Kamil Kołsut: Williams dostanie fortunę od Orlenu. To dobrze wydane pieniądze (komentarz)

Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica
Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica

Robert Kubica wraca do Formuły 1. To spełnienie marzeń kierowcy i milionów kibiców. Nie byłoby tego powrotu, nie byłoby tego story bez pieniędzy Orlenu. Koncert paliwowy nie mógł zainwestować lepiej. To dobrze wydane pieniądze.

Orlen nie jest i nie będzie sponsorem Kubicy. Polski Koncern Naftowy zainwestuje w Williamsa. Nieoficjalnie za rok ekspozycji na kombinezonie kierowcy, bolidzie oraz w padoku zapłaci około 50 milionów złotych. W realiach F1 - rywalizacji o zasięgu globalnym, za którą dwa lata temu Liberty Media zapłaciło funduszowi CVC Capital Partners 4,4 miliarda dolarów - nie są to wielkie pieniądze.

Bilet do wielkiego świata

Polski koncern nie jest świętym Mikołajem, żaden z niego dobroczyńca spełniający marzenia jednego rodaka. Takie głosy to tani populizm. Tak, bez Kubicy Orlen na pewno nie zainwestowałby w Williamsa. To jasna sprawa. I nie, Orlen nie wysłałby do Wielkiej Brytanii kilku worków z kasą bez nadziei na zysk, a w najgorszym wypadku na zwrot z inwestycji. Mowa przecież o poważnej firmie. Gigancie z międzynarodowymi ambicjami, który już dziś większość dochodów - około 60 procent - osiąga za granicą.

Nie wiem, czy faktycznie inwestycja się Orlenowi opłaci. To rachunki dla biegłych wyposażonych w fachową wiedzę. F1 jest jednak dla giganta petrochemii środowiskiem naturalnym. Orlen wchodzi do świata, gdzie inwestują inne spółki paliwowe, bolidy budują największe koncerny samochodowe świata, a rywalizację śledzą miliony fanatyków motosportu. Trudno o bardziej logiczną przestrzeń do inwestycji.

ZOBACZ WIDEO: Kszczot trzyma kciuki za Kubicę: Wierzyłem, że wróci. Teraz najważniejsza jest stabilizacja

Ekwiwalent reklamowy Mercedesa za poprzedni sezon wyniósł około 3 miliardów dolarów. Ekipa mistrzów świata to inna półka niż zespół z Grove, ale jej przykład pokazuje skalę i potencjał marketingowego zysku. Niektórzy powiedzą, że to pisanie palcem po wodzie, że firma wcale rozpoznawalności nie zyska. W porządku. Marki Petronas przed 2009 roku globalnie też nikt nie kojarzył.

Polski koncern płaci nie tylko za promocję marki. Wprowadzając ponownie do wielkiego ścigania Kubicę Orlen kupuje gigantyczną promocję kraju, nabywa bilet wstępu do świata wielkiego biznesu, a może także możliwość współpracy z innowatorem nowoczesnych technologii Williams Advanced Engineering.

Bez "podatku od Kubicy"

Akcja "Powrót Kubicy" na pewno rozbudzi w kraju rozmowy na temat wspierania zawodowego sportu przez spółki skarbu państwa. Bardzo dobrze, bo to sprawa warta szerokiej dyskusji. Dziś stoimy jednak przed faktem dokonanym: koncern pieniądze na sponsoring ma i z punktu widzenia jego interesu ten strumień pieniędzy trudno ukierunkować lepiej.

50 mln zł to niemal dwie trzecie rocznego budżetu Orlenu na sponsoring sportu. I mniej więcej 5 procent wartości tego rynku w naszym kraju. Mówimy o danych nieoficjalnych, hasło "sponsoring sportu" to publicystyczne uproszczenie. Omawiam ideę, pokazuję skalę. W grę wchodzą pieniądze olbrzymie, ale pamiętajmy: mówimy o potędze giełdowej, która działa w granicach budżetu. Nie bierze pieniędzy z kosmosu. Do startów Polaka w F1 nie dołożą akcjonariusze, nie będziemy płacić "podatku od Kubicy" w benzynie. To bzdura.

Niewykluczone, że decyzja Orlenu to element politycznej gry. Premier Mateusz Morawiecki kilka lat temu jako prezes banku nie chciał dokładać do budżetu Kubicy ani grosza. Sprawa rozwiązała się sama, bo Polak "na szczęście złamał rękę raz, drugi". Teraz poszło łatwiej. Niektórzy powiedzą: "Bo wydaje nie swoje, tylko państwowe". Możliwe. Pamiętajmy jednak, że o ile w przypadku banku trudno inwestycje w F1 nazywać marketingowym majstersztykiem, to już przy spółce paliwowej sytuacja wygląda inaczej.

Sponsoring sportu to z biznesowego punktu widzenia inwestycja. Życzę Orlenowi, żeby się spłaciła. A że przy okazji koncern wyłożył kasę na znakomity film o najbardziej spektakularnym powrocie w dziejach sportu? Dziękuję. Nie mam pretensji.

Autor na Twitterze:

Zobacz inne teksty autora -->

Komentarze (28)
avatar
Kibic____
30.11.2018
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
To jest polityczna decyzja premiera, a nie zadnych specjalistów. To reakcja na taśmy pokazujace korupcyjne ustalenia Morawieckiego u Sowy&Przyjaciół. Tym na jakim szczeblu podjęto decyzję winn Czytaj całość
Kalina Kumarska
29.11.2018
Zgłoś do moderacji
1
2
Odpowiedz
avatar
ULTRASONICpik
29.11.2018
Zgłoś do moderacji
1
2
Odpowiedz
Orlen wie co robi! Nie będzie dla niego lepszego czasu na globalną reklamę! Może 1 rok a może i dłużej... oby tylko Robert dał z siebie wszystko! Trzymam kciuki!!!
A tak na marginesie... cieszm
Czytaj całość
avatar
ULTRASONICpik
29.11.2018
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Orlen wie co robi! Nie będzie dla niego lepszego czasu na globalną reklamę! Może 1 rok a może i dłużej... oby tylko Robert dał z siebie wszystko! Trzymam kciuki!!!
A tak na marginesie... cieszm
Czytaj całość
franek1507
29.11.2018
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
wspaniała decyzja od dziś tankuje tylko na orlenie 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.