Marcin Gortat: Zaczyna się epoka Igi Świątek

PAP/EPA / IAN LANGSDON  / Na zdjęciu: Iga Świątek, mistrzyni Roland Garros 2020
PAP/EPA / IAN LANGSDON / Na zdjęciu: Iga Świątek, mistrzyni Roland Garros 2020

- Iga Świątek musi otaczać się ludźmi, którzy ją pokierują, żeby nie zabłądziła - mówi Marcin Gortat, który zna sport na najwyższym poziomie, gdzie w grze są naprawdę duże pieniądze.

Dominika Pawlik, WP SportoweFakty: Czy jest jeszcze jakaś popularna dyscyplina sportu, której pan nie oglądał? 

Marcin Gortat, były koszykarz NBA: Dobre pytanie. Chyba nie.

Pytam, bo obok sobotniego wyniku finału singla kobiet Rolanda Garrosa z udziałem Igi Świątek, choć oglądanego pewnie tylko w telewizji, trudno przejść obojętnie. Jej popularność w ciągu ostatnich dwóch tygodni turnieju bardzo wzrosła.

To wynik zdobycia jednego z najważniejszych trofeów na świecie. Zwycięstwo w Rolandzie Garrosie nie jest byle czym. Jeszcze gdy zdobywasz je, mając 19 lat, to jest nie tylko sukces, ale i sensacja. Myślę, że Iga ma przed sobą naprawdę fantastyczną karierę. Zaczyna się epoka Igi Świątek. Skończyła się już epoka Adama Małysza, Marcina Gortata, Agnieszki Radwańskiej. Jest bliżej niż dalej końca epoki Roberta Lewandowskiego. Teraz będzie era młodych, nowych sportowców, którzy będą reprezentowali nasz kraj na wysokim poziomie. Iga jest jednym z nich.

ZOBACZ WIDEO: Iga Świątek większym talentem niż Agnieszka Radwańska? "Taka dziewczyna trafia się raz na milion"

Jak będzie objawiać się popularność z perspektywy Igi?

Na pewno pojawi się dużo ekspertów i ludzi, którzy będą chcieli to wykorzystać. Iga musi się otoczyć ludźmi, którzy ją pokierują, żeby nie zabłądziła. Wydaje się być mądrą dziewczyną, inteligentną. Z tego, co wiem, to ojciec trzyma nad nią pieczę. To bardzo ważne, żeby mieć obok siebie kogoś takiego.

Współpracuje też od dłuższego czasu z psycholożką Darią Abramowicz. To faktycznie istotne we współczesnym sporcie?

Wszystko zależy od tego, czego potrzebujemy. Każdy sportowiec jest inny. Są tacy, którzy potrzebują faktycznie fachowca, czyli stricte psychologa. Czasami jednak może być nim trener, a innym razem starszy kolega z reprezentacji czy weteran z parkietu, jak w moim przypadku. Tacy mentorzy również odgrywają rolę psychologów.

Czy w tak młodym wieku duża suma na koncie może zawrócić w głowie? 

Może przytłoczyć. Im szybciej Iga zda sobie sprawę z tego, że to są tylko pieniądze i cyferki na koncie, to tak naprawdę będzie lepszą osobą. Nie tylko sportowcem, ale i lepszą osobą na co dzień. Wydaje mi się, że tak jak my tutaj (rozmowa odbyła się przy okazji wydarzenia "Marcin Gortat Basketball Clinic 2020", więcej można przeczytać TUTAJ - przyp. red.) próbujemy zaszczepić sport w młodzieży, staramy się też przekazać im pewne życiowe wartości, rzeczy, które przydadzą się im po prostu w codziennym życiu. Tak samo Iga, dziś w wieku 19 lat zarobiła ogromne pieniądze, ale istotne jest to, żeby po prostu z tym nie zwariowała. Będzie musiała mądrze postępować. Ważne, żeby trenowała i była zdrowa.

Wspomniał pan, że tylko kilku sportowców uzna ten 2020 rok za udany, a pozostali woleliby pewnie, żeby się zakończył. Za to tych kilku osiągnęło takie wyniki, że trudno zdecydować, kto jest najlepszy. 

To na pewno ból głowy. Jest Jan Błachowicz, który zdobył mistrzostwo UFC. Do tego Bartek Zmarzlik, który ponownie dokonał czegoś niemożliwego - mistrzostwo świata i po raz pierwszy w historii zdobył je drugi raz z rzędu. Jest też Robert Lewandowski, który w końcu wygrał Ligę Mistrzów. Teraz Iga Świątek wygrywająca Rolanda Garrosa. Jest duży wybór. Trzeba by usiąść i porozmawiać, żeby rozstrzygnąć, kto był najlepszy. Niestety piłka jest tak dominującym sportem w naszym kraju, że pewnie występy innych sportowców zostaną przyćmione.

Gdyby jednak chodziło o głosowanie, to żużlowi kibice pokazują, że potrafią się zmobilizować. 

Są zmotywowani, ale nadal żużla nie można porównywać do piłki nożnej. Nie ma szans.

Panu ostatnio chyba bliżej do żużla.

Tak, cały czas chodzę na żużel! Teraz byłem na meczu Falubazu w Zielonej Górze, w sobotę na Orle Łódź, a za tydzień lecę do Lublina zobaczyć Puchar Narodów. Jest to moja pasja, uwielbiam żużel. Znam się prywatnie z Rohanem Tungate'em, jesteśmy dobrymi kolegami. Podziwiam ich, to jest naprawdę ciężki sport. Duży szacunek za to, jak narażają życie, wychodząc na tor.

Jak przystało na ambasadora łódzkiego sportu, czasami można też spotkać pana na trybunach Sport Areny na siatkarskim meczu. 

Zgadza się, choć w tym roku nie miałem jeszcze szansy dotrzeć na spotkanie, ale nie ukrywam, że wspieram ŁKS Commercecon. Od bardzo dawna dostaję też zaproszenia od PGE Skry Bełchatów, obiecuję, że przyjdę!

Czytaj też: NBA. Lakers - Heat. Marcin Gortat: Nie można obstawiać przeciwko LeBronowi. Król jest tylko jeden [WYWIAD]

Komentarze (33)
Kawon
12.10.2020
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
"Skończyła się już epoka Adama Małysza, Marcina Gortata, Agnieszki Radwańskiej" Epoka Marcina Gortata? Kto oprócz fanów koszykówki wie kim on jest? Kto wie gdzie grał? Co za megaloman. 
avatar
Ablafaka
12.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Ciekawe ile z tej wygranej jest jej. Główny sponsor pewnie kasuje połowę wygranej, do tego podatki i cała reszta. Wielu pewnie zastanawia się czemu sponsor kasuje połowę, otóż ktoś jej musiał z Czytaj całość
rogol
12.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
W dzisiejszym swiecie kazdemu pieniadze przewruca w glowie,jej tez. 
rogol
12.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
W dzisiejszym swiecie kazdemu pieniadze przewruca w glowie,jej tez. 
rogol
12.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
W dzisiejszym swiecie kazdemu pieniadze przewruca w glowie,jej tez. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.