Poważne oskarżenia po 24h Le Mans. Toyota czuje się oszukana

Materiały prasowe / FIA WEC / Na zdjęciu: Toyota GR010
Materiały prasowe / FIA WEC / Na zdjęciu: Toyota GR010

Toyota po raz pierwszy od lat przegrała 24h Le Mans. Dominacja Japończyków została przerwana przez Ferrari. Jednak przedstawiciele firmy z Azji uważają, że rywalizacja nie była uczciwa, a przepisy celowo zmieniono przeciwko Toyocie.

W tym artykule dowiesz się o:

W ostatnich latach Toyota była hegemonem długodystansowych mistrzostw świata WEC, seryjnie kolekcjonując tytuły i zwycięstwa w 24h Le Mans. Jednak rozwój kategorii Hypercar, w której pojawili się tacy producenci jak Ferrari, Peugeot, Cadillac i Porsche, naruszył status quo. Dało się to zauważyć podczas tegorocznego 24h Le Mans, w którym Japończycy mieli spore kłopoty.

Producent z Japonii czuje się jednak oszukany. Jeszcze przed wyścigiem przedstawiciele Toyoty krytykowali fakt, że na 24h Le Mans przywrócono możliwość stosowania koców grzewczych dla opon. Następnie, w ramach równoważenia wydajności (tzw. balance of performance), zmieniono wagę samochodów.

Aby wyrównać szanse, samochody Toyoty obłożono dodatkowym balastem w wysokości 37 kg. W efekcie model GR010 był o 16 kg cięższy w porównaniu do maszyny Ferrari, która ostatecznie odniosła zwycięstwo w 24h Le Mans.

ZOBACZ WIDEO: kuriozalna sytuacja w meczu w Turzy Śląskiej. Zobacz, co zrobił bramkarz

- Audi wycofało się w 2016 roku, Porsche zniknęło z WEC w roku 2018 i tylko Toyota pozostała na placu boju w 24h Le Mans. Naprawdę cieszymy się z powrotu innych marek do stawki, ale to jest motorsport, a nie polityka uderzająca w producentów - przekazał w komunikacie prasowym Akio Toyoda, prezes Toyoty.

- Chciałbym, aby kierowcy, inżynierowie i mechanicy rywalizowali w tym miejscu przez kolejnych 100 lat. Jednak gdy patrzyłem na rankingi z czasami, to pomyślałem sobie: "przegraliśmy z polityką" - dodał Toyoda.

Również Alex Wurz, który pomaga Toyocie w wyścigach długodystansowych WEC, jest rozczarowany zmianami wprowadzonymi na ostatniej prostej. - Czy jesteśmy szczęśliwi? Nie, ponieważ przepisy zmieniające wydajność pojawiły się w ostatniej chwili i byliśmy zaskoczeni sposobem, w jaki zostały ogłoszone. Jest to sprzeczne z tym, w co pierwotnie wierzyliśmy - stwierdził były kierowca F1.

Toyota przez ostatnie lata przyzwyczaiła się do zwycięstw i tytułów długodystansowego mistrza świata, ale też trzeba przyznać, że nie miała rywali na poziomie. Teraz, gdy sytuacja się zmieniła, Japończykom nie będzie już tak łatwo o kolejne triumfy. Kto wie, czy długofalowo nie doprowadzi to do decyzji o wycofaniu się z WEC.

Czytaj także:
- Sebastian Vettel znów w Red Bullu. Zaskakujący powrót do bolidu
- Syn Schumachera ofiarą polityki? Były szef F1 nie ma wątpliwości

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.