Jak dobrać narty, aby sprostały one naszym oczekiwaniom?
Nie za długie, nie za krótkie
Tym, czym musimy się zająć podczas zakupu nart, jest na pewno dobranie ich długości. Nie ma idealnej metody na dopasowanie długości nart, więc prawdopodobnie przy pierwszym zakupie będzie trzeba zrobić to trochę intuicyjnie, a dopiero przy kolejnych zakupach - bazując na swoich doświadczeniach - będziemy mogli wprowadzić zmiany. Tak czy inaczej, pod uwagę trzeba wziąć wzrost, wagę, stopień zaawansowania w jeździe na nartach, czy też typ narty. Najprostsza zasada mówi, że u mężczyzn, postawiona pionowo narta powinna sięgać do miejsca między podbródkiem a czołem, a u kobiet między środek klatki piersiowej a nos. Należy również pamiętać, że jeśli narta posiada rocker (wygięcie ku górze na czubku narty), powierzchnia styczności z podłożem jest krótsza, więc powinno się tu doliczyć około 5 cm do długości narty.
Ogólnie rzecz biorąc narty krótsze sprzyjają osobom lekkim, mało doświadczonym i preferującym styl jazdy oparty na wielu skrętach, slalomach itp. Dłuższe natomiast, analogicznie, przeznaczone są dla osób cięższych i lubiących szybkie zjazdy.
Narty twarde i narty miękkie
Różne modele nart posiadają też różną sztywność. Tutaj znów trzeba wziąć pod uwagę preferowany styl jazdy i masę ciała. Im narty sztywniejsze, tym lepiej będą się spisywać przy jeździe szybkiej i dynamicznej, ale więcej siły będzie trzeba włożyć, żeby wykonać na nich skręt - jest to łatwiejsze przy większej wadze narciarza. Jeśli wybór pomiędzy nartami twardymi a miękkimi jest zbyt trudny, profesjonalnej pomocy i doradztwa można szukać wśród specjalistów sklepu SnowShop.pl, których oferta nart jest bardzo szeroka: https://www.snowshop.pl/narty
Byle nie przegiąć
Największe zróżnicowanie w modelach nart wprowadzają ich kształty. Pierwszym terminem, jaki warto sobie przyswoić jest tzw. promień skrętu narty. Ten parametr mówi o tym, po jak szerokim łuku będzie jechać narta, jeśli będziemy skręcać przy pomocy balansu ciała na krawędzie nart bez ich skręcania. Im większy promień, tym szerszy łuk będziemy zataczać, czyli narta będzie mniej skrętna.
Kolejne dwa kluczowe terminy to rocker i camber. Pierwszy z nich określa wygięcie narty do góry na jej końcach. Drugi zaś oznacza wygięcie do góry środka narty, kiedy leży ona w spoczynku, niczym nie obciążona. Rodzaj połączenia tych dwóch typów ugięć warunkuje właściwości jezdne narty - jej punkty podparcia, a co za tym idzie, rozłożenie sił podczas poszczególnych elementów zjazdu - jazdy prostej, skrętów, balansów ciałem itp.
Typy nart
Biorąc pod uwagę ich parametry, eksperci narciarscy podzielili narty na kilka grup, w których przeznaczone są one do innych warunków. I tak, dla początkujących najlepsze będą narty typu Easycarver, które dają się stosunkowo łatwo prowadzić, pozwalają na drobne błędy, są lekkie, skrętne i wolne. Narty Allround są idealnym wyborem dla narciarza, który ma już jakieś podstawowe umiejętności i chce rekreacyjnie pojeździć po stoku. Są zwrotne i nie wymagają dużego wysiłku. Typ All Mountain charakteryzuje się nieco większą szerokością, przez co lepiej trzyma się w głębszym śniegu, a więc sprawdzi się również poza stokiem. Narty Race’owe służą, jak łatwo się domyślić, do jazdy szybkiej po stromych, przygotowanych stokach. Są bardzo stabilne, ale wymagają sporo siły i dużych umiejętności. Crosscarver to wersja nart Race’owych, które są jednak od nich mniej twarde, a więc wymagają mniej siły. Najszerszy typ nart to narty typu Freeride. Ich szerokość dochodzi do 120 mm, co pozwala utrzymać się na głębokim śniegu, dając wrażenie surfowania po nim.
ZOBACZ WIDEO MŚ 2018. Reprezentant Polski kpi z komentarzy. "Dostaniemy złoty medal, bo nam się wszyscy podłożą"