Kubica drugi w GP Monako!

To był najbardziej ekscytujący wyścig tego sezonu. Chyba żaden kibic Formuły 1 nie mógł narzekać na brak emocji. Robert Kubica, sprawił polskim kibicom miłą niespodziankę stając na drugim stopniu podium.

Już przed rozpoczęciem wyścigu mogliśmy być pewni, że to nie będzie zwykłe, nudne Grand Prix. Opady deszczu zapowiadały, iż będziemy świadkami wyjątkowych zawodów. Tuż przed rozpoczęciem okrążenia instalacyjnego zgasł silnik w bolidzie Heikki Kovalainena, przez co zawodnik McLarena musiał startować z alei serwisowej. Oznaczało to, że jedną pozycję zyskał Robert Kubica. Start przebiegł dość spokojnie. Kierowcy woleli nie ryzykować na mokrym torze. Po pierwszych metrach kolejność na torze przedstawiała się następująco: Felipe Massa, Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen, Robert Kubica, Fernando Alosno, Nico Rosberg, Jarno Trulli, Timo Glock.

Szybko o dobrym wyniku mógł zapomnieć Rosberg, który na zakręcie Grand Hotel uderzył w bolid Fernando Alonso i uszkodził tym samym swoje przednie skrzydło. Podobny błąd przydarzył się Jensonowi Buttonowi, który zderzył się z Nickiem Heidfeldem. Kolejny z wielkich pechowców pierwszej części wyścigu to Lewis Hamilton. Brytyjczykowi przebiła się tylna, prawa opona. W skutek tej drobnej przygody podopieczny Rona Dennisa został zmuszony do wizyty u swoich mechaników, przez co stracił kilkanaście cennych sekund.

Po pierwszych okrążeniach niesamowitym tempem popisywał się Felipe Massa, który miał ponad 11 sekund przewagi nad drugim Kimi Raikkonenem. Siódme okrążenie okazało się pechowe dla Alonso, który podobnie, jak Hamilton przebił oponę w swoim samochodzie. Kilkanaście sekund później w sekcji "Kasyno" doszło do kolejnego dramatycznego momentu wyścigu. David Coulthard stracił panowanie nad swoim bolidem i z wielkim impetem uderzył w bandę. W Szkota dosłownie "wjechał" Sebastien Borurdais, który również miał problemy z utrzymaniem się na śliskim torze. Po tym incydencie nastąpiła neutralizacja i natychmiast wyjechał samochód bezpieczeństwa. W tym momencie przewaga prowadzącego zawodnika Ferrari została zniweczona.

Po restarcie pierwszy nadal był Massa, za nim Raikkonen. Trzecie miejsce zajmował Kubica, a czwarte Lewis Hamilton. Dalej kolejno: Nick Heidfeld, Mark Webber, Fernando Alonso i Kazuki Nakajima. Do następnej przygody na torze doszło na 13. okrążeniu kiedy szarżujący Alonso starał się wyprzedzić zawodnika BMW Sauber - Nicka Heidfelda. Niestety manewr Hiszpana był nieudany i przyniósł mu kolejne straty czasowe, ponieważ jego bolid został uszkodzony.

Bardzo ważny moment dla polskich fanów nastał na 15. okrążeniu, gdy krakowianin objął prowadzenie po błędzie Felipe Massy, który zanotował uślizg na jednym z krętych łuków. Polak, ku uciesze milionów rodaków zgromadzonych przed telewizorami, przewodził stawce kierowców przez kilka okrążeń.

Doskonały wyścig rozgrywał Adrian Sutil, który nie ukrywa tego, że tor w Monako jest jego ulubionym obiektem. Przez długą część zawodów Niemiec jechał na piątym miejscu, pokazując plecy m.in. mistrzowi świata. Niestety pech nie ominął zawodnika Force India. Pod koniec wyścigu Fin nie opanował swojego bolidu i uderzył w tył pojazdu Sutila. Młody kierowca natychmiast pojawił się w boksach, lecz uszkodzenia okazały się zbyt poważne i w tym momencie przepadły wszelkie nadzieje na historyczny rezultat teamu Force India.

Warto podkreślić również wysoką dyspozycję Lewisa Hamiltona. Brytyjski zawodnik objął prowadzenie po pierwszym pit stopie Massy i nie oddał go już do samej mety. Kierowca McLarena po prostu deklasował pozostałych rywali. Jego przewaga nad drugim Felipe Massą sięgała blisko 36 sekund.

Dalsza część GP Monako była równie dramatyczna jak pierwsza. Na odważny manewr zdecydowali się inżynierowie teamu Renault. Francuzi postanowili jako pierwsi użyć opon przeznaczonych na suchą nawierzchnię. W przypadku Alonso ta taktyka okazała się jak najbardziej słuszna. Jednak z nową strategią nie poradził sobie Nelson Piquet, który roztrzaskał swój bolid po tym, jak stracił nad nim panowanie.

Zmiana opon na suchy tor przydała się również Robertowi Kubicy. Polski zawodnik dzięki temu mógł nadrobić stracony czas do Massy i wyprzedzić go, kiedy ten wyjeżdżał z pit lane. Końcówka wyścigu przyniosła nam kolejny wypadek. Tym razem z GP Monako pożegnał się Nico Rosberg, który doskonale jeździł w Monte Carlo przez cały weekend.

To były długie zawody. Pierwszy raz w tym sezonie został zastosowany przepis mówiący o tym, że dany wyścig nie może trwać dłużej niż dwie godziny.

Zobacz co po wyścigu powiedzieli:

Robert Kubica i Nick Heidfeld

Lewis Hamilton i Heikki Kovalainen

Kimi Raikkonen i Felipe Massa

Mark Webber i David Coulthard

Adrian Sutil i Giancarlo Fisichella

Kazuki Nakajima i Nico Rosberg

Fernando Alonso i Nelson Piquet

Wyniki GP Monako

1. Lewis Hamilton (McLaren) 2:00:42,742

2. Robert Kubica (BMW Sauber) + 3,0 sek.

3. Felipe Massa (Ferrari) + 4,8 sek.

4. Mark Webber (Red Bull) + 19,2 sek.

5. Sebastian Vettel (Toro Rosso) + 24,6 sek.

6. Rubens Barrichello (Honda) + 28,4 sek.

7 Kazuki Nakajima (Williams) + 30,1 sek.

8. Heikki Kovalainen (McLaren) + 33,1 sek.

9. Kimi Raikkonen (Ferrari) + 33,7 sek.

10. Fernando Alonso (Renault) + 1 okr.

11. Jenson Button (Honda) + 1 okr.

12. Timo Glock (Toyota) + 1 okr.

13. Jarno Trulli (Toyota) + 1 okr.

14. Nick Heidfeld (BMW Sauber) + 4 okr.

Nie ukończyli:

Adrian Sutil (Force India) na 67 okr.

Nico Rosberg (Williams) na 59 okr.

Nelson Piquet (Renault) na 47 okr.

Ginacarlo Fisichella (Force India) na 36 okr.

David Coulthard (Red Bull) na 7 okr.

Sebastien Bourdais (Toro Rosso) na 7 okr.

Klasyfikacja kierowców po GP Monako:

1. Lewis Hamilton (Wielka Brytania/McLaren) 38

2. Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari) 35

3. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 34

4. Robert Kubica (Polska/BMW Sauber) 32

5. Nick Heidfeld (Niemcy/BMW Sauber) 20

6. Heikki Kovalainen (Finlandia/McLaren) 15

7. Mark Webber (Australia/Red Bull) 15

8. Fernando Alonso (Hiszpania/Renault) 9

9. Jarno Trulli (Włochy/Toyota) 9

10. Nico Rosberg (Niemcy/Williams) 8

11. Kazuki Nakajima (Japonia/Williams) 7

12. Sebastian Vettel (Niemcy/Toro Rosso) 4

13. Jenson Button (Wielka Brytania/Honda) 3

14. Rubens Barrichello (Brazylia/Honda) 3

15. Sebastien Bourdais (Francja/Toro Rosso) 2

16. David Coulthard (Wielka Brytania/Red Bull) 0

17. Timo Glock (Niemcy/Toyota) 0

18. Giancarlo Fisichella (Włochy/Force India) 0

19. Nelson Piquet (Brazylia/Renault) 0

20. Takuma Sato (Japonia/Super Aguri) 0

21. Anthony Davidson (Wielka Brytania/Super Aguri) 0

22. Adrian Sutil (Niemcy/Force India) 0

Klasyfikacja konstruktorów po GP Monako:

1. Ferrari 69 pkt.

2. McLaren Mercedes 53

3. BMW Sauber 52

4. Williams 15

5. Red Bull 15

6. Toyota 9

7. Renault 9

8. Toro Rosso 6

9. Honda 6

10. Force India 0

11. Super Aguri 0

Zwycięzcy wszystkich wyścigów o Grand Prix Monaco:

2008 Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes)

2007 Fernando Alonso (Hiszpania/McLaren-Mercedes)

2006 Fernando Alonso (Hiszpania/Renault)

2005 Kimi Raikkonen (Finlandia/McLaren-Mercedes)

2004 Jarno Trulli (Włochy/Renault)

2003 Juan Pablo Montoya (Kolumbia/Williams-BMW)

2002 David Coulthard (Szkocja/McLaren)

2001 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)

2000 David Coulthard (Szkocja/McLaren)

1999 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)

1998 Mika Hakkinen (Finlandia/McLaren)

1997 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)

1996 Olivier Panis (Francja/Ligier)

1995 Michael Schumacher (Niemcy/Benetton)

1994 Michael Schumacher (Niemcy/Benetton)

1993 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren)

1992 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren)

1991 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren)

1990 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren)

1989 Ayrton Senna (Brazylia/McLaren)

1988 Alain Prost (Francja/McLaren)

1987 Ayrton Senna (Brazylia/Lotus)

1986 Alain Prost (Francja/McLaren)

1985 Alain Prost (Francja/McLaren)

1984 Alain Prost (Francja/McLaren)

1983 Keke Rosberg (Finlandia/Williams)

1982 Riccardo Patrese (Włochy/Brabham)

1981 Gilles Villeneuve (Kanada/Ferrari)

1980 Carlos Reutemann (Argentyna/Williams)

1979 Jody Scheckter (RPA/Ferrari)

1978 Patrick Depailler (Francja/Tyrrell)

1977 Jody Scheckter (RPA/Wolf)

1976 Niki Lauda (Austria/Ferrari)

1975 Niki Lauda (Austria/Ferrari)

1974 Ronnie Peterson (Szwecja/Lotus)

1973 Jackie Stewart (W.Brytania/Tyrrell)

1972 Jean-Pierre Beltoise (Francja/BRM)

1971 Jackie Stewart (W.Brytania/Tyrrell)

1970 Jochen Rindt (Austria/Lotus)

1969 Graham Hill (W.Brytania/Lotus

1968 Graham Hill (W.Brytania/Lotus)

1967 Denny Hulme (N.Zelandia/Brabham)

1966 Jackie Stewart (W.Brytania/BRM)

1965 Graham Hill (W.Brytania/BRM)

1964 Graham Hill (W.Brytania/BRM)

1963 Graham Hill (W.Brytania/BRM)

1962 Bruce McLaren (N.Zelandia/Cooper)

1961 Stirling Moss (W.Brytania)

1960 Stirling Moss (W.Brytania)

1959 Jack Brabham (Australia/Cooper)

1958 Maurice Trintignant (Francja)

1957 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Maserati)

1956 Stirling Moss (W.Brytania/Maserati)

1955 Maurice Trintignant (Francja/Ferrari)

1950 Juan Manuel Fangio (Argentyna/Alfa Romeo)

Zwycięzcy wyścigów o Grand Prix Monaco, według liczby triumfów:

6 - Ayrton Senna (Brazylia) 1987, 1989-93

5 - Graham Hill (W.Brytania) 1963-65, 1968-69

- Michael Schumacher (Niemcy) 1994-95, 1997, 1999, 2001

4 - Alain Prost (Francja) 1984-86, 1988

3 - Stirling Moss (W.Brytania) 1956, 1960-61

- Jackie Stewart (W.Brytania) 1966, 1971, 1973

- David Coulthard (Szkocja) 2000, 2002

- Jody Scheckter (RPA) 1977, 1979

- Niki Lauda (Austria) 1975-76

- Maurice Trintignant (Francja) 1955, 1958

- Juan Manuel Fangio (Argentyna) 1950, 1957

2 - Fernando Alonso (Hiszpania) 2006-07

1 - Lewis Hamilton (W.Brytania) 2008

- Kimi Raikkonen (Finlandia) 2005

- Jarno Trulli (Włochy) 2004

- Juan Pablo Montoya (Kolumbia) 2003

- Mika Hakkinen (Finlandia) 1998

- Olivier Panis (Francja) 1996

- Keke Rosberg (Finlandia) 1983

- Riccardo Patrese (Włochy) 1982

- Gilles Villeneuve (Kanada) 1981

- Carlos Reutemann (Argentyna) 1980

- Patrick Depailler (Francja) 1978

- Ronnie Peterson (Szwecja) 1974

- Jean-Pierre Beltoise (Francja) 1972

- Jochen Rindt (Austria) 1970

- Denny Hulme (Nowa Zelandia) 1967

- Bruce McLaren (Nowa Zelandia) 1962

- Jack Brabham (Australia) 1959

Komentarze (0)