F1. Max Verstappen wywołał skandal dyplomatyczny. Mongolia żąda przeprosin

Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: Max Verstappen
Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: Max Verstappen

- Co za Mongoł! - krzyczał Max Verstappen przez radio po kolizji z Lancem Strollem w treningu przed GP Portugalii. Słowa Verstappena oburzyły jedną z organizacji, która dba o wizerunek Mongoli. Żąda ona przeprosin od holenderskiego kierowcy.

W piątkowym treningu przed GP Portugalii byliśmy świadkami kolizji pomiędzy Maxem Verstappenem a Lancem Strollem. Kierowca Racing Point uderzył w Holendra w środku zakrętu, po czym wypadł na pobocze i sędziowie musieli przerwać na parę minut sesję treningową.

- Co za kretyn! Co za Mongoł! - krzyczał Verstappen zaraz po zdarzeniu, a jego słowa wywołały początkowo burzę wśród internautów. W obronie kierowcy Red Bull Racing stanął jednak jego zespół.

- Poniosły go emocje, ale powiedzieliśmy mu, że takie komentarze są niedopuszczalne - stwierdził Christian Horner, szef Red Bulla, w niemieckim Sky. Tyle że Verstappen nie ułatwił sobie życia, bo sam w późniejszym wywiadzie stwierdził, że jeśli komuś nie podobają się jego komunikaty radiowe, "to nie jest jego problem".

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: co czuje Kubica, gdy ściga się w DTM? Zobacz film z wnętrza BMW

Na tym jednak nie koniec. Unro Janchiw, polityk pochodząca z Mongolii, skrytykowała wypowiedzi Maxa Verstappena. Nie spodobało jej się to, że słowa "Mongoł" użył jako synonim przekleństwa. "To nie jego problem? To po co cały zespół uczestniczy w inicjatywie #WeRaceAsOne promującej równość i tolerancję?! Verstappen chyba o czymś zapomniał" - napisała Janchiw na Twitterze.

Wypowiedzi Verstappena nie spodobały się tez organizacji Mongol Identity, która powstała w Szkocji, by bronić dobrego imienia państwa mongolskiego i jego obywateli. Wystosowała ona list otwarty do Verstappena. "Chcemy wyrazić swoje obrzydzenie twoimi słowami i tym, że wykorzystałeś słowo 'Mongoł', by kogoś obrazić" - czytamy w piśmie.

"Jesteśmy zszokowani i rozczarowani tym, że Formuła 1 nie zabrała żadnego głosu w tej sprawie i nie sprzeciwiła się głośno takim wypowiedziom. Skierujemy nasz list bezpośrednio do rządu i organu zarządzającego F1. Określenie 'mongoloid', odnoszące się bezpośrednio do osób z zespołem Downa, zostało odrzucone przez WHO w roku 1965, ponieważ było i nadal jest uważane za obraźliwe dla osób pochodzenia mongolskiego" - napisała organizacja w swoim liście do Verstappena.

Mongol Identity zwróciło uwagę na to, że dr John Langdon Down, który jako pierwszy opisał tę chorobę, używał początkowo określenia "mongolizm" i "idiotyzm mongolski", ale WHO zaczęła starania mające na celu zaprzestanie używania tego określenia.

Organizacja domaga się teraz publicznych przeprosin ze strony Verstappena i liczy na to, że Holender nie będzie już więcej używać sformułowania "Mongoł" w negatywnym kontekście.

Czytaj także:
Świetny start Kimiego Raikkonena w GP Portugalii
Stan alarmowy w Hiszpanii. Nie wpłynie na sport

Komentarze (6)
avatar
Michał Huć
26.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Bez sensu skoro potocznie się tak mówi i ma to nawet swoje uzasadnienie z naukowej przeszłości, trudno wymagać od każdego aby w stresującej i nerwowej sytuacji się powstrzymywał i pamiętał, że Czytaj całość
avatar
jokee
26.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Najwyraźniej dla F1 mongolskie LIfe nie jest Matter. 
avatar
yes
26.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Brzydkie/niewłaściwe słowa nie powinny być cytowane w SF... Podejrzy ktoś z organizacji dbającej i będą (słuszne) kłopoty. Ciekawe co powiedziano by na tłumaczenie, że "ja tylko cytuję, pytam a Czytaj całość
avatar
Rick Grimes
26.10.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
O Holender :))) 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.