Reforma Ekstraklasy do kosza? Oby jak najszybciej!

Obecny sezon jest trzecim, w którym w Ekstraklasie mamy 37 kolejek. I na szczęście najprawdopodobniej ostatnim. Wygląda na to, że niebawem wrócimy do normalności.

W tym artykule dowiesz się o:

Uatrakcyjnienie rozgrywek, zwiększenie liczby meczów i dochodów klubów - tak w telegraficznym skrócie wyglądają rzekome plusy reformy, jaką wcielono w życie w 2013 roku. Dziś - po ponad dwóch latach - wiemy już, że te założenia się nie sprawdziły, a zasada podziału punktów, którą wtedy wprowadzono, jest sztuczna i trąci absurdem.

Pomysłodawcy nowego regulaminu uznali kiedyś, że spłaszczenie tabeli sprawi, iż każdy mecz będzie miał wysoką stawkę i znikną pojedynki o pietruszkę. Nikt jednak nie zadał sobie trudu, by znaleźć logiczne wytłumaczenie promowania słabszych względem silniejszych. Na owym podziale zyskiwali tylko ci, którym w fazie zasadniczej szło słabo. Im wyższe miejsce w tabeli, tym mniej opłacalny był ten zabieg.

Drugi skutek uboczny to fakt, że spotkań o pietruszkę, które chciano wyeliminować, wręcz przybyło, a mają one miejsce w fazie zasadniczej. Zespoły, które zawaliły pierwszą część rozgrywek, mogą bardzo wiele strat odrobić w fazie finałowej - już po podziale. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Legia Warszawa ma dziś 29 punktów, a Lech Poznań, który jest największym rozczarowaniem rundy jesiennej - 16. Podzielmy ich dorobek już teraz. Wojskowym zostanie 15 "oczek", Kolejorzowi 8. Biorąc pod uwagę, że w fazie finałowej dojdzie do bezpośredniego starcia, okazuje się, że odrobienie tej pozornie kolosalnej straty nie jest niemożliwe, a konsekwencji słabego początku sezonu może w ogóle nie być. Teraz zyskałby na tym Lech, więc w Poznaniu się cieszą, innym razem sytuacja mogłaby być jednak odwrotna i to w stolicy Wielkopolski zadawaliby sobie pytanie, dlaczego mają być "karani" za solidną postawę w pierwszych trzydziestu kolejkach.

To jednak nie koniec. Po dołożeniu siedmiu dodatkowych serii terminarz Ekstraklasy jest przeładowany, a mecze nie są już taką atrakcją jak kiedyś. Widać to na przykładzie wspomnianego wyżej Lecha. Mistrz Polski ma ogromny problem z wypełnieniem Inea Stadionu, mimo że ceny biletów nie są wygórowane. Sęk w tym, że spotkania ligowe wielu kibicom spowszedniały i trudno ich zachęcić do regularnych wizyt na trybunach - zwłaszcza w okresie, gdy pogoda już nie sprzyja.

Przy tej okazji warto poruszyć inny problem, a mianowicie małą rotację w Ekstraklasie. W lidze, która liczy szesnaście zespołów, beniaminków powinno być więcej niż dwóch. Skoro orędownicy reformy chcieli uatrakcyjnić rozgrywki, wystarczyło wprowadzić choćby baraże o udział w elicie.

Problem w tym, że kluby Ekstraklasy nie kwapią się, by dopuścić do tortu, jakim są pieniądze z praw telewizyjnych zbyt wiele nowych ekip. Efekt? W krótkich odstępach odbywa się sporo spotkań z tymi samymi przeciwnikami, po jakimś czasie traci to już na atrakcyjności, frekwencja spada i koło się zamyka.

Nie ma przypadku w tym, że wielką sensację w Ekstraklasie wzbudziła Termalica Bruk-Bet Nieciecza. Jej awans to powiew świeżości i coś nietypowego, a takich urozmaiceń w ostatnich latach bardzo naszym rozgrywkom brakuje. Chyba że za urozmaicenie uznamy ostatnią reformę...

Warto też zajrzeć do niższych klas, bo tam również realizowane są pomysły, które nie podobają się klubom. Obecnie centralizacja obejmuje aż trzy poziomy, a III liga (czyli de facto czwarta), licząca aktualnie osiem grup, za rok będzie mieć tylko cztery. Prezesi już zastanawiają się skąd wezmą pieniądze na dalekie wyjazdy, bo dochodów nie mają praktycznie żadnych. Podnoszenie kosztów powoduje same kłopoty, a jakie korzyści da połączenie grup? Na to pytanie konkretnej odpowiedzi nie zna chyba nikt.

[b]Szymon Mierzyński
Jaki jest fenomen El Clasico?

[/b]

Komentarze (3)
avatar
dragon0102
27.11.2015
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
PiKey dzięki za zablokowanie.Czemu odbierasz prawo gry innym zespolom? Przeciez to nie jest zamknięta liga jak np. Liga Plus w siatkowce, gdzie nikt nie spada.Dla mnie powiększenie ekstraklasy Czytaj całość
avatar
RedEvil
27.11.2015
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Rok temu skorzystał Lech, w tym sezonie jest spora szansa na to, by skorzystała na tym Legia... Dla mnie nie zmienia to faktu, że sytuacja z niesymetryczną rundą po podziale punktów, gdzie jede Czytaj całość
avatar
PiKey
25.11.2015
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Ciekawe, że reforma zaczęła dopiero wtedy tak bardzo doskwierać, kiedy dzięki niej w fazie finałowej Lech wyprzedził Legię i zdobył misrzostwo Polski. Wcześniej nie było aż takich protestów. Po Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.