Frekwencja w polskich halach - podsumowanie PGNiG Superligi Mężczyzn

Minione rozgrywki PGNiG Superligi Mężczyzn okazały się niezwykle udane pod względem frekwencji na trybunach. Spotkania z udziałem zespołów elity cieszyły się dużym zainteresowaniem kibiców.

W tym artykule dowiesz się o:

Po kilku latach stagnacji w końcu nastąpił znaczący wzrost frekwencji na trybunach podczas spotkań PGNiG Superligi. W sezonie 2013/2014 mecze fazy zasadniczej śledziło średnio 1285 widzów, czyli blisko 200 osób więcej niż w poprzednich rozgrywkach. Wpływ na taki wynik miała m.in. lepsza frekwencja na spotkaniach najlepszych polskich drużyn. Mecze w Kielcach i Płock oglądało o 10 procent więcej kibiców niż w poprzednim sezonie.
[ad=rectangle]
Poprawa frekwencji związana była także z dużym zainteresowaniem spotkaniami z udziałem beniaminków. Mecze zespołów z Legionowa i Opola śledziło zdecydowanie więcej kibiców niż pojedynki w Legnicy i Przemyślu. W przyszłym sezonie frekwencja na trybunach powinna być jeszcze wyższa, bowiem do użytku zostaną oddane dwie duże hale w Lubinie i Szczecinie.

Najwyższą frekwencję odnotowano w 13. kolejce - średnio 1840 osób na mecz. Co ciekawe w tej kolejce nie odbywał się pojedynek Orlen Wisły Płock z Vive Targami Kielce. Tak wysoka frekwencja była wynikiem m.in. akcji przeprowadzonej przez płocki klub, 1000 uczniów mogło nabyć bilet na ten mecz za 1 grosz. Miejmy nadzieję, że to nie ostatnia tak udana akcja Wisły. W 13. kolejce wielu kibiców pojawiło się także na meczach w Kielcach i Mielcu.

Kolejki (suma widzów / średnia na mecz)
1. kolejka - ok. 7900 (1315)
2. kolejka - ok. 5900 (985)
3. kolejka - ok. 9750 (1625)
4. kolejka - ok. 6600 (1100)
5. kolejka - ok. 9550 (1590)
6. kolejka - ok. 6300 (1050)
7. kolejka - ok. 7700 (1285)
8. kolejka - ok. 8850 (1475)
9. kolejka - ok. 6900 (1150)
10. kolejka - ok. 8250 (1375)
11. kolejka - ok. 7100 (1185)
12. kolejka - ok. 6350 (1060)
13. kolejka - ok. 11050 (1840)
14. kolejka - ok. 9000 (1500)
15. kolejka - ok. 7800 (1300)
16. kolejka - ok. 7900 (1315)
17. kolejka - ok. 7850 (1310)
18. kolejka - ok. 6300 (1050)
19. kolejka - ok. 6750 (1125)
20. kolejka - ok. 8350 (1390)
21. kolejka - ok. 6600 (1110)
22. kolejka - ok. 6900 (1150)

Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 169650
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1285

Sezon 2012/2013
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 144900
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1100

Sezon 2011/2012
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 144100
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1090

Sezon 2010/2011
Suma widzów na spotkaniach Superligi mężczyzn: ok. 146900
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1110

Sezon 2009/2010
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 113050
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 860

Sezon 2008/2009
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 132700
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1005

Sezon 2007/2008
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 97850
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 741

Mecze Vive Targów Kielce cieszą się dużym zainteresowaniem kibiców
Mecze Vive Targów Kielce cieszą się dużym zainteresowaniem kibiców

W fazie zasadniczej, podobnie jak w minionych sezonach, najwyższą średnią liczbę widzów na meczu zanotowano w Kielcach. Różnica dzieląca Kielce od Płocka wyniosła zaledwie 75 widzów na mecz. Oba kluby odnotowały 10 procentowy wzrost frekwencji na trybunach w porównaniu z sezonem poprzednim. Podobnego rzędu spadek nastąpił w Głogowie i Mielcu.

PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza zasadnicza

MiastoPojemność haliŚrednia widzówStopień zapełnieniaSuma widzów
Kielce 4000 3130 78% 34400
Płock 5500 3075 56% 33850
Mielec 2175 1455 67% 16000
Głogów 2000 1220 61% 13450
Legionowo 2000 1090 55% 12000
Kwidzyn 1500 1020 68% 11200
Puławy 700 1015 145% 11150
Opole 1000 1010 101% 11100
Zabrze 1000 880 88% 9700
Szczecin 730 665 91% 7300
Piotrków Tryb. 950 500 53% 5500
Lubin 550 365 66% 4000

[nextpage]Spotkania fazy play-off w PGNiG Superlidze Mężczyzn cieszyły się większym zainteresowaniem niż mecze sezonu zasadniczego. W fazie zasadniczej na trybunach zasiadało średnio 1285 widzów, w fazie play-off 1345. Średnia nie oddaje jednak w pełni tego, jak kształtowała się frekwencja na trybunach.
[ad=rectangle]
W większości miast w fazie play-off zanotowano niższą frekwencję niż w sezonie zasadniczym. Duży wpływ na wysoką średnią miał znaczny wzrost liczby widzów na trybunach w Orlen Arenie. To właśnie Wisła może pochwalić się najwyższą frekwencją na spotkaniach w fazie play-off.

PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza play-off

MiastoPojemność haliŚrednia widzówStopień zapełnieniaSuma widzów
Płock 5500 3840 70% 19200
Kielce 4000 3120 78% 15600
Zabrze 1000 840 84% 3350
Kwidzyn 1500 950 63% 2850
Opole 1000 835 84% 2500
Mielec 2175 815 37% 2450
Puławy 700 700 100% 2100
Głogów 2000 635 32% 1900
Piotrków Tryb. 950 635 67% 1900
Szczecin 730 465 64% 1850
Legionowo 2000 600 30% 1800
Lubin 550 315 57% 950
W Orlen Arenie zasiadło najwięcej kibiców w fazie play-off
W Orlen Arenie zasiadło najwięcej kibiców w fazie play-off

Poniżej prezentujemy zestawienie średniej frekwencji na trybunach w danym mieście w ostatnich siedmiu latach, w sezonie zasadniczym. W zależności od miasta obserwowaliśmy systematyczny wzrost bądź spadek zainteresowania spotkaniami. Decydujący wpływ na daną tendencję miał poziom sportowy prezentowany przez miejscową drużynę.

PGNiG Superliga Mężczyzn - faza zasadnicza

Miasto2013/142012/132011/122010/112009/102008/092007/08
Kielce 3130 2710 2870 3020 2745 2865 2120
Płock 3075 2470 2165 2020 950 730 700
Głogów 1220 1055 1290 1230 1280 1415 1190
Kwidzyn 1020 1110 655 645 645 620 710
Puławy 1015 675 695 605 615 530 670
Lubin 365 335 345 395 395 485 520
Mielec 1455 1590 1745 1610 - 1655 -
Piotrków Tryb. 500 570 - 665 520 835 935
Zabrze 880 750 705 - 550 - -
Szczecin 665 680 - - - - -
Legnica - 590 620 765 - 685 530
Olsztyn - - 695 1090 1010 1055 810
Wągrowiec - - 675 800 845 - -
Legionowo 1090 - - - - - -
Opole 1010 - - - - - -
Gdańsk - - - - 545 480 430
Gorzów Wlkp. - - - 515 - 700 -
Przemyśl - 630 - - - - -
Ciechanów - - 630 - - - -
Wrocław - - - - 810 - -
Elbląg - - - - - - 345
Piekary Śl. - - - - - - 220
Źródło artykułu: