F1: brytyjski fiskus idzie zespołom F1 na rękę. Williams uniknął podatku w wysokości 4,1 mln funtów

Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica przed Georgem Russellem
Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica przed Georgem Russellem

Zespoły F1 z siedzibą w Wielkiej Brytanii z przyjemnością korzystają z tamtejszego prawa i ulg podatkowych. Pozwoliło im to zaoszczędzić sporo pieniędzy. W rankingu za ten rok przoduje Williams, który uniknął podatku w wysokości 4,1 mln funtów.

Aż siedem z dziesięciu zespołów Formuły 1 ma swoje siedziby w Wielkiej Brytanii i podlega tamtejszemu prawu. Może to być kłopotem w przypadku wyjścia Brytyjczyków z Unii Europejskiej, ale póki co ekipy mogą liczyć profity.

Jak wynika z raportu opublikowanego przez "Daily Mail", siedem ekip otrzymało w tym roku od państwa wsparcie na łącznym poziomie 13,6 mln funtów. Jeśli zaś podliczyć całą ostatnią dekadę, to Wielką Brytanię teamy F1 kosztowały aż 120 mln funtów.

Czytaj także: Russell nawet nie myślał o punktach w Brazylii

Skąd te wyliczenia? Większość ekip F1 zlokalizowanych w Wielkiej Brytanii przynosi straty. Tak jest chociażby z Williamsem, który pierwszą połowę 2019 roku zamknął ze stratą na poziomie 18,8 mln funtów (czytaj więcej o tym TUTAJ). Na minusie znalazły się ostatnio też m.in. Renault czy McLaren, które tłumaczą to inwestycjami w rozwój fabryk.

ZOBACZ WIDEO: F1. Robert Kubica o swoich początkach. "Musiałem podkładać poduszki na siedzenie żeby cokolwiek widzieć"

Zanotowanie straty sprawiło, że zgodnie z prawem podatkowym na Wyspach, Williams nie musiał płacić podatku dochodowego od osób prawnych, choć firma wygenerowała okazałe przychody. W ten sposób ekipa z Grove zaoszczędziła 4,1 mln funtów.

To niewielka kwota względem tej, jakiej w roku 2014 nie zapłacił Mercedes. Wtedy brytyjski fiskus poszedł stajni z Brackley na rękę i przyznał jej ulgę podatkową w wysokości aż 17,5 mln funtów. Było to powiązane z ogromnymi inwestycjami, jakie firma poczyniła w roku wcześniejszym. Przyniosły one jednak pożądany efekt, bo od tego momentu Mercedes jest niepokonany w F1.

Prawo na Wyspach zezwala też zespołom uzyskać 12 proc. zwrot w przypadku inwestycji na badania i innowacje. Z tego przepisu zespoły również bardzo chętnie korzystają, choć "Daily Mail" nie przedstawia konkretnych liczb. Szacuje się jednak, że w przyszłym roku ekipy zyskają jeszcze większe ulgi, bo zwiększą wydatki w związku z przygotowaniami do rewolucji technicznej w roku 2021.

Czytaj także: Kubica wybrał opony na GP Abu Zabi

Jak słusznie zauważył "Daily Mail", traktowanie zespołów F1 w sposób ulgowy przez państwo może zostać negatywnie odebrane przez brytyjskie społeczeństwo. Przeciętnemu obywatelowi trudno będzie bowiem zrozumieć, dlaczego teamy mogą liczyć na ulgi podatkowe liczone w milionach funtów, podczas gdy budżet Mercedesa w F1 potrafi sięgać ponad 350 mln funtów. Nawet w przypadku Williamsa kształtuje się on na poziomie nieco ponad 100 mln funtów.

Z drugiej strony, należy pamiętać, że zespoły F1 zlokalizowane na Wyspach opłacają tam wszelkie składki zdrowotne i ubezpieczeniowe, dając przy tym pracę setkom ludzi.

Komentarze (4)
avatar
Wiktorek
20.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Ten artykuł trafił do niewłaściwej rubryki. Wyścigi Formuły F1 to nie jest rywalizacja SPORTOWA! Sport to RÓWNE szanse umożliwiające wyłonienie najlepszych. A tu startują kierowcy, których desy Czytaj całość
avatar
waldzior
20.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
największą stratą dla Williamsa jest Klaryssa 
avatar
yes
20.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
"W rankingu za ten rok przoduje Williams, który..." - i ślepej kurze trafi się ziarno. Chodzi mi o słowo/pojęcie/pozycja: PRZODUJE ;) 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.