Na pierwszym odcinku specjalnym – podobnie jak w kilku wcześniejszych rundach WRC wygraną popisał się Jarri-Matti Latvala (Ford Focus WRC), ale pomny nakazów szefostwa później zwolnił i ukończył cały etap bez większych problemów na szóstej pozycji. Kierowca Forda na kończącym etap odcinku La Cumbre - Agua de Oro 2 będący powtórką pierwszego odcinka dnia również okazał się najlepszy poprawiając się jednocześnie o prawie pół minuty.
Pięciokrotny Mistrz Świata Sebastien Loeb, który na drodze pełnił niechlubną rolę pierwszego zawodnika czyszczącego drogę dopiero na ostatnim odcinku pierwszej pętli zdołał sięgnąć po zwycięstwo. W międzyczasie odcinki wygrali jeszcze Dani Sordo (Citroen C4 WRC) oraz Petter Solberg (Citroen Xsara WRC).
Pierwsze dwa odcinki specjalne drugiej pętli to popis Sordo i Mikko Hirvonena, którzy na zmianę wygrali po jednym odcinku i po OS 8, który padł łupem Loeba znajdowali się na czele tabeli z takim samym czasem, a Mistrz Świata tracił do nich 3,2 sekundy.
Ostatni odcinek, który wygrał Latvala przesądził o klasyfikacji pierwszego dnia. Sordo okazał się o 5,1 sekundy lepszy od Hirvonena i to on został sklasyfikowany jako lider rajdu po pierwszym dniu. Sebastien Loeb traci 16,3 sek., a kolejne 2,6 sek. z tyłu znajduje się Mistrz Świata z 2003 roku w wysłużonej Xsarze WRC.
W klasyfikacji JWRC, w której startuje polska załoga Michał Kościuszko z Maciejem Szczepaniakiem każdy z zawodników przeżył swój dramat. Allesandro Bettega złamał zawieszenie w swoim Clio S1600 już podczas pierwszej pętli i wówczas Polacy wyszli na prowadzenie wyprzedzając nieznacznie kolegę z zespołu Suzuki Aarona Burkarta. Temu ostatniemu silnik odmówił posłuszeństwa podczas przedostatniego odcinka specjalnego i kiedy wydawało się, że wystarczy dojechać do mety, to na kończącym etap odcinku pękła końcówka drążka kierowniczego w Swifcie polskiego lidera. Oznaczało to konieczność startu w drugim etapie w ramach Superally, pięć minut kary i spadek na drugą pozycję za Bettegę ze stratą 3:11,6 minuty. Burkart znalazł się 16,3 sekundy za Kościuszką w klasyfikacji dnia.
Klasyfikacji PCWRC przewodzą kierowcy Subaru Imprez N14. Pierwszy jest Gabriel Pozzo, drugi Nasser Al-Attiyah +7,4 sek., a podium dopełnia Marcos Ligato +21,4 sek. w Lancerze Evo X.
Wyniki Rajdu Argentyny 2009 po pierwszym etapie
M | Kierowca | Kraj | Samochód | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | Dani Sordo | Hiszpania | Citroen C4 WRC | 1:45:11,3 |
2 | Mikko Hirvonen | Finlandia | Ford Focus WRC | +5,1 |
3 | Sebastien Loeb | Francja | Citroen C4 WRC | +16,3 |
4 | Petter Solberg | Norwegia | Citroen Xsara WRC | +18,9 |
5 | Hening Solberg | Norwegia | Ford Focus WRC | +47,9 |
6 | Jarri-Matti Latvala | Finlandia | Ford Focus WRC | +1:06,4 |
7 | Matthew Willson | Wielka Brytania | Ford Focus WRC | +2:23,0 |
8 | Federico Villagra | Argentyna | Ford Focus WRC | +2:38,9 |