Niemal 210 km ścigania na ułamki sekund z 76 rywalami, z których aż 37 dysponuje najszybszymi samochodami R5 lub S2000, na drogach miejscami niewiele szerszych niż auta rajdowe - to wyzwanie, przed którym Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran staną w nadchodzącym Rajdzie Irlandii (7-9 kwietnia). Podobnie jak w poprzednich, także i w drugiej tegorocznej rundzie FIA ERC, rajdową bronią Mistrzów Europy i wiceliderów klasyfikacji cyklu będzie Ford Fiesta R5 - przygotowany przez polski oddział M-Sportu i wyposażony w opony Pirelli. Do walki o zwycięstwo w The Circuit, jak nazywają tą imprezę na Wyspach, załoga LOTOS Rally Team ruszy z 3. numerem startowym.
Rok temu, w debiucie w irlandzkim klasyku, Kajetanowicz z Baranem aż 16 z 18 odcinków specjalnych ukończyli w pierwszej trójce. Rewelacyjne tempo i skuteczna jazda dały Polakom drugie miejsce - zaledwie 6,4 sekundy za jadącym u siebie Irlandczykiem Craigiem Breenem z fabrycznego zespołu Peugeota i ponad 1,5 minuty przed kolejnym reprezentantem Zielonej Wyspy - Joshem Moffettem.
W tegorocznej odsłonie Rajdu Irlandii nie zabraknie oesów, na których Kajto z Jarkiem walczyli w sezonie 2015, w tym Hamilton’s Folly (16,95 km) - określonego przez Kajetanowicza mianem jednego z najlepszych odcinków asfaltowych, jakie przejechał w swojej karierze. Na tej i trzech innych próbach załoga LOTOS Rally Team będzie walczyć podczas drugiego dnia rajdu - w sobotę 9 kwietnia. Dzień wcześniej - w piątek, 8 kwietnia rywalizacja rozegra się na północ od Belfastu - na urzekająco malowniczych, klasycznych odcinkach specjalnych hrabstwa Antrim, które włączono do trasy rajdu po ponad 20 latach przerwy. Wśród nich jest oes The Glens (31,21 km), wiodący przez plenery, w których kręcono popularny serial "Gra o Tron". Ta najdłuższa w rajdzie próba powstała z połączenia dwóch kultowych odcinków Rajdu Irlandii, czyli Glendun i Torr Head.
Po świetnym debiucie w Rajdzie Wysp Kanaryjskich - 1. tegorocznej rundzie FIA ERC - Rajdowi Mistrzowie Europy są wiceliderami cyklu, a od pierwszej lokaty dzieli ich zaledwie 9 punktów. W tym roku Rajd Irlandii jest także rundą Mistrzostw Wielkiej Brytanii, więc o punkty do klasyfikacji europejskiego czempionatu załoga LOTOS Rally Team powalczy z niezwykle liczną grupą doświadczonych i szybkich zawodników. Wśród nich są. m.in. uczestnik 45-rund WRC i fabryczny kierowca M-Sportu Elfyn Evans (Ford Fiesta R5), wicemistrz Europy i ubiegłoroczny zwycięzca tej imprezy - Irlandczyk Craig Breen (Citroen DS3 R5), lider punktacji FIA ERC Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5) oraz Keith Cronin - trzykrotny rajdowy mistrz Wielkiej Brytanii (Citroen DS3 R5). Evans nie jest jedynym konkurentem Kajetanowicza z doświadczeniem w Rajdowych Mistrzostwach Świata - jedenastu najgroźniejszych rywali Polaka ma na swoim koncie łącznie 171 rund WRC.
- Przed nami wyjazd i rywalizacja w jaskini lwa, a w zasadzie wielu głodnych lwów. W Irlandii, oprócz spragnionych zwycięstwa nad obecnym mistrzem regularnych uczestników FIA ERC, czekają na nas także zawodnicy na co dzień walczący o tytuł najlepszego kierowcy Wielkiej Brytanii. Zmierzymy się z nimi nie tylko na niesamowitym, pełnym niespodzianek i hop oesie Hamilton’s Folly, lecz także na nowych dla nas odcinkach - wśród krajobrazów i miejscowości na północ od Belfastu. Jednak niezależnie od tego, jak piękne i malownicze są doliny hrabstwa Antrim, jak urokliwe są tutejsze miasteczka i jak spektakularne są nadmorskie oesy, chcę przez cały rajd utrzymać najwyższą koncentrację i do ostatniego metra trzymać gaz w podłodze. Przed rajdem mocno pracowaliśmy, by zdobyć tu jak najwięcej punktów - powiedział Kajetanowicz.
Rajd Irlandii w liczbach:
[list]
Harmonogram Rajdu Irlandii – 2. rundy FIA ERC 2016 (godziny wg czasu polskiego):
Czwartek, 7 kwietnia:
13:48 – odcinek kwalifikacyjny (4,22 km)
19:45 – ceremonia startu (Lisburn)
Piątek, 8 kwietnia:
10:51 – OS 1 – Cairncastle (21,02 km)
11:43 – OS 2 – Knockboy 1 (11,87 km)
12:44 – OS 3 – The Glens (31,21 km)
15:01 – Serwis A – 15 min. (oddalony, Ballymoney);
16:05 – OS 4 - Knockboy 2 (11,87 km)
17:06 – OS 5 – Glendun (14,83 km)
19:04 – Serwis B – 30 min. (Belfast)
20:50 – OS 6 – Newtonards TT (2,3 km)
Sobota, 9 kwietnia:
9:00 – Serwis C – 15 min. (Belfast)
10:18 – OS 7 – Bucks Head 1 (14,24 km)
10:58 – OS 8 – Hamilton’s Folly 1 (16,95 km)
11:47 – OS 9 – Bulls Brook 1 (12,19 km)
12:52 – OS 10 – Banbridge 1 (14,85 km)
13:47 – Serwis D – 30 min. (Belfast)
15:14 – OS 11 – Bucks Head 2 (14,24 km)
15:54 – OS 12 – Hamilton’s Folly 2 (16,95 km)
16:43 – OS 13 – Bulls Brook 2 (12,19 km)
17:42 – OS 14 – Banbridge 2 (14,85 km)
18:37 – Serwis E – 10 min. (Belfast)
19:07 – ceremonia mety (Belfast)
Zobacz wideo: Jacek Magiera w "Sportowej Niedzieli": Drzwi do kadry nie są otwarte dla wszystkich
{"id":"","title":""}
Źródło: TVP S.A.