Zapowiedź 77th Rallye Automobile Monte Carlo

Rajdowy sezon A. D. 2009 w niektórych krajach już się rozpoczął, ale na międzynarodowej arenie pierwsza większa impreza dopiero przed nami. Słynna impreza w księstwie Monaco odbędzie się w tym tygodniu.

W tym artykule dowiesz się o:

Najstarszy rajd samochodowy na świecie w tym sezonie będzie pierwszą odsłoną ciekawszego z sezonu na sezon serialu Intercontinental Rally Challenge. Górski klasyk po raz ostatni i jedyny do tej pory nie był rundą Mistrzostw Świata w 1996 roku, kiedy po zwycięstwo sięgnął Francuz Patrick Bernardini jadący Fordem Escortem Cosworthem grupy A. Przez kolejne dwanaście edycji na alpejskich trasach gościli znowu kierowcy z Mistrzostw Świata. Na listę zwycięzców wpisali się Pierro Liatti, Carlos Sainz, Marcus Gronholm, aż czterokrotnie na najwyższym stopniu podium stawał Tommi Makinen, a o jedną wygraną więcej ma na swoim koncie lider wszechstatystyk Sebastian Loeb.

W tym sezonie w związku z zastosowaniem rotacyjnego kalendarza WRC, 77. edycja Monte Carlo Rally odbędzie się jako runda IRC, ale nie świadczy to wbrew pozorom o braku odpowiedniej dawki emocji czy pięknej rywalizacji. Na starcie pojawią się trzy zespoły fabryczne – poza Abarthem zobaczymy Skodę oraz Peugeota, a także jego nieoficjalny zespół Koronos. Lista zgłoszeń to 19 sztuk aut S2000 i 15 aut klasy N4. Nazwiska też niczego sobie. Patrząc na listę zgłoszeń można odnieść wrażenie, że kierowcy, którzy na co dzień startują w Mistrzostwach Świata pomylili swój cykl - zwycięzca edycji ’90, ’92 i ’93 Didier Auriol (Peugeot 207 S2000), do niedawna fabryczny kierowca Suzuki Toni Gardemaister (Fiat Grande Punto S2000), zwycięzca Rajdu Niemiec 2006 w klasyfikacji JWRC Kris Meeke (Peugeot 207 S2000), Mistrz Swiata JWRC 2008 Sebastian Ogier (Peugeot 207 S2000), fabryczny kierowca Mitsubishi, Hyundaia i Peugeota Freddy Loix (Peugeot 207 S2000), zwycięzca kilku rund Mistrzostw Świata PCWRC Dani Sola (Fiat Grande Punto S2000), fabryczny kierowca Subaru i uczestnik kilku wyścigów Formuły 1 Stephane Sarrazin (Peugeot 207 S2000) a także gwiazdy serii IRC - Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 S2000), Giandomenico Basso (Fiat Grande Punto S2000), Juho Haninnen (Skoda Fabia S2000), Luca Rossetti (Fiat Grande Punto S2000), Jan Kopecky (Skoda Fabia S2000), Anton Alen (Fiat Grande Punto S2000).

W związku z tym, że tegoroczne Monte Carlo nie stanowi rundy Mistrzostw Świata organizatorzy postanowili powrócić do starych tradycji i zawodnikom przyjdzie się zmagać z trasa na trzech etapach, ale w ciągu czterech dni. Pierwszy odcinek przejadą w środę (21 stycznia 2009), a ostatni odcinek specjalny kierowcy pokonają chwilę po północy z piątku na sobotę (23-24 stycznia 2009). Eurosport, który jest jednym z założycieli serii IRC bardzo promuje nowy cykl i w tej edycji Rajdu Monte Carlo oprócz standardowych relacji po każdym z etapów i podsumowania po imprezie będziemy mieli aż sześć godzin relacji na żywo z odcinków specjalnych, co jest swego rodzaju rekordem.

Tegoroczny cykl Intercontinental Rally Challange składa się z dwunastu rund, a pewne zabiegi w ułożeniu kalendarza mają sprawić, że przez wszystkie rundy będzie można się spodziewać zaciętej walki. Skoda, która w tym sezonie debiutuje z nowym modelem Fabii S2000 stała się także szóstą oficjalnie zgłoszoną do zdobywania punktów producenckich marką po Peugeocie, Fiacie (Abarth), Mitsubishi, Hondzie i Volkswagenie. Peugeot po dwóch latach występowania w formie półoficjalnych zespołów – najpierw Peugeot Espana z Vouillozem i Enrique Garcia Ojeda, a ostatnio prowadzonym przez Kronosa Peugeot Belux Team – Vouilloz i Loix wystawił swój oficjalny zespół - za kierownicą fabrycznej 207-mki S2000 zasiądzie Sarrazin, a przy wsparciu importera francuskiej marki z Wyspach Brytyjskich na starcie tegorocznego cyklu pojawi się Kris Meek w kolejnej 207-mce. Wprawdzie w Alpach zabraknie Opla z nową Corsą S2000 oraz Protona z Satrią Neo S2000 i aut marki MG czy VW, to w kolejnych europejskich rundach raczej będzie można się spodziewać wzrostu ilości i różnorodności aut S2000 na listach startowych, a we francuskiej części Alp na pewno nie zabraknie emocji, bo tradycyjnie zdradliwe warunki pogodowe na odcinkach specjalnych zadbają o odpowiedni poziom adrenaliny kierowców i kibiców, wśród których zobaczymy pięciokrotnego Mistrza Świata - Sebastiana Leoba.

Harmonogram 77th Rallye Automobile Monte-Carlo

Nr NazwaDługośćCzas startu
- środa 21 stycznia 2009
OS1 TOURETTE DU CHÂTEAU - ST-ANTONIN 24,77 km 08:45
OS2 LA MOTTE CHALANCON - ST-NAZAIRE LE DÉSERT 23,27 km 13:12
OS3 ST-JEAN EN ROYANS - COL DE GAUDISSART 30,39 km 16:05
- czwartek 22 stycznia 2009
OS4 LABATIE D'ANDAURE - ST-PIERRE SUR DOUX 25,30 km 09:58
OS5 ST-BONNET LE FROID - ST-JULIEN MOLHESABATE - ST-BONNET LE FROID 25,67 km 10:38
OS6 LAMASTRE - GILHOC SUR ORMÈZE - ALBOUSSIÈRE 21,92 km 12:03
OS7 LABATIE D'ANDAURE - ST-PIERRE SUR DOUX 25,30 km 15:11
OS8 ST-BONNET LE FROID - ST-JULIEN MOLHESABATE - ST-BONNET LE FROID 25,67 km 15:51
OS9 LAMASTRE - GILHOC SUR ORMÈZE - ALBOUSSIÈRE 21,92 km 17:16
- piątek 23 stycznia 2009
OS10 MONTAUBAN SUR L'OUVÈZE - EYGALAYES 30,42 km 09:23
OS11 COL DE BRAUS - LA BOLLÈNE-VÉSUBIE 34,68 km 19:40
OS12 LANTOSQUE - LUCÉRAM 19,13 km 20:33
OS13 COL DE BRAUS - LA BOLLÈNE-VÉSUBIE 34,68 km 23:15
- sobota 24 stycznia 2009
OS14 LANTOSQUE - LUCÉRAM 19,13 km 00:08
- Parc farme 01:30
Źródło artykułu: