Dariusz Sajdak - Na części pierwsze: Sprzęgło

Jednym z elementów budowy motocykla jest sprzęgło. Tajniki z nim związane w swoim cyklu przybliża mechanik Dariusz Sajdak.

Dariusz Sajdak
Dariusz Sajdak

Sprzęgło w motocyklu żużlowym jest sprzęgłem suchym, a przez to iż motocykle te nie posiadają skrzyni biegów, jest ono jedynym pośrednikiem przeniesienia obrotów z silnika na tylnym koło motocykla. Odbywa się to za pomocą dwóch łańcuchów, w naszym potocznym języku zwanymi - sprzęgłowy i tylnym.

Kosz i zbierak NEB. Fot. Dariusz Sajdak Kosz i zbierak NEB. Fot. Dariusz Sajdak

Sprzęgło składa się z przystawki (czyli korpusu z wałkiem sprzęgła i popychaczami – zwanego również tunelem) oraz z właściwego sprzęgła. Sprzęgło natomiast składa się z kosza sprzęgłowego, zabieraka, tarczek sprzęgłowych oraz docisku. Tarczki sprzęgłowe dzielimy na ferody, Harushi (lub harushio podobne) oraz aluminiowe przekładki. Kompletny wkład składa się z trzech przekładek oraz 4 tarczek sprzęgłowych - w zależności od preferencji zawodnika np. dwóch ferodów oraz dwóch Harushi.

Sprzęgło NEB. Fot. Dariusz Sajdak Sprzęgło NEB. Fot. Dariusz Sajdak
Sprzęgło w każdych wyścigach jest równie ważne jak dobry silnik, bo właśnie dzięki sprzęgłu możemy wykorzystać wszystkie atuty jednostki napędowej. Dlatego też przygotowanie sprzęgła do zawodów stanowi jedno z najważniejszych oraz czasochłonnych czynności dla mechaników. Częstą praktyka, jest przygotowanie kilku kompletów sprzęgieł w warsztacie przed wyjazdem na kilkudniowe tourne. Każdy z nas ma swoje sposoby na przygotowanie tarczek, a z doświadczenia wiem, że każdy sposób jest dobry. Jeśli popełnimy błąd dowiemy się o tym najczęściej w pierwszym wyścigu, gdzie sprzęgło się spali. Spalone sprzęgło ma bardzo specyficzny zapach i często możemy to stwierdzić już podczas biegu gdy zawodnik przejeżdża obok nas i często skupia się on tylko na obronie pozycji… Również zawodnik może wyczuć ten problem jednak bardzo często wracając do parkingu mówi że motocykl jest za mocny bo "kręci". Dzieje się tak dlatego, gdyż silnik bardzo szybko wchodzi na obroty, jednak motocykl nie nabiera spodziewanej prędkości.
Sprzęgło i łańcuchy. Fot. Dariusz Sajdak Sprzęgło i łańcuchy. Fot. Dariusz Sajdak
Sprzęgło w motocyklu żużlowym wykorzystywane jest podczas startu i dojazdu do pierwszego łuku stanowi swego rodzaju kontrole trakcji. Zawodnik delikatnie naciska dźwignie sprzęgła dzięki czemu może kontrolować motocykl, starając się równocześnie uzyskać maksymalną przyczepność tylnego kola do podłoża. Tzw. świeca na starcie jest najczęściej konsekwencją błędu technicznego zawodnika, który nie zdąży po starcie ponownie nacisnąć dźwigni. Bardzo rzadko, ale również zdarzają się awarie sprzęgła, które najczęściej powodują upadek zawodnika na plecy.
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×