Łukasz Kuczera: Żerowanie na śmierci Nicky'ego Haydena (komentarz)

Materiały prasowe / Michelin / Na zdjęciu: Nicky Hayden
Materiały prasowe / Michelin / Na zdjęciu: Nicky Hayden

Tragiczna śmierć Nicky'ego Haydena pokazała brutalną prawdę XXI wieku i epoki internetu. Nie ma w nim miejsca na sentymenty. Wykorzystując naiwność ludzi, niektórzy próbują zarobić. I to niemałe pieniądze.

W tym artykule dowiesz się o:

Do wypadku Nicky'ego Haydena doszło w zeszłym tygodniu w okolicach włoskiego miasteczka Rimini. Od początku informacje na temat stanu mistrza świata MotoGP z 2006 roku były fatalne. "Stan krytyczny" - te słowa powtarzały się w każdym biuletynie medycznym szpitala z Ceseny. O tym, że nie jest dobrze najlepiej świadczył fakt, że w Stanach Zjednoczonych szybko zorganizowano samolot i do Włoch przylecieli najbliżsi "Kentucky Kida" - matka Rose oraz brat Tommy.

Gdy Hayden ciągle walczył o życie, po internecie rozprzestrzenił się news-wirus, w którym podawano informację o śmierci amerykańskiego motocyklisty. Internauci nie weryfikowali tej wiadomości. Nie sprawdzali jej źródła. Nikt nie pomyślał, że o śmierci Haydena informuje mało poważna strona. Link zaczął żyć swoim życiem, pojawiał się na Facebooku i Twitterze, a z tego miejsca miał już stworzone idealne warunki do rozwoju. Fani, często zatroskani i szukający nowych informacji o stanie zdrowia Haydena, klikali w ciemno. A ktoś liczył pieniądze, bo po kliknięciu okazywało się, że mamy do czynienia głównie z reklamami.

Doszło nawet do tego, że Earl Hayden, ojciec 35-latka, musiał dzwonić do redakcji serwisów motocyklowych i zapewniać, że jego syn ciągle żyje. Senior rodu Haydenów pozostał w Stanach Zjednoczonych, bo ma problemy z sercem i lekarze nie pozwolili mu na odbycie tak długiego lotu samolotem. Tymczasem ojciec Nicky'ego, choć musiał mieć świadomość, że stan jego syna jest ciężki, walczył z internetowymi bzdurami. - Nie wydawaliśmy żadnego komunikatu, że Nicky nie żyje. Nicky nie jest martwy, choć jego życie wisi na włosku - mówił 19 maja.

Niestety, "Kentucky Kid" odszedł z tego świata 22 maja. I po raz kolejny ktoś postanowił zarobić na śmierci Haydena. W sieci momentalnie pojawiło się mnóstwo gadżetów, które mają uczcić pamięć Amerykanina. Koszulki, kubki i inne produkty. Znowu główną rolę odgrywa Facebook, bo ktoś dobrze pokombinował. Wykupił promowanie postów z "gadżetami" Haydena wśród osób, które są zainteresowane MotoGP, motocyklami, wyścigami, itd. W ciągu ostatniej doby kilkanaście razy wyświetliła mi się oferta nabycia koszulki albo kubka z numerem 69, z którym startował Hayden. Ba, nawet na polskim Allegro znalazł się ktoś kto zaczął oferować marnej jakości koszulki z wizerunkiem Amerykanina. Bodajże za 69 zł, promocja.

I po raz kolejny musiała zainterweniować rodzina Haydenów. - Dziękujemy za wsparcie w tym trudnym dla nas czasie. Ze smutkiem informujemy, że w internecie zaczęły się pojawiać fake newsy na temat zbiórki pieniędzy dla naszej rodziny. Ludzie niby sprzedają koszulki, z których dochód będzie nam przekazany. To wszystko jest nielegalne. Wszystkie oficjalne gadżety Nicky'ego są dostępne na jego stronie internetowej. Dopiero myślimy o utworzeniu gadżetów upamiętniających Nicky'ego oraz specjalnym funduszu. Więcej informacji wkrótce - poinformowała w piątek rodzina zmarłego 35-latka.

Ten komunikat nie dotrze jednak do zbyt wielu. Największe zainteresowanie Haydenem pojawiło się i pojawia się świeżo po jego wypadku i śmierci. Ludzie kupią koszulki, nawet nieoryginalne, by się w nich pokazać. Być może opublikują w niej fotkę na Facebooku, być może założą na najbliższy wyścig MotoGP. A że zarobi na tym jakaś osoba prywatna, która nie miała nic wspólnego z amerykańskim motocyklistą? Nieważne, kto by o tym myślał.

Łukasz Kuczera

Komentarze (1)
avatar
Jacek Filipczyk
27.05.2017
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
To nie jest smutna prawda o użytkownikach internetu. To jest smutna prawda o nas w ogóle. Chciwość niejedno ma imię i niejeden kształt. Ale zawsze jest to samo. Więcej, więcej z jak najmniejszy Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.