Przełomowy rok dla PGE Narodowego. Stadion przynosi zysk

Od 1,5 mln do 2 mln złotych zysku przyniesie PGE Narodowy na koniec 2015 roku. To przełomowy rok dla stadionu, który po raz pierwszy w swojej czteroletniej historii osiągnie dodatni wynik finansowy na poziomie operacyjnym.

W tym artykule dowiesz się o:

- Prognozowany wynik finansowy to 1,5 mln zł czyli jest zgodny z tym, co ustaliliśmy z Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz Skarbem Państwa. Cele zrealizowaliśmy w stu procentach - podkreśla Tomasz Półgrabski, prezes spółki PL.2012+, operatora PGE Narodowego.

- Ostatnie wyliczenia wskazują, że zysk będzie jeszcze większy i wyniesie prawdopodobnie 2 mln złotych. Jestem z tego bardzo dumny. Kiedy przychodziłem na stadion, to bilans finansowy wynosił minus 12 mln zł (2013 rok). Udało się doprowadzić do sytuacji, w której byliśmy bliscy wyjścia na zero (2014 rok), a teraz zrobiliśmy wielki skok do przodu i wyszliśmy na plus - cieszy się Półgrabski.

Jak podkreśla, PGE Narodowemu udało się osiągnąć dodatni wynik finansowy już po czterech latach funkcjonowania, podczas gdy np. stadionowi Wembley zajęło to znacznie więcej czasu.

- Na Wembley potrzebowali ośmiu lat. Na Allianz Arena było krócej, ale tam na co dzień grają drużyny klubowe, a takimi stadionami łatwo się zarządza. My mamy więcej wyzwań - zaznacza Tomasz Półgrabski.

Spółka PL.2012+ została operatorem stadionu w styczniu 2013 roku. Nie pobiera ona żadnych dotacji z budżetu państwa i już w 2014 roku była samofinansującym się przedsięwzięciem. W pierwszym roku przychody z działalności komercyjnej wyniosły 13 mln, a w 2015 - 46 mln.

Źródła przychodów można podzielić na trzy sektory: wydarzenia całostadionowe, działalność biznesowa (eventy biznesowe, partnerstwa korporacyjne, loże VIP), a także wynajem powierzchni.

Łącznie w 2015 roku na PGE Narodowym odbyło się ponad 500 imprez, a 27 z nich odbywało się na całym stadionie. Wśród nich trzeba wyróżnić mecze piłkarskiej reprezentacji Polski, która w imponującym stylu wywalczyła awans do Euro 2016.

- Trudno by było utrzymać się tylko z meczów reprezentacji lub tylko z dużych wydarzeń, bo ich liczba w skali roku jest ograniczona. Choć z punktu widzenia całego naszego biznesu wielkie eventy trzeba uznać za kluczowe. Działają one jak koło zamachowe, które napędza sprzedaż lóż, miejsc biznesowych czy otrzymywania prowizji od naszych partnerów - podkreśla Tomasz Półgrabski.

Na PGE Narodowym odbywa się również mnóstwo imprez biznesowych. W 2015 roku zorganizowano tu prawie 300 konferencji, targów, kongresów, bankietów oraz innych wydarzeń biznesowych. Całość dopełniło ponad 200 imprez społecznych.

Operator obiektu zrobił ze stadionu jeden z największych biurowców w Warszawie. Wynajmuje niemal całą przestrzeń z dostępnych 16 000 mkw. Swoje biura na stadionie na 27 firm i organizacji. Wynajęte są także wszystkie loże VIP. Stałych najemców mają 32 loże.

- Zawsze mówiłem, że chciałbym, aby PGE Narodowy był domem polskiego sportu. Udało się pozyskać dwa związki sportowe - Polski Związek Tenisowy i Polski Związek Żeglarski. Cały czas negocjujemy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej odnośnie muzeum i sklepu kibica. Te rozmowy są już na ukończeniu. I oczywiście dalej będziemy zachęcać innych, żeby inne związki sportowe również miały tu swoją siedzibę - zapowiada Półgrabski.

Wzrost przychodów jest niezwykle istotny, ale równie ważne wydaje się obniżenie kosztów utrzymania stadionu. Te spadły w tym czasie o 2,7 mln zł.

- Odkąd tu przyszedłem bardzo mocno staramy się optymalizować koszty. Nauczyliśmy się tego budynku i teraz wiemy na przykład, kiedy wyłączyć światło albo w którym momencie obniżyć stopień klimatyzacji, żeby było oszczędniej - wyjaśnia Tomasz Półgrabski.

- To olbrzymi obiekt. Za samą energię płacimy miesięcznie ponad 300 tysięcy złotych. Mimo to, ciągle obniżamy koszty i już dziś mamy kolejne pomysły, jak zrobić to jeszcze bardziej - dodaje.

Stadion żyje każdego dnia. W 2015 roku frekwencja przekroczyła już 1,7 mln gości, co czyni z PGE Narodowego jedno z najpopularniejszych miejsc w Polsce.

Autor na Twitterze:

Zobacz także: Szczere słowa Stocha. Tym chce się zająć po zakończeniu kariery

Komentarze (2)
avatar
Sebastian Lengyel Kędzior
6.12.2015
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
W języku polskim nie ma takiego słowa jak "event", i tego się nauczcie pismaki bez szkoły. 
Olo77
6.12.2015
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
porównywanie do jakiegokolwiek innego stadionu zwłaszcza Wembley jest śmieszne dopóki nie kupicie PORZĄDnej trawy !!! przecież nawet laik jak ja widzi jak piłka się toczy i podskakuje na tej ps Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.