Tor Buddh, który jest rzadko używany w ciągu roku, charakteryzuje się wysokim poziomem ewolucji nawierzchni: czas dający Sebastianowi Vettelowi pole position był o ponad dwie sekundy lepszy od jego najszybszego okrążenia w pierwszym piątkowych treningu. Dlatego wielu kierowców starało się uzyskać najlepsze czasy w końcówce każdej sesji, co miało też wpływ na strategię dotyczącą opon podczas kwalifikacji. W Q1 i Q2 żaden kierowca nie był pewien awansu aż do zakończenia segmentów, bo rezultaty mogły się bez ostrzeżenia nagle poprawić.
Tak jak zazwyczaj, Q1 rozpoczęto na twardych oponach. Jedynie zespół HRT zdecydował się od razu założyć miękką mieszankę. Czołówka starała się skorzystać w Q1 tylko z jednego kompletu twardego ogumienia, aby przez resztę kwalifikacji mieć do dyspozycji jak najwięcej opon. Pod koniec Q1 wielu zawodników założyła jednak miękkie ogumienie. Tylko duety Ferrari, Red Bulla i McLarena oraz Kimi Raikkonen z Lotusa awansowali do Q2 tylko przy użyciu twardej mieszanki.
Siedemnastu kierowców, którzy weszli do Q2, założyło miękkie opony, ale najlepsze czasu znów uzyskiwano pod koniec sesji, odbywającej się przy temperaturze powietrza na poziomie około 30 stopni Celsjusza. Niektórzy zawodnicy próbowali korzystać z tunelu aerodynamicznego za poprzedzającym samochodem, aby podnieść prędkość maksymalną na prostej.
W ostatnich dziesięciu minutach kwalifikacji jeżdżono wyłącznie na miękkich oponach P Zero "żółtych", poza okrążeniem instalacyjnym pokonanym przez Nico Rosberga z Mercedesa na twardej mieszance. Vettel podczas pierwszego przejazdu popełnił drobny błąd, ale w drugim przejeździe zdobył pole position - tak jak rok temu w Indiach pokonując zespołowego partnera Marka Webbera. To trzeci z rzędu dublet Red Bulla w kwalifikacjach. Rosberg jako jedyny uczestnik Q3 nie przejechał pomiarowego okrążenia i jutro może wystartować na dowolnej mieszance. Grand Prix Indii to trzeci w tym roku wyścig, przed którym nie nałożono na kierowców żadnych kar, zmieniających kolejność na starcie.
Paul Hembery (Dyrektor Pirelli Motorsport) powiedział: Po intrygującej sesji kwalifikacyjnej widzimy już pierwsze sygnały dotyczące strategii. Ewolucja stanu nawierzchni odegrała poważną rolę. W przypadku obu mieszanek poziom zużycia wygląda dobrze, ponadto charakteryzują się one wyrównanymi osiągami. Z tego co zaobserwowaliśmy dotychczas, większość zespołów zastosuje naszym zdaniem taktykę jednego postoju. W zależności od samochodu, miękkie ogumienie może być szybsze o jedną sekundę od twardego: odpowiednie zbalansowanie tych zależności będzie kluczem przy doborze strategii w Indiach. Szybkość jest tu oczywiście ważna, ale podobnie jest ze strategią - ten temat powtarza się przez cały sezon.
Szybkość i strategia kluczowe w Grand Prix Indii
Sebastian Vettel z Red Bulla kontynuuje swój perfekcyjny weekend, zdobywając 35. pole position w karierze (piąte w sezonie) z rezultatem 1.25,283 uzyskanym na miękkich oponach P Zero "żółtych".
Źródło artykułu: