Początki czarnego sportu w Rawiczu sięgają okresu międzywojennego. Pod koniec lat czterdziestych ponownie uruchomiono stadion z torem żużlowym; w mieście działał wówczas "Fotoklub", włączony w 1949 r. do Kolejarza, jako sekcja motorowo-żużlowa. Zespół Kolejarza największe sukcesy odnosił w latach 1953-1955; w 1955 r. startujący wówczas w I lidze Kolejarz wywalczył tytuł wicemistrza Polski. Jednym z najbardziej znanych rawickich żużlowców był Florian Kapała, który dwukrotnie jako reprezentant klubu zdobył mistrzostwo Polski i reprezentował kraj za granicą, a także bracia Norbert i Rajmund Świtałowie, Marian Spychała, Marian Nowacki, Władysław Szulczewski, Jan Siekalski i innni. W 1957 r. rawicki Kolejarz spadł do drugiej ligi; do pierwszej powrócił wprawdzie w 1958 r., lecz tylko na jeden rok. Kolejny spadek oznaczał zawieszenie działalności w Rawiczu. W 1960 r. sekcja żużlowo-motorowa została formalnie rozwiązana.
Odrodzenie sportu żużlowego nastąpiło w latach dziewięćdziesiątych, za sprawą Społecznego Komitetu Reaktywowania Sportu Żużlowego w Rawiczu, którego pierwszym przewodniczącym był Jan Śpitalniak. Stadion został wyremontowany w czynie społecznym. Pierwsze oficjalne zawody w po reaktywacji odbyły się w 1994 roku. Wówczas do historii rawickiego obiektu przeszedł Rafał Dobrucki, który cztery kółka pokonał w czasie 65,72. Z rekordu toru ten utytułowany zawodnik mógł cieszyć się aż trzy lata. Od czasu powrotu speedway’a do więziennego miasta rekordzistów toru było wielu. Najwięcej rekordów toru należy do Piotra Dyma wieloletniego reprezentanta miejscowych Niedźwiadków.
Kolejarz Rawicz nie jest właścicielem stadionu im. Floriana Kapały. Zarządcą obiektu jest Ośrodek Sportu i Rekreacji. - Planami modernizacji stadionu zajmuje się dyrektor OSiR - u w Rawiczu. Na pewno przydałoby się zmodernizować prostą startową. Mam tu na myśli wymianę ławek na plastikowe krzesełka, przy jednoczesnym podwyższeniu trybun o na przykład 3-4 metry. Zmagania żużlowców oglądałoby się wówczas zapewne w znacznie bardziej komfortowych warunkach. Nie mniej jednak wspólnie z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji staramy się, aby nasz stadion był zawsze ładny i czysty. Uważam, że jak do tej pory udaje nam się to w 100% - powiedział Dariusz Cieślak, prezes Kolejarza Rawicz.
Rawicki obiekt należy do najmniejszych w Polsce. Zarówno jeśli chodzi o trybuny, jak i o tor.
Dane:
Długość toru: 330 m
Nawierzchnia: granitowa
Pojemność stadionu: 7 tys. w tym 3 tys. miejsc siedzących
Rekord toru: Sebastian Alden 60,98 sek. (22.08.2009)
Adres: ul. Grota Roweckiego 6, 63-900 Rawicz
Wyświetl większą mapę
Historia rekordu toru:
65,72 sek. - Rafał Dobrucki - 2 września 1994
65,66 sek. - Zenon Kasprzak - 10 sierpnia 1997
64,32 sek. - Zenon Kasprzak - 7 kwietnia 1998
64,19 sek. - Krzysztof Okupski - 5 kwietnia 1999
64,04 sek. - Piotr Dym - 5 kwietnia 1999
63,72 sek. - Pavel Ondrasik - 5 kwietnia 1999
63,62 sek. - Piotr Dym - 10 września 1999
63,47 sek. - Piotr Dym - 13 maja 2001
63,38 sek. - Piotr Dym - 14 października 2001
63,32 sek. - Piotr Dym - 29 września 2003
62,57 sek. - Piotr Świderski - 23 maja 2004
61,78 sek. - Piotr Świderski- 23 maja 2004
61,17 sek. - Emil Idziorek - 13 kwietnia 2009
61,16 sek. - Piotr Dziatkowiak - 3 maja 2009
61,12 sek. - Sebastian Aldén - 3 maja 2009
Wejście główne
Pierwszy łuk i park maszyn
Wyjście z drugiego łuku
Rekordzista rawickiego toru Sebastian Alden
Zdjęcia: Grzegorz Wysocki