Żużel. Tam liga wystartuje już w lutym! Poznaliśmy składy drużyn oraz nietypowy podział na grupy

Zdjęcie okładkowe artykułu: WP SportoweFakty / Arkadiusz Siwek / Na zdjęciu: David Bellego
WP SportoweFakty / Arkadiusz Siwek / Na zdjęciu: David Bellego
zdjęcie autora artykułu

Tradycyjnie od kilku ostatnich lat rozgrywki w jednej z europejskich lig startują już w lutym. Nie inaczej będzie w tym roku i pierwsze zmagania ligowe rozpoczną się w przyszłym tygodniu.

W tym artykule dowiesz się o:

Mowa tu o rywalizacji we francuskiej Ligue Nationale de Speedway, która zainaugurowała swoje rozgrywki w lutym 2017 roku. Działaczom z Francji udało się kontynuować ten projekt do dnia dzisiejszego, choć na przestrzeni lat dochodziło do zmian w zestawieniu ligowych drużyn. Teraz wprowadzono również nowość, jeśli chodzi o system rozgrywek.

Liga francuska tradycyjnie rozpoczyna starty jeszcze w lutym (odstępstwem był rok 2021, z powodu pandemii COVID-19). W pierwszym sezonie jej działalności o mistrzowski tytuł rywalizowały zespoły z Marmande, La Reole, Lamothe-Landerron i Macon. Ekipa z tego ostatniego miasta wywalczyła wówczas mistrzostwo i… zabrakło jej w kolejnych rozgrywkach, a jej miejsce zajął ośrodek z Morizes. Powodem tej decyzji była głównie odległość od pozostałych ośrodków - wszystkie znajdują się w regionie Nowa Akwitania i oddalone są od Macon o prawie 600 kilometrów.

Nowa drużyna i nowy regulamin

Skład ligowy pozostawał niezmienny do sezonu 2022. Przed nim ze zmagań wycofała się drużyna z Lamothe-Landerron (głównie z powodu kłopotów finansowych) i wówczas tylko trzy ekipy walczyły o mistrzostwo. Łącznie dało to niestety tylko sześć ligowych spotkań. Na szczęście przed kolejnym sezonem do rozgrywek zgłoszona została nowa drużyna z Miramont-de-Guyenne, gdzie pierwsze w historii zawody rozegrano w sierpniu ubiegłego roku.

Przejmująca deklaracja Kudriaszowa. Mówi o oddawaniu pieniędzy ze zbiórki i kosztach leczenia

Wraz ze zmianą ligowego zestawienia postanowiono też zmienić regulamin rozgrywek. Przy wcześniejszych 12, czy nawet sześciu terminach ligowych, nierzadko w trakcie sezonu w Polsce, czołowi zawodnicy francuscy nie byli dostępni. Teraz ekipy będą rywalizowały w zaledwie czterech terminach, w turniejach przeprowadzanych w formie czwórmeczów. Dwa najlepsze zespoły po rundzie zasadniczej zmierzą się w meczu finałowym, na torze wcześniejszego zwycięzcy po czterech imprezach.

W ostatnich dniach potwierdzone zostały wszystkie ekipy, które w sezonie 2023 powalczą o Drużynowe Mistrzostwo Francji. W zespole z Marmande liderem będzie z pewnością Dimitri Berge, a co ciekawe w składzie znalazł się również jego ojciec Philippe. "Motorem napędowym" Czarnych Panter (Black Panthers) z La Reole powinien być natomiast reprezentant Niemiec - Max Dilger.

Zestawienia zdefiniowane przez podział na grupy

W składzie drużyny z Morizes znalazł się z kolei najlepszy z francuskich zawodników, czyli David Bellego. W debiutujących w lidze Żelaznych Jeleniach (Iron Deer) liderem powinien być natomiast doświadczony Stephane Tresarrieu. Oczywiście w składach drużyn może dojść do zmian, w przypadku gdy niedostępni będą niektórzy zawodnicy, a praktykę tę stosowano również w poprzednich sezonach.

Przy budowaniu składów na ligowe czwórmecze, działacze każdego z klubów musieli się kierować regulaminem, a głównym wyznacznikiem był podział zawodników na dwie grupy - A i B. W zgłoszonym zestawieniu może tym samym znaleźć się maksymalnie dwóch z tej lepszej (A), od dwóch do czterech z drugiej (B) i jeden rezerwowy, który musi być reprezentantem Francji (z grupy B). Pierwsi czterej zawodnicy będą mieli do odjechania nominalnie po cztery biegi, a startujący z 5. numerem - o jeden mniej (łącznie 19). W 20. wyścigu działacze mogą wystawić zawodnika z trzecim, czwartym lub piątym wynikiem, w dwóch ostatnich z kolei pojadą najlepsi z danego dnia.

W grupach, stworzonych przez francuskich działaczy, znaleźli się praktycznie wszyscy czynni zawodnicy. W grupie A (200 nazwisk) znaleźli się tym samym m.in. Bartosz Zmarzlik, Leon Madsen, Maciej Janowski, David Bellego i Dimitri Berge, lecz pojawili się tam również juniorzy, jak choćby Aleksander Grygolec, Bartłomiej Kowalski, czy Franciszek Karczewski. Nieco dziwić może jednak obecność w niej niemieckiej młodej zawodniczki Ann-Kathrin Gerdes.

Cztery rundy w niespełna dwa miesiące

Grupa B jest jeszcze szersza i zawiera nazwiska aż 287 zawodników. Znalazło się w niej wielu młodych Polaków, jak np. Mateusz Gzyl, Mikołaj Czapla, Olivier Buszkiewicz, czy Oskar Stępień. Szanse, że w zmaganiach ligi francuskiej wystąpią żużlowcy z Polski, nie są zbyt wielkie, gdyż wyjazd do Francji wiązałby się zawsze ze sporymi kosztami, niemniej jednak istnieje taka możliwość i właśnie temu służy wspomniany podział na grupy.

Tegoroczny sezon w ramach rozgrywek Ligue Nationale de Speedway startuje już 26 lutego w Morizes. Kolejną rundę zaplanowano na 19 marca w Marmande, trzecia odbędzie się 2 kwietnia w La Reole, a ostatnia 23 kwietnia w Miramont-de-Guyenne. Po rozegraniu czterech turniejów (za pierwsze miejsce w każdym z nich są cztery punkty, dalej trzy, dwa i jeden) poznamy kolejność końcową w tabeli. Dwie najlepsze ekipy zmierzą się ze sobą w meczu finałowym, a jego termin będzie wyznaczony w późniejszym czasie.

Składy drużyn w Ligue Nationale de Speedway w sezonie 2023

Moto Club Marmande: Dimitri Berge Mathieu Tresarrieu Philippe Berge Steven Goret Ty Proctor

La Reole Les Black Panthers: Jordan Dubernard Max Dilger Thomas Valladon Hynek Stichauer Marius Hillebrand

Morizes Moto Club: David Bellego Tino Bouin Gaetan Stella Adam Ellis Lukas Fienhage

Moto Club Val de Guyenne Iron Deer: Stephane Tresarrieu Ace Pijper Steven Labouyrie Mathias Tresarrieu Theo Pijper

Stanisław Wrona, WP SportoweFakty

Czytaj także: Rafał Dobrucki uchyla furtkę. Ci zawodnicy mogą liczyć na dodatkowe powołanie do reprezentacji Więcej kibiców będzie teraz śledzić zawody? Wszystko dzięki tej zmianie

Źródło artykułu: WP SportoweFakty