W sobotę 27 stycznia w Hongkongu odbył się czwarty wyścig portowy 13. edycji okołoziemskich regat Volvo Ocean Race. Jednak wyjątkowo na łączną punktację rywalizacji w tym wyścigu składać się będzie jeszcze wyścig dookoła wyspy Hongkong, który odbędzie się w niedzielę 28 stycznia.
Po starcie sobotniego wyścigu na prowadzenie wysunął się chiński Dongfeng Race Team z francuskim sternikiem Charles'em Caudrelierem, z którym przez całą trasę zaciętą walkę toczył holenderski team AkzoNobel Simeona Tienponta. Po pierwszej halsówce prowadził jacht z Chin, ale później na każdym znaku jako pierwsi meldowali się Holendrzy, którzy również najszybciej minęli linię mety. Dzięki temu AkzoNobel awansował na trzecie miejsce w klasyfikacji wyścigów portowych, a z kolei Dongfeng wskoczył na pozycję lidera. Taki stan utrzyma się przynajmniej do zakończenia niedzielnego ścigania.
Na trzeciej pozycji metę osiągnęła inna jednostka, pływająca pod holenderską flagą, Team Brunel Bouwe Bekkinga. Natomiast tym razem Xabi Fernandez i jego MAPFRE dopłynął dopiero czwarty, kiedy we wcześniejszych trzech wyścigach portowych dwukrotnie był drugi i raz wygrał. Piąte miejsce zajął reprezentujący Hongkong Team Sun Hung Kai/Scallywag Davida Witta, na szóstej pozycji dopłynął Turn the Tide on Plastic (ONZ), gdzie role skippera pełni Dee Caffari z Wielkiej Brytanii.
Z dalszej rywalizacji wycofał się amerykańsko-duński Vestas 11th Hour Racing Charliego Enrighta, po tym jak podczas czwartego etapu głównego uczestniczył w dramatycznym zderzeniu z łodzią rybacką i w efekcie czego śmierć poniósł jeden członek załogi rybaków. Wiadomo już, że Vestas nie wystartuje też w piątym etapie regat, a dalsze informacje będą podane w przyszłości.
ZOBACZ WIDEO: Kamil Stoch: Mój kask wygląda naprawdę wspaniale
Pierwszy wyścig portowy, przeprowadzony 14 października w Alicante, wygrał MAPFRE, w drugim, który odbył się 3 listopada w Lizbonie, triumfował Team Brunel, a w trzecim, 8 grudnia w Kapsztadzie, zwyciężył Dongfeng Race Team. Seria wyścigów portowych nie będzie liczyła się do ogólnej punktacji całego wyścigu. Jednak jeśli po wszystkich etapach głównych, pomiędzy jakimiś załogami będzie remis, to klasyfikacja wyścigów portowych zadecyduje o końcowej kolejności.
Na niedzielę 28 grudnia zaplanowany jest start do drugiego etapu wyścigów portowych w Hongkongu. Następnie wszystkie załogi przepłyną do Guangzhou w Chinach, gdzie 3 lutego odbędzie się jednoetapowy wyścigi portowy, a później wszyscy wrócą do Hongkongu. Tam 7 lutego rozpocznie się kolejny etap główny Volvo Ocean Race, który będzie liczył 6100 mil morskich i zakończy się w Auckland w Nowej Zelandii.
W obecnej edycji zawodnicy na 65-stopowych jachtach żeglują po wodach czterech oceanów i odwiedzą łącznie 12 miast na sześciu kontynentach. Trasa jest najdłuższa w historii, bo wynosi aż 46000 mil morskich.
Regaty Volvo Ocean Race nazywały się wcześniej Whitbread Round The World Race. Od edycji 2001-2002 partnerem tytularnym zawodów jest marka Volvo i obecna edycja będzie już szóstą pod nazwą Volvo Ocean Race. Firma Volvo wpiera żeglarstwo sportowe także w Polsce, między innymi będąc od 2012 roku partnerem oraz sponsorem tytularnym żeglarskiego festiwalu Volvo Gdynia Sailing Days. Poza tym Volvo Car Poland jest od trzech lat również partnerem Polskiego Związku Żeglarskiego i wspiera najbardziej uzdolnionych polskich żeglarzy młodego pokolenia w ramach programu Volvo Youth Sailing Team Poland.