VAR w Formule 1?! Takiego pomysłu jeszcze nie było!

Wypadek z GP Wielkiej Brytanii, a także późniejsza kara dla Lewisa Hamiltona wywołują mnóstwo kontrowersji w F1. Pojawił się pomysł, aby sędziowie tłumaczyli swoje decyzje w sposób podobny, jak to jest w przypadku systemu VAR w piłce nożnej.

Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
wypadek Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena Twitter / Formula 1 / Na zdjęciu: wypadek Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena
Lewis Hamilton uderzył w Maxa Verstappena w zakręcie Copse na pierwszym okrążeniu GP Wielkiej Brytanii, przez co kierowca Red Bull Racing i główny rywal Brytyjczyka do tytułu mistrzowskiego w Formule 1 wypadł z toru. Verstappen nie zdobył tym samym punktów, a Hamilton zwyciężył na Silverstone, mimo otrzymania 10 s kary.

Po wyścigu F1 pojawiły się liczne komentarze na temat kary dla kierowcy Mercedesa. Nie brakuje opinii, że sankcja dla 36-latka była zbyt łagodna, skoro mimo wszystko zdołał on minąć linię mety jako pierwszy.

Część kibiców zwróciła uwagę na to, że F1 przydałby się system podobny do VAR w piłce nożnej, gdzie fan ma możliwość obejrzenia powtórek spornej sytuacji i jasno jest zaznaczone, dlatego sędzia podjął określoną decyzję. Dzieje się tak m.in. poprzez wyznaczenie grafiki z linią spalonego.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Co za zmiana! Mistrz olimpijski wygląda jak... Conor McGregor

Czy F1 potrzebuje swojego systemu VAR? - Myślę, że w telewizjach zatrudnionych jest wielu ekspertów, byłych kierowców, którzy później oceniają dane zajścia. Sędziowie natomiast patrzą na absolutnie każdy detal, jaki mają do dyspozycji, gdy podejmują decyzję - powiedział motorsport.com Michael Masi, dyrektor wyścigowy F1.

Masi nie wyobraża sobie, aby F1 prezentowała decyzje sędziów w sposób podobny, jak ma to w przypadku VAR w piłce nożnej. - Proces VAR zajmuje 30 sekund, w trudniejszych sytuacjach to kwestia maksymalnie kilku minut. Tymczasem my dajemy sędziom tyle czasu na ocenę sytuacji, ile tylko potrzebują - dodał dyrektor wyścigowy F1.

- Dlatego nie podzielam poglądu, że trzeba prezentować decyzje sędziów i je w jakiś sposób wyjaśniać. Oni muszą pozostać niezależni, niezawistni. Nie powinni też odczuwać żadnej presji i mieć dość czasu na ocenę incydentu - podsumował Masi.

Czytaj także:
Mercedes naciskał na sędziów?
Raikkonen wzywa Alfę Romeo do pobudki

Czy obecny system oceny sędziów w F1 jest prawidłowy?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×