Największy kryzys w karierze Valentino Rossiego związany jest ze startami w zespole Ducati w latach 2011-2012. "Doctor" przeniósł się do włoskiej ekipy po latach startów w ekipie Yamahy, gdzie zdobył cztery z dziewięciu tytułów mistrza świata.
[ad=rectangle]
Rossi trafił do Ducati w momencie, gdy motocykl Desmosedici był niezwykle nieudaną konstrukcją. Włoska maszyna nie prowadziła się najlepiej, zachowywała się fatalnie w zakrętach, co przełożyło się na wyniki "Doctora". W tym okresie doświadczony Włoch tylko trzy razy stawał na podium i nie wygrał dla Ducati ani jednego wyścigu.
W efekcie w sezonie 2013 Rossi zdecydował się na powrót do Yamahy, choć nie miał już statusu lidera zespołu. Został nim Jorge Lorenzo, dwukrotny mistrz świata. Miało to przełożenie w wynikach - Lorenzo zakończył rywalizację na drugiej pozycji w mistrzostwach, Rossi był czwarty. W większości wyścigów był gorszy od swojego młodszego kolegi, różnica między nimi na koniec sezonu wyniosła aż 93 punkty.
Jednak już przed rokiem "Doctor" pokazał, że powrócił do gry. Wprawdzie Włoch przegrał walkę z Marcem Marquezem o tytuł mistrza świata, ale okazał się lepszy od Lorenzo i został wicemistrzem świata. W tym sezonie 36-latek kontynuuje dobrą passę i potwierdza swoje aspiracje do tytułu mistrzowskiego. Rossi zdążył już wygrać trzy wyścigi, do tego wszystkie tegoroczne Grand Prix ukończył na podium.
Rossi udał się na przerwę wakacyjną ze 179. punktami na koncie. Obecnie "Doctor" ma 13 "oczek" przewagi nad drugim w klasyfikacji Lorenzo. Co ważne, obecny dorobek Włocha jest lepszy od tego w sezonie 2009, kiedy to Rossi po raz ostatni sięgał po mistrzostwo świata. Wtedy po dziewięciu wyścigach miał na swoim koncie 176 punktów.
Rossi nie ukrywa, że wiele czynników miało wpływ na jego powrót do wysokiej formy. - Od momentu powrotu do Yamahy czułem się bardzo komfortowo. Od razu jechałem na jednym, równym poziomie. To było jakieś 90 procent moich możliwości. Potrzebowałem czasu, by odzyskać te brakujące 10 procent. Po dwóch latach, po pokonaniu wielu przeszkód, po uporaniu się z motocyklem, udało się. To było trudne, ale odnalazłem najlepszą wersję siebie - powiedział Rossi po ostatnim wyścigu o Grand Prix Niemiec, w którym zajął trzecie miejsce.
Powrót Rossiego do formy sprawił, że śrubuje on kolejne rekordy w MotoGP. Obecnie Włoch ma na swoim koncie 105 wygranych wyścigów, z czego aż 79 w królewskiej klasie. Jego dorobek mógłby być lepszy, gdyby nie dwa lata zmarnowane na starty w Ducati. - Kiedy zawodnik nie osiąga dobrych wyników, to zaczyna o tym myśleć. O tym, że nie jest w stanie już więcej jechać na limicie. Do tego w moim przypadku dochodziła kwestia wieku. Myślisz sobie "ku*wa, oni wszyscy jadą szybciej niż ja, musisz jechać na limicie, a nie potrafisz". I tak było w Ducati. Miałem mnóstwo problemów z przodem motocykla. Starałem się naciskać, za każdym razem mocniej, a to kończyło się wywrotkami. Sytuacja nie była łatwa - przyznał "Doctor".
Sytuacja Valentino Rossiego po 9. wyścigach w sezonie na przestrzeni lat:
Rok | Punkty | Pozycja | Zespół |
---|---|---|---|
2015 | 179 | 1 | Yamaha |
2014 | 141 | 3 | Yamaha |
2013 | 117 | 4 | Yamaha |
2012 | 82 | 6 | Ducati |
2011 | 98 | 4 | Ducati |
2010** | 90 | 5 | Yamaha |
2009* | 176 | 1 | Yamaha |
2008* | 167 | 2 | Yamaha |
2007 | 164 | 2 | Yamaha |
2006 | 118 | 3 | Yamaha |
2005* | 211 | 1 | Yamaha |
2004* | 164 | 1 | Yamaha |
2003* | 187 | 1 | Honda |
2002* | 220 | 1 | Honda |
2001* | 170 | 1 | Honda |
2000 | 92 | 5 | Honda |
Legenda:
* - sezony, w których Rossi sięgał po mistrzostwo
** - Rossi opuścił cztery wyścigi z powodu złamanej nogi