Damian Gapiński: Czas otwarcie przyznać się do błędu

15 lutego może okazać się przełomową datą dla żużla. To właśnie wtedy dojdzie do spotkania z producentem nowego tłumika. Czy bubel, na którym startowano w minionym sezonie zostanie wreszcie wycofany?

Przez długi okres czasu byłem jednym z nielicznych dziennikarzy, którzy bardzo mocno oponowali przeciwko wprowadzeniu nowych tłumików. Stawiałem pytanie (i do dzisiaj nie uzyskałem odpowiedzi): Jak to możliwe, że w tak niebezpiecznej dyscyplinie sportu jaką jest żużel, wprowadzono nowinkę, której wcześniej odpowiednio nie przetestowano? Moi oponenci odpowiadali, że to zawodnicy mieli je testować. Zadawałem kolejne pytanie - jak? Na żywym organizmie? Jak się okazuje testowanie nowych tłumików było i nadal jest testowaniem niebezpiecznego urządzenia na żywym organizmie. Czy to bowiem przypadek, że w minionym sezonie mieliśmy najwięcej kontuzji w ostatnich latach? Czy to przypadek że mamy dwa przypadki śmiertelne w podobnych okolicznościach? Ktoś powie - teoria spiskowa. Taka mała ciekawostka - JEDYNYM zawodnikiem, który w IM Argentyny startował na nowym tłumiku był Matija Duh. Rozumiem, że to przypadek? To, że Lee Richardson zginął w podobnych okolicznościach to też przypadek? Warto przy okazji obejrzeć filmy, na których uwieczniono ostatnie wyścigi obu zawodników.

Upadek Duha:

{"id":"","title":""}

Upadek Richardsona:

{"id":"","title":""}

Na obu widać wyraźnie, że do upadku doszło w podobnych okolicznościach. Zawodnicy byli zmuszeni do zmniejszenia prędkości. I zapewne chcieli tak zrobić, jednak w tym momencie pojawił się problem, o którym bardzo często wspominano - silnik wchodził na tak zwane "wysokie obroty" co spowodowało, że efekt był odwrotny - motocykl przyśpieszał. Po śmierci Lee Richardsona napisano, że przyczyną były wielonarządowe urazy wewnętrzne. Nieprawda. Czas głośno powiedzieć to, co część ludzi boi się mówić w obawie o nałożenie kolejnych kar przez żużlową centralę. To nowe tłumiki, największy bubel, jaki wprowadzono w ostatnich latach są przyczyną nieszczęść, które spotkały żużlowców w tym sezonie.

Na szczęście jest światełko w tunelu. 15 lutego ma dojść do spotkania producenta najnowszego tłumika z panelem technicznym Międzynarodowej Federacji Motocyklowej. Tłumik ten został zaprojektowany i wykonany przez Svenda Jacobsena, który na co dzień jest szefem duńskiego żużla przy Duńskiej Federacji Motocyklowej. Tłumik został sprawdzony i przetestowany według norm wskazanych przez przepisy Międzynarodowej Federacji Motocyklowej i w pełni spełnia wymogi przez FIM stawiane. Był również testowany przez zawodników jeżdżących na lodzie jak i tunerów w Danii i Szwecji. W Polsce, Janusz Kołodziej miał możliwość sprawdzenia go w swoim motocyklu. Wszyscy zgodnie twierdzą, że jest to rozwiązanie, które powinno wykluczyć wszystkie negatywne objawy poprzednich odmian "nowego" tłumika. Różnica w porównaniu do poprzednich projektów jest taka, że ten tłumik jest tłumikiem przelotowym, nie zatrzymującym spalin, a co za tym idzie nie nagrzewa się tak bardzo sam tłumik, jak i wszystkie części silnika. W związku z tym również nie powinno być problemów z tym na co zawodnicy najczęściej dotychczas narzekali czyli z częstym brakiem mocy w silniku. Jest też nadzieja, że motocykl z tym tłumikiem nie będzie przyspieszał wtedy kiedy zawodnicy próbują redukować prędkość podczas jazdy, a co doprowadziło już do wielu bardzo groźnych wypadków włączając te najtragiczniejsze.

Nowy tłumik spełnia wymogi i jest "przelotowy"
Nowy tłumik spełnia wymogi i jest "przelotowy"

Z takiego rozwiązania zadowolony byłby prezes Stowarzyszenia Metanol. - Uważam, że nowe rozwiązanie powinno również zadowolić nas wszystkich czyli kibiców oglądających mecze żużlowe, bo motocykle nie będą może głośniejsze tak jak kiedyś, ale będą brzmiały inaczej. Dźwięk ten powinien choć trochę przypominać historyczne już dźwięki. Uważam, że jest to moment kiedy wszyscy powinniśmy skoncentrować się na tym, by "duński" tłumik otrzymał homologację i by zawodnicy od początku sezonu mogli je próbować na torze. Wiem, że jest jakiś niezrozumiały opór co do wprowadzenia tego tłumika przez FIM, ale mam nadzieję, że oczekiwania wszystkich środowisk żużlowych doprowadzą do tego, że homologacja zostanie przyznana. Na szczęście możemy liczyć na władze polskiego żużla, które wspierają to rozwiązanie i wspólnie z innymi federacjami namówią panel techniczny międzynarodowej federacji do pozytywnych decyzji - powiedział dla SportoweFakty.pl Krzysztof Cegielski.

Na szczęście żużlowcy mają kogoś takiego jak Krzyszyof Cegielski, który walczy o ich interesy, mimo że oni nie są w tym temacie zjednoczeni.  Opór wprowadzenia nowego tłumika ze strony FIM jednak mnie nie dziwi. Bardzo trudno jest się bowiem przyznać do błędu. To trudno powiedzieć: popełniliśmy największy błąd w historii. Dopuściliśmy do zagrożenia zawodników bez wcześniejszego przetestowania wadliwych, jak się później okazało tłumików. Ale czas ku temu już najwyższy. Nie widzę determinacji, aby tak rozpowszechnianą przez FIM ekologię i dążenie do ograniczenia hałasu forsowano w Formule 1. Pewnie dlatego, że ktoś wewnętrznie już wie, że nowy pomysł to bubel. Powstaje tylko pytanie, kiedy przyjdzie opamiętanie w bezrefleksyjnym szafowaniu zdrowiem zawodników. Ilu jeszcze musi zginąć, aby władze FIM stać było na męską decyzję?

Żużel na SportoweFakty.pl - nasz nowy profil na Facebooku. Tylko dla fanów speedway'a! Kliknij i polub nas.

Najnowszy tłumik zdaniem zawodników jest bezpieczniejszy od "nowego" tłumika
Najnowszy tłumik zdaniem zawodników jest bezpieczniejszy od "nowego" tłumika
Komentarze (303)
Kibic z daleka niestety
17.02.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
15_ego mialo dojsc do spotkania z producentem nowych tlumikow wie ktos cos na ten temat.Co z tego wyniklo? 
avatar
dendryk
14.02.2013
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Jeżeli będzie to tłumik przelotowy to spoko będzie dobrze , należy pamiętać że właśnie obecne tłumiki były ulepszane przez niektórych zawodników przez ich dziurawienie . 
avatar
RECON_1
10.02.2013
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Oby te nowe byly faktycznie lepsze bo inaczej znow pomyse ze ktos dobry biznesik kreci na ryzyku zawodnikow...choc ci powinni sie lzapac za cohones i twardo sie okreslic co i jak. 
avatar
Tigrus
10.02.2013
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Dla mnie tłumaczenie, że ciężko się przyznać do błędu to też takie gadanie na okrętkę. Trzeba się raczej zastanowić nad tym: KTO, ILE i W JAKICH OKOLICZNOŚCIACH zyskał na wprowadzeniu obecnych Czytaj całość
Aniołek
10.02.2013
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
chyba .."redukować prędkość jazdy na zmiennej nawierzchni", bo na równej nawierzchni motory nie wyrywały! Gdyby to była prawda,że jednak przy zmniejszaniu prędkości silniki jednak wyrywały do Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.