Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Fatalna decyzja FIM zmorą żużlowców

W 2010 roku Międzynarodowa Federacja Motocyklowa podjęła decyzję o wprowadzeniu nowych tłumików. Jak się okazuje, stanowią one zagrożenie dla życia żużlowców.
Damian Gapiński
Damian Gapiński
żużlowiec WP SportoweFakty / Tomasz Kudala / Na zdjęciu: żużlowiec

W okresie zimowym i u progu sezonu 2016 wiele mówiono na temat bezpieczeństwa żużlowców. Wszystko za sprawą ograniczeń regulaminowych, które zdaniem zawodników i przedstawicieli stowarzyszenia Metanol mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na torze. Głos zawodników tylko częściowo został wzięty pod uwagę i ostatecznie zapisy regulaminu nie były tak restrykcyjne dla żużlowców.

Sześć lat temu głos zawodników nie został wzięty pod uwagę. W 2010 roku Międzynarodowa Federacja Motocyklowa FIM otrzymała dotację, w ramach której konieczne było obniżenie poziomu głośności na zawodach żużlowych. W konsekwencji obowiązujące wówczas tłumiki zamieniono na nowe, nieprzelotowe. W owym czasie opublikowaliśmy również tekst, w którym przestawiliśmy główne założenia pracy magisterskiej, która powstała w Częstochowie i dotyczyła badania poziomu głośności na stadionach żużlowych.

Wykazaliśmy, że poziom głośności na stadionach żużlowych mierzony zgodnie z przyjętymi na świecie zasadami, jest mniej szkodliwy dla ludzi, niż codzienny ruch drogowy generowany przez posiadaczy aut. Stało się jasne, że poziom głośności był tylko pretekstem do wprowadzenia nowych tłumików. Urządzeń, których jakość od samego początku kwestionowali najlepsi zawodnicy na świecie. W Polsce grożono nawet strajkiem wśród żużlowców. Dopiero spotkanie w Warszawie z przedstawicielami klubów, PZM i zawodników dało "kompromis". Posłużono się argumentem, że skoro zawodnicy nie chcą startować na nowych tłumikach w Polsce, to nie otrzymają również zgody na starty w ligach zagranicznych. Podziałało. Zawodnicy mając perspektywę utraty dochodów zmienili swoje stanowisko. Zagrożenie jednak nie minęło. Co więcej - czas pokazał, jak bardzo niebezpieczna w konsekwencjach była decyzja FIM. - Decyzja o wprowadzeniu nowych tłumików była fatalna. To przez nią jest wiele wypadków. Nie mam co do tego cienia wątpliwości - przekonuje Krzysztof Cegielski.

ZOBACZ WIDEO Wanda pobita w Krakowie. Podsumowanie 8. kolejki Nice PLŻ (Źródło: TVP)

Dwa lata później - w maju 2012 roku odszedł Lee Richardson. Zawodnik Stali Rzeszów zmarł w szpitalu po wypadku odniesionym na torze we Wrocławiu. Większość zawodników nie miała wątpliwości, że wina za jego upadek leży po stronie tłumików. Wśród przedstawicieli światowych władz pojawiła się refleksja. Mówiono o konieczności dalszych prac nad sprzętem. Efekt mamy taki, że w nowinkach sprzętowych zapętlono się do tego stopnia, że zawodnicy mają coraz mniej kontroli nad motocyklami. Jest jednak rozwiązanie, o którym od dawna mówi prezes stowarzyszenia Metanol.

- Od dawna mam tezę, że gdyby obowiązywał sprzęt i tłumiki sprzed 2010 roku, a tory przygotowywano tak, jak obecnie, to żużel byłby znacznie bezpieczniejszy. Nie miałem nigdy okazji jeździć na nowym tłumiku, ale ufam czołowym zawodnikom na świecie, z którymi mam nieustanny kontakt. Twierdzą, że obecny sprzęt nie daje im bezpieczeństwa. Potwierdzają to przedstawiciele całego środowiska. Trenerzy są w szoku, jak trudno jest opanować obecny sprzęt. To w dużym stopniu ogranicza podjęcie decyzji o ewentualnym ataku, bo jest to jazda mało płynna i niewygodna. Nawet mała nierówność na torze powoduje, że sprzęt jest nie do upilnowania. Dlatego jedynym sposobem na tor jest jego ubijanie. Na innej nawierzchni ryzyko znacznie wzrasta - wyjaśnia Krzysztof Cegielski.

Podejście do tematu bezpieczeństwa w czarnym sporcie jest niezrozumiałe. Wielu z nas zapewne oglądało film poświęcony Ayrtonowi Sennie. Znakomity brazylijski kierowca Formuły 1 poniósł śmierć w 1994 roku na torze Imola. Od tego czasu postęp w zakresie prac nad bezpieczeństwem najlepszych kierowców jest kolosalny. Niejednokrotnie byliśmy świadkami wypadków, które wyglądały fatalnie. Zawodnicy wychodzili jednak z nich cało. Ktoś powie, że to dwie nieporównywalne pod kątem finansowym dyscypliny. Zapewne tak. Ale w zakresie bezpieczeństwa żużlowców nie chodzi o pieniądze. Chodzi o wolę powrotu do wcześniejszych rozwiązań. O powrót do tłumików, za które i tak... płacą sami zawodnicy.

- Pojawiła się iskierka nadziei. Dochodzą sygnały, że wśród osób decyzyjnych tli się pomysł o powróceniu do starych rozwiązań. To ostatni moment na podjęcie tej jedynie właściwej decyzji. Motocykl żużlowy ma taką konstrukcję, że musi mieć przelot - tłumaczy Cegielski.

Tragiczna śmierć Krystiana Rempały wstrząsnęła całym środowiskiem. W tym przypadku wina nie leżała po stronie tłumików. Bez wątpienia jednak fakt, że motocykle nie są już tak sterowalne jak wcześniej, miał jakiś wpływ na to, co wydarzyło się na torze w Rybniku. Słyszałem już wielokrotnie opinię, że przecież śmiertelne wypadki są w żużlu od zawsze. To prawda. Tyle, że do 2010 roku więcej mówiło się o niewłaściwym przygotowaniu torów i sytuacjach losowych, niż o winie sprzętu. Dzisiaj najlepsi zawodnicy na świecie twierdzą, że ich życie jest zagrożone. Nie można pominąć tego, że w ostatnich latach zrobiono krok naprzód w zakresie infrastruktury stadionowej. Pojawienie się dmuchanych band i ostatnie prace nad nowymi bandami na prostych, z pewnością chronią zawodników. Problem leży w sprzęcie. Jego rozwiązanie leży w rękach ludzi i nic nie kosztuje. Warto ten ruch wykonać, zanim ponownie przyjdzie nam opłakiwać śmierć kolejnego żużlowca.

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (58):

  • tomas or Zgłoś komentarz
    no to jak dostali wtedy dotacje na pewno grube miliony ,to siłą żeczy nie mogli podjąć innej decyzji,tak właśnie wygląda miłość pieniądza,nie życie człowieka.FIM jest insytucją
    Czytaj całość
    która bardzo kocha pieniądze.
    • Marcin-ZG Zgłoś komentarz
      Bardzo, bardzo mnie wkurza takie zganianie na kogoś. Zróbcie, wprowadźcie, nie możemy bo FIM, musimy, bo FIM. GKSŻ to tchórze i cipy, którzy nie potrafią wziąć odpowiedzialności za
      Czytaj całość
      żużel i zasłaniają się FIM. Tyle w temacie.
      • sympatyk żu-żla Zgłoś komentarz
        Opis powyższy jest słuszny , Przedstawiciele FIM oraz wszystkich federacji powinni wysłuchać i brać pod uwagę w 100% wszystko to co mówią zawodnicy ,Krawaciarze nie są połamani ,lub
        Czytaj całość
        przed wcześnie odchodzą na tamten świat zawodnik tak. Owszem można wprowadzać nowinki ale wcześniej powinni przetestować zawodnicy oraz się wypowiedzieć,w tedy można coś ulepszać a nie co dobre bez konsultacji spieprzyć jak to się robi.
        • Forest Zgłoś komentarz
          To ograniczyc moc i po sprawie...tlumiki namieszaly, ale sami zawodnicy sa podzieleni, a to od nich powinien pojsc jasny sygnal. Tak jak z jazda dzika - wszyscy narzekaja, ale ani strajku nie
          Czytaj całość
          zrobia, ani nikt go tak samo nie potraktuje. Wiec wszystko jest ok, chociaz jazda dzika odbiega od mojego postrzegania tego sportu...
          • lulajze Zgłoś komentarz
            FIM ma krew na rękach. Ciekawe ilu jeszcze "zabiją" nim się coś ruszy. Pewnie wielu.
            • Nie chcę islamskich imigrantów w Polsce Zgłoś komentarz
              Czas skończyć z napastliwymi atakami zielonych. Nie może tak być że grupka oszołomów dbających niby o środowisko wmusza wszystko co chce pozostałej części.
              • Różowa Góra Zgłoś komentarz
                Jeżeli zawodnikom pasują takie tłumiki i na nich jeżdżą - to po co ten artykuł ? ma coś zmienić ? poprawić sytuacje w żużlu ?
                • V Zgłoś komentarz
                  Kolejny artykuł red. Gapińskiego na podstawie komentarzy. Brawo za bycie inspiracją!
                  • Karol Łukasiak Albin Zgłoś komentarz
                    FIM powróćcie do dawnych tłumików!! Bo na drogach są głośniejsze motocykle ( sam tego doświadczam w Gdańsku idąc chodnikiem) niż żużlowe.
                    • BillyKiTTT Zgłoś komentarz
                      Moim zdaniem Polski żużel powinien wprowadzić stare przelotowe tłumiki. Dajmy na rok lub dwa lata. I wtedy byśmy zobaczyli jak Fim mięknie. Światowy żużel bez Polski nie istnieje.
                      Czytaj całość
                      Powinno powstać w Polsce też kilka krótkich, technicznych torów by zawodnicy mogli na nich trenować. Bo np. Z ligi angielskiej Polscy zawodnicy wyciągają tylko umiejętności, które nabyliby na tych powstałych w Polsce technicznych torach.
                      • ikar Zgłoś komentarz
                        co za bzdurny artykul..
                        • RECON_1 Zgłoś komentarz
                          Powrot do starego tematu przy okazji tragedii rodziny Rempalow,podejrzewam ze ucichnie za jakiś czas do kolejnej tragedii a Jacek z żoną będą dalej pogrążeni w smutku...
                          • siber Zgłoś komentarz
                            Witamy dziennikarza marnotrawnego , panie Gapiński . Gdzie pan był przez ostatni tydzień od chwili tragedii na torze w Rybniku .Czekał pan na wypowiedzi innych ludzi? No i posłużył się
                            Czytaj całość
                            pan wypowiedzią Golloba ,że winę za tą tragedię ponoszą tłumiki . Nawet nie zadał pan sobie trudu odnieść do wypowiedzi kibiców na tym meczu . Mam nadzieję ,że teraz sprawa się wyjaśni .""Nieszczęśliwy splot zdarzeń zaczął się wcześniej , jeszcze przed startem . Teraz wszystkie te okoliczności będą po kolei wyjaśniane . Wkrótce dowiesz się co było przyczyną takiego rozwoju sytuacji i tragicznego jej końca."" Tak więc panie Gapiński wstrzymaj się pan ze swoimi teoriami i wywodami . Natomiast jeśli chodzi o tłumiki , to zajmij się pan Witkowskim i jego świtą z GKSŻ. To ni doprowadzili do tego ,że bunt zawodników się skończył ,sam pan o tym piszesz! "" Posłużono się argumentem, że skoro zawodnicy nie chcą startować na nowych tłumikach w Polsce, to nie otrzymają również zgody na starty w ligach zagranicznych. Podziałało. Zawodnicy mając perspektywę utraty dochodów zmienili swoje stanowisko.""
                            Zobacz więcej komentarzy (45)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×