Historia Letniej Grand Prix w Zakopanem

Zawody Letniej Grand Prix w skokach narciarskich rozgrywano do tej pory czterokrotnie. Po raz pierwszy Wielka Krokiew pokryta igelitem gościła zawodników w dniach 4-5 września 2004. Obecnie jej hill size wynosi 134 metry. Letni rekord obiektu wynosi 139 metrów i należy do Daniela Forfanga.

W tym artykule dowiesz się o:

Inauguracyjne zawody Letniej Grand Prix na igelicie wygrał Adam Małysz przed Robertem Kranjcem i Bjoernem Einarem Romoerenem. W zawodach drużynowych zwyciężyła Norwegia przed Austrią i Japonią. Polacy w składzie: Robert Mateja, Wojciech Skupień, Wojciech Tajner oraz Adam Małysz zajęli 6. miejsce, wyprzedzając między innymi mocną ekipę Finlandii.

W roku 2005 Wielka Krokiew gościła w lecie skoczków światowego formatu tylko raz. Pierwsze i jedyne zawody wygrał Jakub Janda, który wyprzedził Thomasa Morgensterna i Wolfganga Loitzla. 27.08.2005 nie był dobrym dniem dla polskich kibiców. Adam Małysz po skokach na odległość 115,5 i 123 metrów zajął odległe 26. miejsce. Lepiej od niego spisali się Stefan Hula, Marcin Bachleda i Kamil Stoch, którzy zostali sklasyfikowani odpowiednio na 21., 22. oraz 24. pozycji.

W 2006 r. spełniły się marzenia tysięcy kibiców zgromadzonych wokół skoczni imienia Stanisława Marusarza. W zawodach triumfował Adam Małysz. Mazurka Dąbrowskiego odegrano jeszcze dwukrotnie - na otwarcie zawodów oraz dla zwycięzcy skoków juniorów na skoczni HS 72 - Tomasza Byrta.

W dniach 24-25.08.2007 rozegrano w Zakopanem aż trzy konkursy letnich skoków. Dwa z nich odbyły się na Wielkiej Krokwi, natomiast na obiekcie HS-72 rozegrano zawody FIS młodzieży 12-14 lat. W piątkowym konkursie indywidualnym zwyciężył Thomas Morgenstern. Na podium stanęli także Wolfgang Loitzl oraz Adam Małysz. W sobotę Wielka Krokiew po raz kolejny okazała się szczęśliwa dla polskiego orła - Małysz zwyciężył z przewagą 5,5 pkt. nad Thomasem Morgensternem. Na najniższym stopniu podium stanął Wolfgang Loitzl. Zawody FIS Youth zdominowali Polacy. Najlepszy okazał się Klemens Murańka, który wyprzedził Aleksandra Zniszczoła i Grzegorza Miętusa.

Konkursy Letniej Grand Prix słyną ze wspaniałej atmosfery i niezwykłego dopingu. Wielka Krokiew gromadzi na trybunach każdego dnia około 15 tysięcy wiernych fanów skoków narciarskich, podobnie będzie i w tym roku. Swój udział w zakopiańskich konkursach potwierdziły drużyny Austrii, Kazachstanu, Norwegii, Słowenii, Ukrainy, Finlandii, Szwajcarii, Rosji, Czech, Francji, Niemiec, Słowacji oraz Szwecji. Polacy jako gospodarze zawodów mają prawo wystawić większą liczbę zawodników, jednak ich nazwiska poznamy dopiero po treningach. Pewni udziału mogą być jedynie zawodnicy, którzy brali udział w Turnieju Czterech Narodów: Adam Małysz, Maciej Kot, Marcin Bachleda, Stefan Hula i Łukasz Rutkowski.

Podczas Letniej Grand Prix zostaną rozegrane zawody FIS młodzieży do lat 14, rozdanie nagród odbędzie się podczas zawodów seniorów. Na czwartek zaplanowano trzy serie poprzedzające konkurs FIS Youth, natomiast po południu zostanie rozegrany trening Letniej Grand Prix na Wielkiej Krokwi, po którym odbędą się kwalifikacje. W piątek w południe młodzi zawodnicy będą rywalizować na obiekcie HS-72. Wieczorem emocje przeniosą się na arenę Wielkiej Krokwi, gdzie po serii próbnej rozpocznie się pierwszy konkurs skoków Letniej Grand Prix w Zakopanem. Sobotnia rywalizacja odbędzie się także o 20:15. Konkurs ostanie poprzedzony serią kwalifikacyjną.

Program zawodów Letniej Grand Prix 2008:

27 sierpnia, środa

Przyjazd ekip

28 sierpnia, czwartek

14:00 - odprawa techniczna

17:30 - oficjalny trening (2 serie)

19:30 - seria kwalifikacyjna

29 sierpnia, piątek

19:15 - seria próbna

20:15 - konkurs skoków Letniej Grand Prix HS-134

30 sierpnia, sobota

19:15 - seria kwalifikacyjna

20:15 - konkurs skoków Letniej Grand Prix HS-134

31 sierpnia, niedziela

Odjazd ekip

Program zawodów FIS Youth 2008:

27 sierpnia, środa

Przyjazd ekip

28 sierpnia, czwartek

9:00 - odprawa techniczna

10:00 - oficjalny trening HS-72

29 sierpnia, piątek

11:00 - seria próbna

12:00 konkurs skoków HS-72

Komentarze (0)