Dialog Arena zaczyna świecić pustkami. Minęła moda na Zagłębie?

Dane statystyczne dotyczące frekwencji na Dialog Arena są dla KGHM Zagłębia Lubin alarmujące. Od dwóch lat co rundę coraz mniej widzów zjawia się na nowoczesnym stadionie. Jakie są tego przyczyny?

W tym artykule dowiesz się o:

Aby zrozumieć całą sytuację trzeba wrócić do roku 2007, kiedy to Zagłębie zdobyło mistrzostwo Polski. Ówczesny prezes Robert Pietryszyn doprowadził do rozpoczęcia budowy nowego stadionu. Poprzedni był niefunkcjonalny, w większości pokryty starymi ławkami, a trybuny z murawą dzieliło nawet kilkadziesiąt metrów. Kibice nie mieli komfortowych warunków. Przez pół roku Zagłębie występowało nawet w pobliskich Polkowicach, kiedy trwała budowa nowego stadionu.

Na swój obiekt wróciło 14 marca 2009 roku. Wówczas 3/4 Dialog Arena została oddane do użytku i na pierwszym meczu z Górnikiem Łęczna zjawił się komplet 10500 widzów. W pierwszej rundzie po powrocie do ekstraklasy w sumie 8319 widzów średnio meldowało się na trybunach, a więc blisko 80 procent stadionu było wypełnione.

Po pierwszym boomie na nowy stadion przyszło rozprężenie i w kolejnej rundzie mecze oglądało już średnio 300 osób mniej. W następnym sezonie sytuacja jeszcze bardziej pogorszyła się. 7661 widzów jesienią i 7001 na koniec sezonu nie zwiastowało niczego dobrego. W tych rozgrywkach wygląda to jeszcze gorzej, ponieważ średnio tylko 6605 kibiców pojawia się na Dialog Arena.

W pojedynku z Polonią Warszawa padł najgorszy wynik w historii nowego stadionu. Na trybunach zasiadło zaledwie 3103 widzów, a więc nawet 20 procent miejsc nie zostało zajętych. Nigdy Dialog Arena nie została wypełniona do ostatniego miejsca. Najwięcej fanów było nie na meczu Zagłębia, ale na Polska - Gruzja (ponad 12 tysięcy).

W Lubinie mają coraz większy problem z frekwencją. O ile jeszcze dwa sezony temu dało się wypełnić większą część stadionu (kiedy nie był jeszcze oddany w całości do użytku), tak teraz tylko 40 procent jest zajętych. Od dłuższego czasu bilety nie są sprzedawane na jedną z trybun za bramką. Klub argumentuje to tym, że dopóki liczba widzów na Dialog Arena nie wzrośnie, to nie ma sensu sprzedawać wejściówek na ten sektor, ponieważ trzeba byłoby wynająć dodatkowych ochroniarzy, a to kosztuje.

Doping kibiców Zagłębia

Działacze próbowali przekonać kibiców do przyjścia na stadion tanimi biletami. Mecz ze Śląskiem Wrocław można było zobaczyć zaledwie za pięć złotych. Nie do końca przyniosło to zamierzony efekt, ponieważ na stadionie zjawiło się niewiele ponad 10 tysięcy kibiców. Zagłębie wysoko przegrało i dwa tygodnie później ponad siedem tysięcy mniej widzów pojawiło się na lubińskim obiekcie. - Wierzę w naszych kibiców i wierzę, że my swoją grą pokażemy im na co nas stać i znowu zaczną nas dopingować. Trzeba ich rozumieć, bo po tym meczu ze Śląskiem to było dla nich upokorzenie - mówi wychowanek Zagłębia, Arkadiusz Woźniak.

Jednak kibice protestują. Mają już dość słabej gry swoich pupili. W spotkaniu z Polonią Warszawa nie prowadzili dopingu. - Taka forma protestu będzie trwała do czasu, aż piłkarze Zagłębia będą prezentować poziom godny zawodników miedziowego klubu - napisało w swoim oświadczeniu SSZL Zagłębie Fanatyków. Brak dopingu to także jedna z przyczyn, dlaczego na Dialog Arena zjawiło się tak mało widzów. Do tej pory stadion był wizytówką świetnej atmosfery.

Pustki na Dialog Arena podczas meczu z Polonią

Innym i najważniejszym czynnikiem jest bardzo słaba forma piłkarzy Zagłębia. Zaledwie dwa mecze w tym sezonie mogły podobać się fanom Miedziowych. W pozostałych zawodnicy zawodzili na całej linii, a kibice posądzali ich o brak zaangażowania. Do dzisiaj gwiżdżą m.in. na Janusza Gancarczyka, który nie ukrywa, że jest sympatykiem Śląska Wrocław. Dostaje się również Łukaszowi Hanzelowi. On z kolei - zdaniem kibiców - nie przykłada się do gry i domagają się jego odejścia. Rok temu doprowadzili do sytuacji, w której Jerzy Koziński był zmuszony sprzedać do Cracovii Mateusza Bartczaka.

Frekwencja na Dialog Arena regularnie spada. Obecnie wynosi 6605 widzów i Zagłębie z tą liczbą znajduje się w drugiej połowie klasyfikacji ekstraklasy. Jednak za plecami Miedziowych znajdują się kluby, w których nie ma nowoczesnych stadionów, a do prowadzącej Lechii Gdańsk (średnia 22 034) brakuje im bardzo dużo.

Tak spadała frekwencja na Dialog Arena po awansie Zagłębia do ekstraklasy:

2009/2010: 8319 widzów na mecz (jesień) / 8050 (cały sezon)

2010/2011: 7661 (jesień) / 7001 (cały sezon)

2011/2012: 6605 (jesień)

Kibice Zagłębia potrafią żywiołowo dopingować

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.