Głośna afera ich pogrążyła. Volkswagen wchodzi do F1, by odnieść sukces

Materiały prasowe / Pixabay / renehesse / Na zdjęciu: Volkswagen
Materiały prasowe / Pixabay / renehesse / Na zdjęciu: Volkswagen

Volkswagen w roku 2026 pojawi się w F1 z markami Porsche i Audi. Już teraz można zaryzykować tezę, że Niemcy mocno namieszają w stawce. Firma, która uciekała z motorsportu z powodu afery z silnikami diesla, teraz chce promować się przez F1.

Był wrzesień 2015 roku, gdy wyszło na jaw, że Volkswagen montuje w swoich samochodach oprogramowanie, które pozwala manipulować wynikami pomiarów emisji spalin z układu wydechowego. W warunkach drogowych pojazdy VW emitowały ponad 40 razy więcej szkodliwych gazów, niż wynikałoby to z oficjalnych testów. Proceder objął ok. 11 mln aut na całym świecie.

Dieselgate wstrząsnął firmą z Wolfsburga, która w ramach poprawy wizerunku postanowiła drastycznie zmienić swoje oblicze. Z dnia na dzień Volkswagen opuścił rajdy samochodowe WRC, w których seryjnie zdobywał tytuły mistrzowskie, bo szefowie firmy uznali, że rywalizacja w rajdach nie współgra z nowym, ekologicznym stylem VW. Ponadto w budżecie znaleziono 7,3 mld dolarów na naprawę problemów z emisją spalin i modyfikację już wyprodukowanych samochodów.

Kierownictwo VW w Niemczech i USA przyznało się do oszustw, w następstwie afery pracę stracił prezes Martin Winterkorn, a akcje firmy na giełdzie zaczęły tanieć. Firma zapłaciła też odszkodowania klientom w USA. W Polsce wysoką karę na niemieckiego producenta nałożył UOKiK - wyniosła ona rekordowe wówczas 120 607 288 zł.

ZOBACZ WIDEO: Myślisz, że masz zły dzień? To spróbuj przebić tego kolarza

Już nikt nie pamięta o aferze

Po upływie kilku lat, niewielu pamięta o dieselgate. Afera wywołała jedynie krótkotrwały kryzys w VW, a klienci nie odwrócili się od niemieckiej marki i chętnie powrócili do salonów po kolejne modele Golfa, Passata czy T-Roca. Za symboliczny koniec tej sprawy należy uznać poniedziałkową zapowiedź szefa VW o wejściu do Formuły 1. Stanie się to w roku 2026, wraz z nadejściem nowych silników.

VW poprzez F1 chce promować marki Porsche oraz Audi. Pierwsza z nich jest nieobecna w stawce od 30 lat, druga - nigdy wcześniej nie rywalizowała w królowej motorsportu. - Formuła 1 rozwija się niezwykle intensywnie na całym świecie - tak decyzję grupy tłumaczył na spotkaniu z pracownikami Herbert Diess, dyrektor generalny Volkswagena.

Volkswagen opuścił WRC po aferze dieselgate
Volkswagen opuścił WRC po aferze dieselgate

Niemcy mają aspiracje, aby stać się największym producentem motoryzacyjnym na świecie. Przegonienie Toyoty pod względem sprzedaży samochodów nie będzie możliwe bez zdobycia nowych rynków. Dlatego wejście do F1 to niezwykle ważna decyzja. Dyscyplina rozwija się za sprawą nowych przepisów, Netflix podbił jej popularność w USA, a Guanyu Zhou dba o zainteresowanie wyścigami w Azji. W końcu Chiny po raz pierwszy mają swojego kierowcę w F1.

- Jeśli chcesz się angażować w sporty motorowe, to powinieneś startować w F1. Tam wszelki efekt marketingowy, promocyjny jest największy - wskazał jednoznacznie Diess.

Potentat z Niemiec musi czekać z dołączeniem do stawki do roku 2026 i nowego rozdania technicznego. Już za kilka sezonów do lamusa przejdą obecne silniki hybrydowe. Zastąpią je jednostki, w których większe znaczenie będzie mieć silnik elektryczny. Do tego zmniejszone ma zostać zużycie paliwa, które docelowo będzie syntetyczne. VW będzie mógł zatem nadal promować się jako ekologiczna marka, nie zapominając o dieselgate.

Prace już trwają

Diess powiedział w poniedziałek pracownikom, że jeśli VW nie odważyłby się na wejście do F1 w roku 2026, kolejna okazja nie pojawiłaby się prędko. Wynika to z faktu, że silniki zwykle opracowywane są na dłuższy okres. Należy przyjąć, iż te dopiero szykowane będą z nami przez co najmniej dekadę.

- Potrzebujesz nowego silnika, aby dołączyć do F1, a samo jego opracowanie to kwestia trzech, czterech lat - stwierdził szef grupy VW.

Porsche ma współpracować z Red Bull Racing. W poniedziałek pojawiły się plotki, że firma ze Stuttgartu jest nawet gotowa przejąć 50 proc. akcji zespołu z Milton Keynes. Partnera szuka Audi, po tym jak fiaskiem zakończyła się transakcja przejęcia McLarena warta 650 mln euro. Z producentem z Ingolstadt współpracować chcą Aston Martin, Williams i Alfa Romeo (Sauber).

Porsche odnosiło niedawno sukcesy w wyścigach WEC
Porsche odnosiło niedawno sukcesy w wyścigach WEC

Już teraz można zaryzykować tezę, że VW odniesie sukces i zagrozi potentatom F1 spod znaku Mercedesa czy Ferrari. Samo Audi na program związany z królową motorsportu miało przygotować ok. 1 mld euro. Historycznie należy też przyznać, że jeśli VW pojawiał się w motorsporcie, to odnosił sukcesy. Wygrywał w WRC, zwyciężał Rajd Dakar, nie miał sobie równych w wyścigach długodystansowych WEC.

- Zakładamy, że w latach 2026-2028 Formuła 1 nadal będzie największym widowiskiem w świecie sportów motorowych. Nawet większym niż teraz. F1 będzie bardziej znana w Chinach, będzie o niej głośniej w USA. To idealna platforma marketingowa dla pojazdów premium - stwierdził Diess.

Czytaj także:
Stało się! Dwaj nowi gracze wchodzą do F1
Red Bull na sprzedaż? Zaskakujące plotki z padoku F1

Komentarze (1)
avatar
k73
3.05.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
W czasach nadchodzącej recesji w zachodnich państwach cel tak kosztownego marketingu jest oczywisty: Sprzedawać mniej nowych aut, ale dużo drożej. Klientowi premium, zwłaszcza ze wschodniej i p Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.