Lech Poznań nawiązał do najczarniejszych koszmarów! Gen autodestrukcji wciąż ma się świetnie [OPINIA]

WP SportoweFakty / Krzysztof Porębski / Na zdjęciu: piłkarze Lecha Poznań
WP SportoweFakty / Krzysztof Porębski / Na zdjęciu: piłkarze Lecha Poznań

Mijają lata, przeplatane niemałymi sukcesami, ale gen autodestrukcji Lecha wciąż ma się świetnie. Odpadnięcie ze Spartakiem Trnawa to kompromitacja na miarę tych z Żalgirisem Wilno czy Stjarnan FC.

Górnik Zabrze, Piast Gliwice, KGHM Zagłębie Lubin, Bruk-Bet Termalica Nieciecza, Wisła Płock i Podbeskidzie Bielsko-Biała - to kluby, w których występowali kiedyś zawodnicy mierzący się z czwartek z "Kolejorzem". I wcale nie odgrywali tam wiodących ról, często wręcz odbijali się od PKO Ekstraklasy. Nic więc dziwnego, że gdy zespół Johna van den Broma wpadł na Spartaka w III rundzie, w Poznaniu odtrąbiono sukces.

To nie był przejaw pychy, lecz realna ocena sytuacji. Ćwierćfinalista Ligi Konferencji Europy, doinwestowany latem naprawdę solidnymi transferami, nie mógł się obawiać takiego przeciwnika. Sęk w tym, że żaden rywal nie będzie prosił na kolanach o jak najniższy wymiar kary, a zawodnicy Lecha zachowywali w Trnawie tak, jakby właśnie liczyli, że gospodarze nawet nie ośmielą im się postawić.

Już bramka na 2:1 w stolicy Wielkopolski była pierwszym sygnałem ostrzegawczym, że "Kolejorzowi" zdarzają się momenty dekoncentracji, które potrafią zniweczyć cały wysiłek włożony w mecz. Wcześniej jego dominacja była bezdyskusyjna. Tamto spotkanie dobitnie zresztą pokazało, jak wielka jest sportowa przepaść, która dzieli oba zespoły.

Obraz gry ze stadionu przy ul. Bułgarskiej sprawiał, że mimo skromnego zapasu, nikt w Poznaniu nie dopuszczał do siebie myśli o katastrofie. To nie miało po prostu prawa się wydarzyć. Niestety drużyna Johna van den Broma nie zachowała nawet elementarnej czujności i na rewanż wyszła z haniebnym nastawieniem.

Zabrakło podstaw - koncentracji, zaangażowania, jakiegokolwiek przyspieszenia. Przy stanie 1:3 jedynym zawodnikiem, który sprawiał wrażenie, że faktycznie zależy mu na wyniku, był Filip Szymczak. Jemu chciało się gonić za piłką, popędzać rywali, by szybciej wznawiali grę. Koledzy nie robili nawet tego. Poruszali się po boisku w jednostajnym tempie, popełniali dziecinne błędy w tyłach, nie potrafili niczym zaskoczyć rywala. Grali tak, jakby byli przekonani, że Spartak sam wyciągnie do nich pomocną dłoń.

W 2013 roku "Kolejorz" odpadł z europejskich pucharów po porażce z Żalgirisem Wilno, a rok później wyrzucił go za burtę półamatorski Stjarnan FC. Minęła niemal dekada i doszło do kolejnej kompromitacji takiego samego kalibru. Spartak jest silniejszy niż tamte zespoły, ale też - przynajmniej tak się wydawało - znacznie silniejszy jest Lech, dodatkowo wzmocniony kapitalnymi doświadczeniami z poprzedniego sezonu.

Na nic się to zdało. Sztab poznaniaków zdecydował się przełożyć ligowe starcie z Jagiellonią Białystok. John van den Brom zapowiadał, że dzięki temu koncentracja i świeżość będą na wyższym poziomie, a jego podopieczni i tak sprawiali wrażenie, jakby im się nie chciało.

Odpadnięcie jest dla Lecha katastrofą na każdym polu - sportowym, wizerunkowym i finansowym. Po okresie odwilży i milionach euro zarobionych w poprzedniej edycji, klub miał pieniądze na konkretne wzmocnienia i wreszcie zaliczył okienko, po którym kibice w Poznaniu nie psioczyli na skąpstwo w wydatkach. Teraz wszystko się zmieni. Pucharowa premia wyniesie raptem 550 tys. euro, a szeroka kadra do niczego się nie przyda.

Piękne wspomnienia sprzed kilku miesięcy zostały przykryte obciachem, jakiego "Kolejorz" narobił sobie w Trnawie, a co gorsze, działania transferowe mogą teraz całkowicie zmienić kierunek. Niewykluczone, że jeszcze tego lata, łatając pucharową lukę w budżecie, klub zdecyduje się sprzedać któregoś z kluczowych piłkarzy.

Właśnie finanse i wizerunek ucierpią najbardziej. Przez ostatnie dwa lata, zdobywając mistrzostwo Polski, a potem przeżywając cudowne chwile w pucharach, Lech odzyskał dumę. Teraz znów naje się wstydu, zapisując kolejną czarną kartę w swojej pucharowej historii.

Szymon Mierzyński

ZOBACZ WIDEO: Nowa wersja Roberta Lewandowskiego? "Czekamy na eksplozję formy"

Komentarze (23)
avatar
Krótki Film na YT
18.08.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Zabrać za to pół pensji każdemu kopaczowi za miesiąc sierpień i będzie git! Proste! Nie gra się to nie ma pensji! 
avatar
Franz Semper Fideli
18.08.2023
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
"Lech (znów!) skompromitował się z gracją Jasia Fasoli" nareszcie ktoś napisał prawdę o Amice, zostali wydmuchani przez "malarzy trawy" to znaczy Spartak pojechał z nimi w "kolejorza" chyba po Czytaj całość
avatar
zbych22
18.08.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Brak ambicji sportowych właściciela Lecha przekłada się na drużynę. 
avatar
zbych22
18.08.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
O sukcesach polskich klubów w pucharach europejskich (Liga Mistrzów) nic dobrego nie da się napisać więc redakcja SF na siłę uwypukla dokonania w mało znaczących pucharach. 
avatar
zbych22
18.08.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
W sprawozdaniu finansowym za rok obrachunkowy 2021/2022 Lech wykazał zyski 50 milionów PLN z niewielkim okładem.Jak na polskie warunki nie jest to mało ale dla całości brakuje mnie uchwały o po Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.