Formuła 1 jest dziwnym światem. W nim, gdy ktoś o czymś mówi, to jest spora szansa, że jest właśnie na odwrót. Tak było chociażby z testami Roberta Kubicy. Ile razy Cyril Abiteboul zaprzeczał i kluczył w sprawie Polaka? Najpierw słyszeliśmy, że to miał być jednorazowy test w Walencji. Później była dodatkowa chęć sprawdzenia go na Paul Ricard. I najważniejsze. Polaka miało przecież nie być na Węgrzech. Renault nie planowało dać mu szansy. Tak wynikało ze słów Abiteboula.
Kubica na Węgrzech jednak był i zrobił świetną robotę. Już nie chodzi o sam dystans 142 okrążeń, ale też o wskazówki dotyczące samochodu. Wystarczyła mu ledwie przerwa na obiad, aby przekazać kilka wskazówek inżynierom i znacząco podkręcić tempo. Jego uwagi sprawiły, że Renault mogło poprawić swój pojazd przed Grand Prix Belgii. Swojego zachwycenia nie ukrywał później nawet Ricardo Panteado, główny inżynier Renault. - Nie miał najmniejszych problemów z samochodem. Najważniejszą rzeczą jest, że nie miał w nim paliwa na jedno okrążenie. Było go znacznie więcej - mówił Brazylijczyk.
Wszyscy wiemy o kontuzjowanej ręce Roberta, o jego sześcioletniej przerwie w F1. Tyle, że jeśli Polak poradził sobie na Hungaroringu, który jest niezwykle fizycznym torem, to powinien poradzić sobie również na innych obiektach. Skoro nie miał problemów z manewrowaniem w ciasnych zakrętach w Walencji i na Paul Ricard, to najprawdopodobniej nie będzie miał ich też w Monako czy Singapurze. Przecież Renault nieprzypadkowo wybrało takie tory na testy 32-latka.
Z jakiegoś powodu Abiteboul zabrał jednak publicznie głos na temat Kubicy. Mógł być dyplomatą i powiedzieć, że nadal rozważają różne opcje, że jest za wcześnie na decyzję. Tymczasem pojawiły się słowa np. o konieczności dodatkowych testów. To mało poważne i brzmi jak wymówka albo zasłona dymna. Przecież w Renault musieli sobie zdawać sprawę, gdy dawali szansę Kubicy, że możliwości jazd testowych będą ograniczone. Zresztą, gdyby Francuzi tak bardzo chcieli zobaczyć jak 32-latek jeździ w deszczowych warunkach, to już by to sprawdzili. Wystarczyłoby mu dać ponownie model z 2012 roku i wykorzystać infrastrukturę toru Paul Ricard, która umożliwia sztuczne nawadnianie.
ZOBACZ WIDEO Rajd Barum: Łukasz Habaj w natarciu
O co zatem chodzi? O gierki pozakulisowe. W Formule 1 mamy czasem więcej polityki niż sportu. Być może właśnie toczą się rozmowy kontraktowe i w ten sposób ktoś chce sprowadzić krakowianina na ziemię. Być może ktoś w korporacji zwanej Renault uznał, że Kubica jest piękną historią, ale jest za stary, by rywalizować w królowej motor-sportu. Nieprzypadkowo krytyczne słowa na temat Polaka zbiegły się z pochwałą 22-letniego Carlosa Sainza. Hiszpan stał się dla Renault opcją numer jeden. Być może, podobnie jak teraz Jolyon Palmer, wniesie jakichś sponsorów do zespołu? Być może w Enstone liczą na powtórkę z sezonów 2005-2006. Wtedy postawili na młodego Hiszpana i Fernando Alonso zdobył dla nich dwa tytuły mistrzowskie.
Co dalej z Kubicą? Polak pokazał na Węgrzech, że z powrotem stać go na jazdę samochodem F1. Do tej pory 32-latek myślał głównie o Renault, bo z tym zespołem miał niezakończone sprawy z 2011 roku. To właśnie Francuzi zorganizowali mu testy w tym roku, co z pewnością nie było zadaniem łatwym. Skoro w Enstone postawili na dziwne gierki, to czas by Kubica zaczął własną. Jest parę zespołów, gdzie zostałby przywitany z otwartymi ramionami. Wspominał o tym nawet Alessandro Alunni Bravi, menedżer polskiego kierowcy.
McLaren albo Williams chętnie zatrudnią doświadczonego kierowcę. Stajnia z Woking w przypadku odejścia Fernando Alonso będzie do tego zmuszona. Oczywiście, ważny kontrakt posiada tam Jenson Button, ale jego powrót z emerytury po rocznej przerwie byłby smutnym żartem. Z kolei w Grove nadal nie są przekonani, co do przyszłości Felipe Massy. Brazylijczyk, który przez kilka tygodni był na sportowej emeryturze, nie zachwyca w tym roku. Williams musi mieć jednak w swoich szeregach starszego kierowcę, bo jego głównym sponsorem jest firma Martini, a w reklamach alkoholi występować mogą osoby starsze niż 25 lat.
Zatem panie Abiteboul, pan się nie boi, możecie śmiało rezygnować z Kubicy. Polak sobie poradzi. Jak nie w innym zespole F1, to w innej serii wyścigowej. Pokazał to już niejednokrotnie. Pytanie, czy Renault poradzi sobie bez Kubicy?
RENAULT zaczyna Cię wykorzystywać jako EXPERTA i PRZYNĘTĘ...
Przeanalizuj dobrze całą sytuację... postaw sprawę jasno i idź dalej.
ŻYCZĘ SZCZĘŚCIA...