F1. Łukasz Kuczera: Orlen przed ogromną szansą. Potrzeba konsekwencji i determinacji (komentarz)

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Daniel Obajtek (po lewej) i Robert Kubica
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Daniel Obajtek (po lewej) i Robert Kubica

Orlen jest o krok od tego, by zostać sponsorem tytularnym Haasa w F1. To ogromna szansa nie tylko dla Roberta Kubicy, ale też płockiej firmy i polskiego motorsportu. Wystarczy tylko odrobina konsekwencji i jasny plan na przyszłość.

Gdy przed rokiem pojawiały się pierwsze wzmianki o zainteresowaniu Orlenu współpracą z Williamsem, niektórzy wyśmiewali ten pomysł. Prezes Daniel Obajtek był jednak zdeterminowany, by zakończyć negocjacje sukcesem. Dało to efekt w postaci powrotu Roberta Kubicy do F1 po ponad ośmioletniej przerwie.

Z perspektywy czasu wiemy, że była to dobra decyzja, choć nie uniknięto błędów. 10 mln euro wyłożone na Williamsa zwróciło się w postaci ekwiwalentu reklamowego, jaki generuje osoba Kubicy i ekspozycji loga w trakcie transmisji z F1. Przełożyło się też na znaczący wzrost sprzedaży detalicznej na stacjach Orlenu.

Czytaj także: Kubica ma plan. Chce walczyć o miejsce w Haasie w roku 2021

Umowę z Williamsem na pewno dało się skonstruować lepiej. Można było np. zapewnić Kubicy pierwszeństwo w otrzymywaniu i testowaniu nowych części, co wykluczyłoby pewne sytuacje, jakie miały miejsce w sezonie 2019. Wtedy zarzuty o faworyzowaniu George'a Russella nie byłyby tak głośne. Wytłumaczeniem dla Orlenu może być to, że negocjacje z Brytyjczykami toczono w szybkim tempie. Do tego płocka firma uczestniczyła po raz pierwszy w takim przedsięwzięciu.

ZOBACZ WIDEO Cieślak o odejściu Miedzińskiego z Włókniarza. "Dużo do powiedzenia miał jego sponsor"

Zeszłoroczne doświadczenia warto wykorzystać w rozmowach z Haasem, które (podobno) zmierzają do szczęśliwego zakończenia. Po raz pierwszy polska firma ma szansę widnieć w nazwie zespołu F1. To spora nobilitacja, bo przed laty mogliśmy tylko marzyć o czymś takim. Z zasady stawialiśmy się w roli gospodarczego Kopciuszka. Tymczasem polska gospodarka rozkwitła. Orlen jest tego najlepszym przykładem z rozrastającą się siatką stacji w Niemczech, Czechach, Słowacji i na Litwie.

Orlen w niedalekiej przyszłości chce dokonać re-brandingu marek Star i Benzina w Niemczech, Czechach i Słowacji. Obecność w F1 pomoże mu w tym, aby jego marka stała się bardziej rozpoznawalna w tych krajach. Aby do tego doszło, potrzebna jest konsekwencja i determinacja.

Jeśli firma z Płocka ma zaczynać współpracę z Haasem i być nadal obecna w F1, to musi to być inwestycja długofalowa. Nie może to być myślenie kategoriami "tu i teraz". Nawet jeśli za rok czy dwa okaże się, że w F1 nie ma miejsca dla Kubicy, bo przecież krakowianin młodszy już nie będzie, to warto aby był w niej Orlen.

Musimy pamiętać, że Orlen jest spółką skarbu państwa, która jest narażona na częste zmiany prezesów. Szczęśliwie jesteśmy akurat po wyborach, które nie powinny wywołać trzęsienia ziemi i nie należy oczekiwać zmian w zarządzie polskiego giganta paliwowego. Jeśli ktoś miałby jednak zastąpić Daniela Obajtka w przyszłości, to F1 powinna być dla niego oczkiem w głowie.

Bo gdyby ktoś w Orlenie za rok czy dwa postanowił wycofać się z F1, to okaże się, że pieniądze przelane na konta Williamsa czy innej ekipy zostały wyrzucone w błoto. Aby osiągnąć efekt, trzeba długofalowej polityki w tym zakresie. Niech przykładem będzie Shell, który współpracuje z Ferrari od prawie 70 lat. W MotoGP hiszpański Repsol jest sponsorem tytularnym zespołu Hondy od ponad 25 lat.

Orlen jest w tej chwili ósmym koncernem paliwowym w Europie pod względem wielkości sprzedaży. Biorąc pod uwagę planowane przejęcie Grupy Lotos, ma on prawo celować w walkę z potentatami typu BP, Shell czy Total. Obecność w F1 może mu w tym pomóc. Przykładem niech będzie brazylijski Petrobras, który umowę z McLarenem podpisał w momencie, gdy Felipe Massa zakończył karierę w F1 i Brazylia nie posiada swojego reprezentanta w F1. Mimo to, ktoś w firmie uznał, że warto się promować poprzez F1.

Czytaj także: Kulisy wizyty szefa Haasa w Warszawie 

F1 może pomóc nie tylko Orlenowi, ale i polskiemu motorsportowi. Firma równolegle powinna dbać o szukanie następców Roberta Kubicy, tak jak Grupa Lotos "szukała następców mistrza" i w ten sposób na skoczniach narciarskich Kamil Stoch zastąpił Adama Małysza. Orlen ma swoją akademię, w ramach której wspiera młodych kartingowców. Da się jednak słyszeć głosy, że jest to pomoc w niewystarczającym wymiarze. Nieprzypadkowo ostatnio rodzice kartingowców apelowali na naszych łamach do Roberta Kubicy (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Mamy kartingowców, którzy w finałach mistrzostw świata potrafią bić się o czołowe lokaty. Może warto zapewnić im dość wysokie stypendium, które da im szansę jazdy i szkolenia poza granicami Polski, a następnie rywalizacji w seriach typu Formuła 3 czy Formuła 4. By ich rodzice nie musieli zaciągać kredytów, tak jak przed laty robił to Artur Kubica. W ten sposób firma da sobie szansę, aby wypromować nowego ambasadora, który w przyszłości będzie przyciągać na stacje paliw. Bo przecież magia nazwiska Kubicy nie będzie działać wiecznie.

Łukasz Kuczera

Komentarze (14)
avatar
Joe Bebechy
19.10.2019
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Jaki będzie nowy "imydż" Orlenu? Firma sponsorująca ogony w F1. 
avatar
x2x
18.10.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Click bait 
avatar
A my swoje
18.10.2019
Zgłoś do moderacji
3
1
Odpowiedz
Z Orlenem i Haasem jest tak samo, jak z kuczerą i New York Times'em . 
avatar
Jakub Sowiński
18.10.2019
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
" Nawet jeśli za rok czy dwa okaże się, że w F1 nie ma miejsca dla Kubicy, bo przecież krakowianin młodszy już nie będzie, to warto aby był w niej Orlen." Łukaszku .. przejdź sie po biurze, Czytaj całość
avatar
Alfer 2015
18.10.2019
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
Stanowczo uważam, że pan redaktor marnuje się na tym portaliku !!! JUŻ DAWNO POWINIEN BYĆ WIODĄCYM MAKLEREM GIEŁDOWYM I TRZĄŚĆ RYNKAMI FINANSOWYMI NA CAŁYM ŚWIECIE !! Taki BELFORT -WILK z W Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.