszcze w roku 2025, bo wtedy obowiązywać będzie obecne Porozumienie Concorde. Zespoły o tym wiedzą, dlatego mają prowadzić działania zmierzające do podwyższenia wpisowego jak najszybciej. Aby do tego doszło, "tak" musiałyby powiedzieć wszystkie ekipy i właściciel Formuły 1. Źródła motorsport.com twierdzą, że szansa na takie porozumienie jest spora.

Przegłosowanie wyższego wpisowego może też dać podstawy Andrettiemu do walki w sądzie o swoje prawa. Amerykanin mógłby zakwestionować ustalenie tak wysokiej opłaty i dowodzić, że Formuła 1 celowo nie dopuszcza do siebie nowych graczy, łamiąc przy tym przepisy antymonopolowe.

Czytaj także:
Sprzedaż Alpha Tauri przesądzona? Jest komentarz z obozu Red Bulla
Możesz mieć dom ekipy F1. To świetna okazja

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.