ERC: Kajetanowicz i Baran w elitarnym gronie

Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran zajmując czwarte miejsce w Rajdzie Lipawy zapewnili sobie drugi z rzędu tytuł mistrzów Europy. Polacy znaleźli się w prestiżowym gronie czterech załóg, które obroniły mistrzostwo w 63-letniej historii cyklu ERC.

Maciej Rowiński
Maciej Rowiński
Materiały prasowe

W niedzielę, 18 września, dokładnie 344 dni po ubiegłorocznym triumfie w Rajdowych Mistrzostwach Europy, Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran  powtórzyli ten historyczny sukces i drugi raz z rzędu sięgnęli po tytuł najlepszej rajdowej załogi Starego Kontynentu.

Równa forma, szybkie tempo, determinacja i skuteczność, wprowadziły reprezentantów Lotos Rally Team do wąskiego grona zawodników, którzy obronili tytuł mistrzowski w Rajdowych Mistrzostwach Europy - najstarszym na świecie rajdowym cyklu. Zespół Kajetanowicza ponownie zgarnął pełną pulę w FIA ERC, bowiem także i w tym sezonie polski team zapisał na swoje konto zwycięstwo w klasyfikacji zespołowej. Rajdowa historia zatoczyła na Łotwie piękne koło - "Kajto" i Baran sięgnęli bowiem po triumf w ERC w szóstą rocznicę zdobycia ich pierwszego wspólnego tytułu Rajdowych Mistrzów Polski.

Na swoim koncie Kajetanowicz i Baran odnieśli zwycięstwa na 29 ze 103 (28 proc.) odcinków specjalnych, do których wystartowali w tym sezonie europejskiego czempionatu. W pierwszej trójce załoga Lotos Rally Team ukończyła 71 z 103 oesów (69. proc.).

- Od wielu lat każdy z moich dni jest podporządkowany rajdom samochodowym i przeżyty z myślą o tym, jak być jeszcze skuteczniejszym i szybszym. To wszystko nie tylko dlatego, żeby przeżywać takie chwile jak dziś, kiedy po raz drugi z rzędu zostajemy Rajdowymi Mistrzami Europy. Robię to także, a może przede wszystkim dlatego, że kocham to, czym się zajmuję. Mocno wierzę, że bez prawdziwego zaangażowania i oddania nie zdobylibyśmy zaufania Grupy Lotos, Cube ITG oraz Driving Experience, czyli moich partnerów, którzy umożliwili nam walkę o najwyższe cele, ale także niesamowite emocje i serca fanów. To niesamowite jak wielu wspaniałych, pomocnych ludzi poznałem przez te wszystkie lata rajdowej drogi i jak wiele wartościowych relacji mogłem zbudować. Dziś spełniłem marzenie o obronie tytułu, ale mam jeszcze jedno. Chciałbym, żeby Ci wszyscy ludzie - moi rodzice, bliscy, przyjaciele, partnerzy - zrozumieli moją wdzięczność, a także poczuli, że to nasz wspólny tytuł. Dla mnie oni też są Mistrzami Europy - podsumował zdobycie tytułu polski kierowca.

ZOBACZ WIDEO Tak Kajto jechał po drugi z rzędu tytuł
Droga Kajetanowicza i Barana do tytułu Rajdowych Mistrzów Europy 2016:
  • Rajd Wysp Kanaryjskich (10-12 marca, asfalt): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 29 punktów, zwycięstwo w I etapie rajdu, 6 wygranych odcinków specjalnych.
  • Rajd Irlandii (7-4 kwietnia, asfalt): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 31 punktów, zwycięstwo w II etapie rajdu, 2 wygrane odcinki specjalne.
  • Rajd Akropolu (6-8 maja, szuter): 8. miejsce w klasyfikacji generalnej, 11 punktów, zwycięstwo w II etapie rajdu, 8 wygranych odcinków specjalnych.
  • Rajd Azorów (2-4 czerwca, szuter): 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, 21 punktów, 4 wygrane odcinki specjalne.
  • Rajd Estonii (15-17 lipca, szuter): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 29 punktów, 12 odcinków specjalnych ukończonych na podium.
  • Rajd Rzeszowski (4-6 sierpnia, asfalt): 1. miejsce w klasyfikacji generalnej, 39 punktów na 39 możliwych do zdobycia, zwycięstwo w obu etapach rajdu, 8 wygranych odcinków specjalnych.
  • Rajd Barum (26-28 sierpnia, asfalt): 47. miejsce w klasyfikacji generalnej (po awarii), 6 punktów, 2. miejsce w II etapie rajdu, 3 odcinki specjalne ukończone na podium.
  • Rajd Lipawy (16-18 września, szuter): 4. miejsce w klasyfikacji generalnej, 21 punktów, 4 odcinki ukończone na podium
Mistrzowski sezon Kajetanowicza i Barana w liczbach:
  • 187 punktów wywalczonych w 8 tegorocznych startach
  • 71 na 106 (67 proc.) odcinków specjalnych ukończonych w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej - wysokie i równe tempo Kajetana i Jarka w całym sezonie rajdowych ME;
  • 5 z 8 rund FIA ERC ukończonych na podium.
  • Na 27 proc. (29 na 106) odcinków specjalnych Kajetanowicz i Baran byli najszybsi.
  • 1. miejsce w 25. Rajdzie Rzeszowskim.
  • 39 na 39 punktów możliwych do zdobycia w jednej rundzie FIA ERC – Kajetanowicz i Baran są jedyną, oprócz Kopecky'ego i Dreslera, załogą, która w tym sezonie zgarnęła maksymalną pulę punktów za jeden rajd.
  • 106 odcinków specjalnych - łącznie 1661,56 km zaciętej walki o punkty.
  • 3 rundy Mistrzostw ukończone na 2. miejscu (Rajd Wysp Kanaryjskich, Rajd Irlandii oraz Rajd Estonii);
  • 61 punktów przewagi po ośmiu rozegranych do tej pory rundach.
  • 2. z rzędu triumf w najstarszym rajdowym cyklu na świecie.
  • 103 - to łączna liczba odcinków specjalnych rund Mistrzostw Europy wygranych przez Kajetanowicza.
  • 132,4 km/h - to średnia prędkość z najszybszego w tym sezonie odcinka pokonanego przez Kajetana i Jarka.
  • 2. z rzędu triumf LOTOS Rally Team w klasyfikacji zespołowej Rajdowych Mistrzostw Europy;
  • 4 zawodników (Zasada, Darniche, Rossetti i Kajetanowicz) w 63-letniej historii Rajdowych Mistrzostw Europy obroniło tytuł najlepszego kierowcy rajdowego Starego Kontynentu.
  • 254 - to suma oesów rund FIA ERC Kajto ukończył w pierwszej trójce.
  • 54 - to przewaga zespołu Kajetanowicza w punktacji

ERC 2016

M Kierowca Kraj Pkt
1 Kajetan Kajetanowicz Polska 180
2 Aleksiej Łukjaniuk Białoruś 120
3 Ralfs Sirmacis Łotwa 118
4 Bryan Bouffier Francja 42
5 Jarosław Kołtun Polska 41
6 Jan Kopecky Czechy 39
7 Craig Breen Irlandia 38
8 Freddy Loix Belgia 38
9 Raul Jeets Estonia 38
10 Ricardo Moura Portugalia 37

Pokaż całą tabelę

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×