Świętokrzyskie planuje budowę toru, spełniającego normy F1

Materiały prasowe / Red Bull Content Pool / Na zdjęciu: wyścig Formuły 1
Materiały prasowe / Red Bull Content Pool / Na zdjęciu: wyścig Formuły 1

Grupa prywatnych inwestorów z zagranicy ma sfinansować budowę gigantycznego centrum rekreacyjnego POLONEZ GATE w Odrowążu, z torem spełniającym normy bezpieczeństwa Formuły 1 na czele. Inwestycja ma zostać ukończona w ciągu trzech lat.

W tym artykule dowiesz się o:

O planach budowy POLONEZ GATE w malutkiej wsi Odrowąż, położonej w gminie Stąporków poinformował lokalny serwis echodnia.eu. W sercu gigantycznego centrum rekreacyjnego ma powstać tor wyścigowy o długości 7 kilometrów, spełniający wszelkie standardy Formuły 1.

W ramach POLONEZ GATE powstaną ponadto m.in. 1,6-kilometrowy tor kartingowy, park technologiczny z centrami badawczo-rozwojowymi, pięciogwiazdkowy hotel ze SPA, domki wczasowe i pole kempingowe. Pracę w samym ośrodku znajdzie ok. 700 osób. 300 dodatkowych miejsc pracy powstanie u dostawców produktów i usług z zewnątrz.

- Będzie to pierwszy tego typu ośrodek rekreacyjno-edukacyjno-motoryzacyjny w Polsce. To również pierwszy ośrodek rekreacyjno-motoryzacyjny typu all-inclusive na świecie - mówi Stefan Sikora, pomysłodawca projektu POLONEZ GATE.

- Jeżeli dojdzie do realizacji inwestycji, powstanie tysiąc nowych miejsc pracy. To dla naszej gminy idealne rozwiązanie - podkreśla Dorota Łukomska, burmistrz Stąporkowa.

Za projekt pętli wyścigowej na terenie wsi Odrowąż ma odpowiadać pracownia architektoniczna Hermanna Tilke, głównego projektanta nowych torów w kalendarzu Formuły 1. Obszar inwestycji obejmuje teren o wielkości 215 hektarów.

ZOBACZ WIDEO Mundial 2018. Kadrowicze oglądają pozostałe mecze. Glik kibicuje Francji, Fabiański pod wrażeniem Chorwacji

Przedsięwzięcie będzie podzielone na dwa etapy. Realizacja potrwa trzy lata. Koszt inwestycji wyniesie około miliarda złotych. Nie będzie on jednak w żaden sposób dotowany ze środków publicznych. - Inwestycja będzie finansowana częściowo przez inwestorów zagranicznych, a częściowo współfinansowana przez konsorcja bankowe. Jesteśmy w trakcie przygotowywania środków - mówi Stefan Sikora.

Pomysł budowy toru Formuły 1 w Polsce wraca co jakiś czas, od momentu debiutu w najważniejszej serii wyścigowej na świecie Roberta Kubicy. Ponad dziesięć lat temu powstał projekt, w którym kibice mieli oddać głos na kandydaturę jednego z czterech miast - Gdynii, Krakowa, Warszawy lub Wrocławia - a zwycięski projekt miał zostać przedstawiony władzom F1. Pomysł nie doszedł jednak do realizacji.

Na spekulacjach skończyły się plotki o budowach obiektów wyścigowych z prawdziwego zdarzenia w Warszawie, Łodzi czy Radomiu. Prasa lokalna wykorzystywała czasem newsy o powstaniu toru Formuły 1 na swojej terenie gminy jako żart primaaprilisowy.

Najzagorzalsi kibice sportów motorowych dopiero dwa lata temu doczekali się ambitnego projektu Bałtyckiej Grupy Inwestycyjnej, która obiecała sfinansować budowę Narodowego Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji w Gdańsku. Głośny projekt zakładał m.in stworzenie toru wyścigowego gotowego do organizacji Grand Prix Formuły 1. Jego nitkę zaprojektowała również firma Hermanna Tilke.

Na drodze do realizacji projektu na Pomorzu stanęły normy środowiskowe. W przypadku POLONEZ GATE firma odpowiedzialna za budowę centrum rekreacyjnego ma dostosować się do restrykcyjnych przepisów. - Firma podejmie specjalne działania, by ograniczyć do minimum poziom hałasu związany z wyścigami samochodowymi - zapewnia Stefan Sikora.

Źródło artykułu: