Orlenu już nie ma w F1. Do gry wkroczył jego konkurent

Getty Images / Alpine / Igor Golovniov / Na zdjęciu: siedziba Orlenu, w kółku logo Eni
Getty Images / Alpine / Igor Golovniov / Na zdjęciu: siedziba Orlenu, w kółku logo Eni

Orlen od 2025 roku jest nieobecny w F1, tymczasem w królowej motorsportu pojawił się jego rywal - grupa Eni. Włoski potentat paliwowy nawiązał współpracę z Alpine. Dla Eni to powrót do F1 po ponad dwóch dekadach.

W tym artykule dowiesz się o:

W grudniu Orlen poinformował, że nie przedłużył współpracy z Visa Cash App RB i tym samym dobiegła końca sześcioletnia obecność polskiej firmy w Formule 1. Przedsiębiorstwo multienergetyczne z Płocka zaczęło realizować nowe projekty sponsoringowe, mocniej postawiło na finansowanie sportu dzieci i młodzieży, a pieniądze zaoszczędzone na wycofaniu z F1 trafiły na Akademię Motorsportu Orlen. Ma ona współfinansować najlepsze polskie talenty.

Rywal Orlenu wkracza do F1

Formuła 1 to jednak naturalne środowisko dla firm paliwowych, dlatego też niemal każdy z zespołów posiada partnera z tej branży. W czwartek ogłoszono powrót do królowej motorsportu grupy Eni. To włoski potentat, który działa w 61 krajach i jest jednym z konkurentów Orlenu na europejskich rynkach.
 
Podobnie jak Orlen, Eni początkowo był firmą naftowo-gazową, ale z czasem przekształcił się w zintegrowane przedsiębiorstwo energetyczne, odgrywając kluczową rolę w transformacji energetycznej we Włoszech. "Celem naszej firmy jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku poprzez zmniejszenie śladu węglowego i dekarbonizację swoich produktów" - chwali się firma w najnowszym komunikacie.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: FC Barcelona pokazała, jak trenuje Wojciech Szczęsny

Eni było zaangażowane w F1 pod koniec lat 90., kiedy to firma również współpracowała z zespołem z Enstone, startującym wówczas pod nazwą Benetton. - Podpisaliśmy umowę, dzięki której Eni i grupa Renault (właściciel Alpine - dop. aut.) łączą siły, pozycję w przemyśle i technologiczne przywództwo. W ten sposób otwieramy nowe perspektywy rozwoju w obszarach, które mają fundamentalne znaczenie dla zrównoważonego transportu - oświadczył Claudio Descalzi, dyrektor generalny włoskiej firmy.
 
Inżynierzy Renault we współpracy z pracownikami Eni mają prowadzić testy nowej generacji biopaliw, co jest niezwykle ważne z perspektywy zespołu Alpine, bo od roku 2026 w F1 pojawią się zupełnie nowe paliwa zrównoważone. Mają one być w 100 proc. syntetyczne, a więc będą powstawać w laboratoriach.

W tym aspekcie obecność Eni w F1 znacząco różni się od sponsoringu Orlenu, który przez sześć lat (2019-2024) płacił jedynie za reklamę na bolidach i w padoku. Chociaż przedsiębiorstwo z Płocka w tym okresie współpracowało z trzema zespołami (Williams, Alfa Romeo, Visa Cash App RB), to z żadnym z nich nie rozwijało nowych paliw na potrzeby F1.

W 2023 roku przychody grupy Eni wyniosły 93,77 mld euro, dla porównania w przypadku Orlenu było to 82,158 mld euro. W tym okresie polska firma mogła jednak pochwalić się większym dochodem operacyjnym (13,095 mld euro) w porównaniu do 8,257 mld euro wypracowanego przez Włochów.

To on sprowadził Włochów do F1

Kluczową rolę w powrocie Eni do F1 odegrał Flavio Briatore. Włoch był szefem Benettona, gdy firma po raz ostatni gościła w królowej motorsportu, a obecnie jest doradcą wykonawczym zespołu Alpine. Ekscentryczny miliarder ma świetne kontakty i swego czasu był nawet gotów startować na urząd premiera Włoch.

- Z dumą witam Eni ponownie w F1. Ta firma odegrała dużą rolę w historii naszego zespołu i była ważnym partnerem w Formule 1. Mamy wspólne cele i zadania, szczególnie w kwestii efektywności energetycznej, zrównoważonego rozwoju i produktów biopaliwowych - oświadczył Flavio Briatore.

Eni wraca do F1 po 25 latach (fot. Getty Images/Nicolo Campo)
Eni wraca do F1 po 25 latach (fot. Getty Images/Nicolo Campo)

- Piękno motoryzacji i motorsportu polega na tym, że jest to sport zespołowy. To szczególnie ważne, gdy musimy na nowo wynaleźć samochód. Musimy na nowo opracować innowacyjne rozwiązania, więc nie ma nic lepszego niż połączenie wiedzy specjalistycznej i talentów wyjątkowych firm. Dlatego jestem pełen entuzjazmu na myśl o partnerstwie, które nawiązujemy z Eni - dodał Luca de Meo, dyrektor generalny grupy Renault.

Eni zapewniło sobie znaczącą ekspozycję logotypów na bolidach Alpine, kombinezonach kierowców i pracowników, jak również na ściankach zespołu w garażu. Równocześnie Włosi zamierzają współpracować z Renault poza F1. Koncern będzie nabywał dla swojej floty samochody francuskiego producenta.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.