Frekwencja w PlusLidze: Gdańsk na czele, świetny wynik beniaminka z Suwałk

WP SportoweFakty / Michał Mieczkowski / Na zdjęciu: Ergo Arena w Gdańsku podczas meczu Trefla z Grupą Azoty ZAKSĄ Kędzierzyn-Koźle
WP SportoweFakty / Michał Mieczkowski / Na zdjęciu: Ergo Arena w Gdańsku podczas meczu Trefla z Grupą Azoty ZAKSĄ Kędzierzyn-Koźle

Blisko trzy i pół tysiąca widzów przyciągał średnio każdy mecz siatkarzy Trefla Gdańsk w PlusLidze. Podsumowaliśmy frekwencję na spotkaniach męskiej ekstraklasy.

Sezon ligi mistrzów świata został na razie zawieszony. Rozegranych zostało 168 ze 182 meczów fazy zasadniczej. Łącznie spotkań byłoby ponad 200, gdyby do skutku doszła faza pucharowa. W sezonach 2016/2017 czy 2017/2018 w najwyższej klasie rozgrywkowej w kraju uczestniczyło aż 16 drużyn, więc także liczba meczów była większa.

Na razie jednak średnia liczba widzów na jedno spotkanie PlusLigi jest najsłabsza od 12 lat. Póki co wynosi ona 1 902 widzów na jeden mecz. Łącznie wszystkie spotkania z trybun obejrzało 319 475 kibiców. Trzeba też wziąć pod uwagę, że dwa ostatnie starcia, czyli Cerrad Enea Czarni Radom - Indykpol AZS Olsztyn oraz Trefl Gdańsk - Aluron Virtu CMC Zawiercie odbyły się bez udziału publiczności.

Tabela przedstawiająca liczbę meczów, łączną liczbę widzów i ich średnią na jeden mecz w rozgrywkach Polskiej Ligi Siatkówki

SezonLiczba drużynLiczba meczówŁączna liczba widzówŚrednia na mecz
2000/2001 10 145 156 960 1 082
2001/2002 10 140 154 410 1 103
2002/2003 10 137 161 150 1 176
2003/2004 10 137 191 370 1 397
2004/2005 10 129 187 405 1 453
2005/2006 10 132 210 250 1 593
2006/2007 10 135 253 450 1 877
2007/2008 10 138 247 550 1 794
2008/2009 10 130 273 470 2 104
2009/2010 10 135 274 795 2 036
2010/2011 10 162 350 150 2 161
2011/2012 10 132 346 361 2 624
2012/2013 10 133 379 635 2 854
2013/2014 12 174 403 089 2 317
2014/2015 14 238 553 667 2 326
2015/2016 14 200 443 466 2 217
2016/2017 16 260 532 001 2 046
2017/2018 16 265 509 065 1 921
2018/2019 14 182 382 701 2 103
2019/2020* 14 168 319 475 1 902

* - sezon niedokończony

źródło: VIS Polska

Przez 24 kolejki zdołał jednak wykreować się frekwencyjny lider. To Trefl Gdańsk, którego mecze przyciągnęły łącznie 45 180 widzów. To daje średnio 3 475 kibiców na jedno spotkanie. Gdyby jednak pominąć rozegrane bez publiczności spotkanie z Aluronem Virtu CMC Zawiercie, wyniosłaby ona 3 765 widzów.

ZOBACZ WIDEO #dziejesiewsporcie: gorąco na meczu w Rosji. Wielka bijatyka wisiała w powietrzu

Na drugim miejscu plasuje się Asseco Resovia Rzeszów. Jedenaście dotychczas rozegranych w Hali Podpromie meczów obejrzało ponad 37 300 widzów, co daje blisko średnio 3 400 kibiców na jeden mecz. Biorąc pod uwagę sportową dyspozycję ekipy z Podkarpacia, ten wynik ma prawo robić wrażenie.

Mimo opóźniającego się oddania do użytku Suwałki Areny, ekipie MKS Ślepska Malow Suwałki udało się rozegrać w niej komplet spotkań fazy zasadniczej. Często na meczach zjawiał się komplet blisko 2400 widzów. To daje trzecie miejsce, jeśli chodzi o sumę, a czwarte pod kątem średniej kibiców.

Dopiero ósme miejsce w frekwencyjnym rankingu zajmuje mistrz Polski i lider rozgrywek, Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle. Średnia frekwencja w Hali Azoty to tylko 1532 osoby. Pochwały należą się za to kibicom z Zawiercia, którzy po raz kolejny zanotowali stuprocentowe wypełnienie hali. Ponad 90 procent w tej statystyce mają też fani z Suwałk, Olsztyna i Radomia.

Zestawienie frekwencji w sezonie 2019/2020 z podziałem na miasta (wg średniej):

MiastoLiczba meczówŁącznie w sezonieŚrednia na mecz
Gdańsk* 13 45 180 3 475
Rzeszów 11 37 324 3 393
Warszawa** 12 26 854 2 238
Suwałki 13 28 811 2 216
Olsztyn 12 25 826 2 152
Bełchatów 12 25 554 2 129
Jastrzębie-Zdrój 12 25 015 2 085
Kędzierzyn-Koźle 13 19 915 1 532
Zawiercie 12 18 000 1 500
Lubin 12 17 830 1 486
Radom* 11 14 900 1 354
Sosnowiec (Będzin) 12 14 420 1 202
Bydgoszcz 12 10 946 912
Katowice*** 11 8 900 809

* - mecze Trefla Gdańsk z Aluronem Virtu CMC Zawiercie oraz Cerradu Enei Czarnych Radom z Indykpolem AZS-em Olsztyn odbyły się bez udziału publiczności i zostały uwzględnione w tabeli

** - VERVA Warszawa Orlen Paliwa dwa mecze rozegrał w Arenie Ursynów, a jedno w Orlen Arenie w Płocku

*** - spotkanie z Aluronem Virtu CMC Zawiercie GKS Katowice rozegrał w roli gospodarza w Spodku. Pozostałe - w Hali MOSiR w Szopienicach

Pięć z dziesięciu najchętniej oglądanych spotkań PlusLigi w tym sezonie odbyło się w trójmiejskiej Ergo Arenie. Na pierwszym miejscu widnieje starcie z Cuprum Lubin z lutego, w którym uczestniczyło kilka tysięcy dzieci z kaszubskich szkół w ramach "Meczu Kaszubskiego".

Cztery miejsca w czołowej dziesiątce mają kibice Asseco Resovii Rzeszów. Jednak tylko dwa razy kibicom na Podpromiu udało się przekroczyć próg czterech tysięcy widzów. Raz tę granicę osiągnęli fani w stolicy, podczas spotkania VERVY Warszawa Orlen Paliwa z PGE Skrą Bełchatów.

TOP 10 meczów PlusLigi z najwyższą frekwencją w sezonie 2019/2020:

Lp.MeczKolejkaLiczba widzów
1. Trefl Gdańsk - Cuprum Lubin (3:0) 19. 9 980
2. Trefl Gdańsk - PGE Skra Bełchatów (1:3) 1. 5 500
3. Trefl Gdańsk - Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle (1:3) 9. 4 600
4. VERVA Warszawa Orlen Paliwa - PGE Skra Bełchatów (3:1) 20. 4 572
5. Asseco Resovia Rzeszów - Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle 7. 4 123
6. Trefl Gdańsk - Indykpol AZS Olsztyn (1:3) 5. 4 100
7. Asseco Resovia Rzeszów - Jastrzębski Węgiel (0:3) 9. 4 012
8. Trefl Gdańsk - VERVA Warszawa Orlen Paliwa (3:0) 23. 3 850
9. Asseco Resovia Rzeszów - Cerrad Enea Czarni Radom (3:1) 11. 3 823
10. Asseco Resovia Rzeszów - Aluron Virtu CMC Zawiercie (3:1) 10. 3 682

Dane pochodzą z oficjalnych raportów meczowych PLS oraz VIS Polska

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.