- Złap kierownicę w drodze ku własnej przyszłości - mówi Kajetan Kajetanowicz na filmie promującym program "Mogę Więcej", który ukazał się w jego mediach społecznościowych. Kierowca rajdowy jest jednym z pierwszych sportowców, którzy wsparli działania Fundacji Orlen. Założenia projektu są bardzo proste. Mają ułatwić wejście w dorosłość podopiecznym Rodzinnych Domów Dziecka, stąd m.in. pomysł finansowania kursów na prawo jazdy.
Prawo jazdy za darmo. Jest jeden warunek
"Kajto" nie trzeba było długo przekonywać do udziału w akcji, bo ma świadomość, że w obecnych realiach prawo jazdy jest wręcz obowiązkiem. - Wiem po sobie, jak wiele można osiągnąć, gdy się tego chce i ciężko na to pracuje - podkreśla trzykrotny rajdowy mistrz Europy i były mistrz świata WRC2 Challenger w rozmowie z WP SportoweFakty, któremu spodobała się idea wsparcia dzieci wychowujących się w Rodzinnych Domach Dziecka.
ZOBACZ WIDEO: 95 proc. tarć jest wymyślonych. Mrozek wprost o atmosferze w ROW-ie
W program "Mogę Więcej" zaangażowali się też m.in. żużlowiec Bartosz Zmarzlik i lekkoatletka Pia Skrzyszowska. - Takie inicjatywy są bardzo dobre. Trzeba pomagać młodym w sposób praktyczny. Prawo jazdy to kosztowny wydatek i dobrze o tym wiem, bo sama przechodziłam przez egzaminy rok temu - mówi nam złota medalistka mistrzostw Europy w biegu przez płotki.
- Cieszy mnie, że podopieczni z Rodzinnych Domów Dziecka w momencie wkraczania w dorosłość dostają pomocną dłoń, że ułatwi im to start na tym kluczowym etapie życia. Sama wiem po sobie, że odkąd mam prawo jazdy, to otwierają się przed człowiekiem nowe możliwości. Nie muszę liczyć na podwózkę drugiej osoby i stałam się bardziej samodzielna - dodaje Skrzyszowska w rozmowie z WP SportoweFakty.
Za programem "Mogę Więcej" stoi Fundacja Orlen. Obejmuje on nie tylko finansowanie egzaminów na prawo jazdy podopiecznym Rodzinnych Domów Dziecka, ale też staże, korepetycje i stypendia.
Już teraz - w okresie wakacji - część młodzieży odbywa staże na stacjach paliwu Orlenu (potrwają one do jesieni). "Do 3 października prowadzony jest nabór wniosków o stypendia na rok szkolny 2025/2026. Jeszcze w tym roku wystartują kursy prawa jazdy oraz program korepetycji dla uczniów" - informuje nas biuro prasowe płockiego koncernu.
Orlen dodaje, że fundacja na realizację programu "Mogę Więcej" zgromadziła 3 mln zł. Dołożyli się do niego klienci państwowej spółki, którzy mogą zamieniać punkty zgromadzone w aplikacji Vitay na pieniądze wpłacane na konto fundacji. Dotychczas w ten sposób zebrano niemal 22 tys. zł, ale kwota stale rośnie - punkty wciąż można przekazywać w aplikacji.
Orlen na razie nie jest w stanie podać, ile darmowych kursów na prawo jazdy sfinansuje podopiecznym Rodzinnych Domów Dziecka, ponieważ obecnie wciąż rekrutuje uczestników. Pełna liczba osób objętych wsparciem fundacji ma być znana najwcześniej w październiku.
Ambasadorami akcji zostali nie tylko Kajetanowicz, Zmarzlik i Skrzyszowska. Wsparli ją też Anita Włodarczyk i Adrianna Sułek, a rozmowy z kolejnymi sportowcami w tej kwestii trwają. Wybór zawodników nie jest przypadkowy. "Ich determinacja w dążeniu do celów doskonale odzwierciedla wartości, które chcemy przekazywać młodzieży. Dzięki ich zaangażowaniu i szerokim zasięgom możemy inspirować i pokazywać, że mimo trudności można realizować swoje ambicje" - przekonuje firma.
Coraz droższe kursy na prawo jazdy w Polsce
Ceny kursów na prawo jazdy w Polsce stale rosną. Wpływają na to m.in. wyższe ceny paliw i nowych samochodów, ale też koszty prowadzenia działalności gospodarczej w kraju. Obecnie opłata za kurs na najpopularniejszą kategorię B oscyluje w granicach 3-4,5 tys. zł.
Cena końcowa zależy od konkurencji w regionie, trybu kursu (niektóre szkoły oferują przyspieszony proces nauki i jazd), jak i opłat nieujętych w momencie zapisania się do danej szkoły. Niektóre z nich kuszą niższą opłatą na wstępie, ale później pobierają opłaty za obowiązkowe badania lekarskie (ok. 200 zł) czy egzamin wewnętrzny.
Równocześnie w 2025 roku ze względu na inflację doszło do wzrostu stawek w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego. Egzamin teoretyczny kosztuje obecnie 55 zł (wcześniej 50 zł), a praktyczny 222 zł (wcześniej 200 zł).
Coraz wyższe koszty uzyskania prawa jazdy doprowadziły do tego, że w ostatniej kampanii prezydenckiej Karol Nawrocki sugerował, że młodzież powinna mieć możliwość uzyskania zezwolenia na kierowanie samochodem za darmo. - 18-latkowie powinni mieć finansowaną przez państwo naukę jazdy, bo jest potrzebna w dorosłym życiu - mówił w marcu kandydat popierany przez PiS, który ostatecznie wygrał wybory prezydenckie.
Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty