Kontrowersje po Grand Prix Chin. "Samochód bezpieczeństwa zmienił losy wyścigu"

Materiały prasowe / Red Bull Content Pool / Na zdjęciu: wyścig Formuły 1
Materiały prasowe / Red Bull Content Pool / Na zdjęciu: wyścig Formuły 1

Pojawienie się samochodu bezpieczeństwa miało ogromny wpływ na losy rywalizacji w wyścigu o Grand Prix Chin. Sebastian Vettel ma zastrzeżenia, co do momentu jego wypuszczenia na tor. - Można to było zrobić w innym momencie - stwierdził Niemiec.

Samochód bezpieczeństwa został wezwany na tor, po tym jak w czternastym zakręcie zderzyli się Brendon Hartley oraz Pierre Gasly. W tym miejscu pozostało bowiem sporo kawałków ze zniszczonych samochodów Toro Rosso.

Do neutralizacji doszło w momencie, gdy liderzy wyścigu, Valtteri Bottas i Sebastian Vettel, minęli już wjazd do alei serwisowej. Tym samym Fin i Niemiec zostali pozbawieni szansy na szybką reakcję i zmianę opon. Okazała się ona kluczowa dla losów rywalizacji, bo po wygraną w Szanghaju sięgnął Daniel Ricciardo. Australijczyk w trakcie neutralizacji pojawił się w alei serwisowej i założył nowe ogumienie.

- Oczywiście, moment wyjazdu samochodu bezpieczeństwa był kiepski dla mnie i Valtteriego, bo nie mieliśmy szansy na reakcję. Zostaliśmy w ten sposób niemal wyrzuceni z wyścigu, bo nie mogliśmy zjechać po nowe opony - powiedział 30-latek.

Frustracja Vettela wynikała z faktu, że Charlie Whiting potrzebował nieco czasu, aby zadecydować o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa. Zdaniem Niemca, dyrektor wyścigowy F1 mógł tak wyliczyć moment jego pojawienia się, aby liderzy wyścigu nie zostali pozbawieni szansy na wygraną.

- Muszę zrozumieć dlaczego pojawił się samochód bezpieczeństwa, który zmienił losy wyścigu. W 2014 roku na Węgrzech mieliśmy podobną sytuację. Wtedy, z tego co pamiętam, do neutralizacji doszło w momencie, gdy cała czołówka minęła zjazd do alei serwisowej. Rozumiem, jeśli dzieje się coś poważnego i trzeba reagować od razu. Wtedy nie można patrzeć jak wygląda sytuacja na torze. Jednak tutaj kawałki pojazdów leżały przez dwa okrążenia. Dlaczego nie zdecydowano o samochodzie bezpieczeństwa pół minuty wcześniej? Wtedy każdy miałby szansę podjąć decyzję, czy zjeżdżać na pit-stop czy nie - dodał Vettel.

Reprezentant Ferrari nie kwestionuje jednak samego pojawienia się samochodu bezpieczeństwa na torze. - Nie wiem jakie były różnice między kierowcami, ale trzeba dać obsłudze czas na posprzątanie toru. Po prostu, z mojego punktu widzenia, trzeba to było zrobić w takim momencie, by nie wpływać na wyniki - stwierdził Niemiec.

Po wyścigu głos w tej sprawie zabrał Whiting. Dyrektor wyścigowy F1 uznał, że przy decyzjach w sprawie samochodu bezpieczeństwa nie może kierować się wynikami. - Nie patrzę na to, kto na tym skorzysta, albo kto zostanie skrzywdzony. Pamiętam sytuację z Węgier. Rosberg był liderem, cztery samochody przejechały przez wjazd do alei serwisowej i znalazły się w niekorzystnej sytuacji. To kwestia farta. Samochód bezpieczeństwa funkcjonuje od 20 lat i wiemy, że gdy tylko pojawia się na torze, to są wygrani i przegrani tej sytuacji - ocenił Whiting.

Brytyjczyk stwierdził, że sędziowie nie mają czasu, by w trakcie wyścigu analizować czy ogłoszenie neutralizacji wpłynie na losy rywalizacji. - Gdybyśmy mieli usiąść i ustalać, kto będzie pokrzywdzony, a kto na tym zyska, co zrobić by każdy miał takie same szanse, to tracilibyśmy czas. To nie jest nasze zadanie w takim momencie - dodał Whiting.

Dyrektor wyścigowy F1 zdradził, że decyzję w sprawie neutralizacji podjęto z opóźnieniem, bo analizowano czy jest ona konieczna. - Chcieliśmy mieć pewność. Nie chcieliśmy robić tego na podstawie tego, że trzy czy cztery zespoły apelowały o to, bo tak się dzieje za każdym razem. Poprosiłem, by sprawdzono czy można oczyścić szybko tor i usłyszałem odpowiedź, że nie. Kawałków na torze było za dużo - zakończył Whiting.

ZOBACZ WIDEO F1: testy Kubicy z Renault. "To był najpiękniejszy moment w moim życiu"

Komentarze (7)
avatar
Katon el Gordo
16.04.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Wprowadzenie SC na tor zawsze w jakiś sposób "wypacza" sytuację na torze i skutkiem tego wyniki całego wyścigu. Ktoś na tym traci, ktoś zyskuje. Trudno powiedzieć czy w rozliczeniu całego sezon Czytaj całość
avatar
Ricciardo
15.04.2018
Zgłoś do moderacji
4
1
Odpowiedz
Podzielam zdanie Seby i jednocześnie zrozumiałe jest także wytłumaczenie Whitinga (można mu wierzyć, że przy podejmowaniu tej decyzji, nie patrzą na to, kto prowadzi, kto ewentualnie zyska, a k Czytaj całość
Ryszard Kurant
15.04.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz