Gdzie się podziała Praga z tamtych lat?

Tłumy biało-czerwonych kibiców, setki, jeśli nie tysiące flag w naszych narodowych barwach, kilkanaście autokarów i niezliczone auta na polskich "blachach" - tak jeszcze pod koniec XX i na początku XXI wieku wyglądał krajobraz przed Marketą w Pradze.

W tym artykule dowiesz się o:

Stolica Czech jest miastem, w którym odbyło się najwięcej rund SGP w historii cyklu. Praga w sobotę, 10 czerwca wita kibiców po raz dwudziesty pierwszy. Jakże na przestrzeni tych lat zmieniła się żużlowa Grand Prix Czech. Kameralna Marketa ma co prawda teraz reprezentacyjną trybunę główną, na pozostałej części trybun są plastikowe siedziska.

- Kiedyś jednak było bardziej swojsko. Tamtego klimatu mi brakuje. Może nie było tak wygodnie jak teraz, ale te zawody sprzed 20 lat, a może nawet 15 miały swój urok - mówi Piotr, kibic z Gniezna, który w Pradze był prawie na wszystkich zawodach. - Przestałem w pewnym momencie już liczyć, ale zebrało się tych wyjazdów co najmniej 18. Jak na 21 turniejów, które tutaj się odbyły, to chyba całkiem sporo? - potwierdza pytająco. - Sporo, sporo. Mam podobną liczbę na "liczniku" i mniej więcej te same odczucia - odpowiadam spotkanemu pod stadionem polskiemu kibicowi.

- Jeszcze tego lata, jeszcze tego lata… Tomek Gollob mistrzem świata - to najczęściej śpiewana przez polskich kibiców przyśpiewka przez szmat czasu, kiedy to Tomasz Gollob walczył o upragniony złoty medal IMŚ. Do Pragi czasami przyjeżdżało więcej Polaków niż wszystkich innych kibiców razem wziętych.

- Te czasy bezpowrotnie minęły - odpowiada kibic, zagadnięty o fenomen praskiej Grand Prix. - Kiedyś było tutaj klimatycznie i tanio. Teraz nie jest już ani swojsko, a na pewno nie tanio. Pamiętam lata, gdy za bilet na zawody płaciło się w przeliczeniu na naszą walutę nieco ponad 20 złotych, a piwo kupowało za 2 złote. Obecnie eskapada do Pragi na weekend kosztuje już znacznie więcej. Nie przyjeżdżamy już tutaj ze znajomymi co roku. Dzisiaj jesteśmy, bo akurat zdecydowaliśmy się pokibicować naszym chłopakom na fali sukcesu w Daugavpils. Nie liczymy, że znów obstawią całe podium, ale Mazurka Dąbrowskiego na koniec zawodów chętnie byśmy odśpiewali z rodakami. Najlepiej dla Piotrka Pawlickiego - śmieje się Krystian z Leszna.

ZOBACZ WIDEO Żużlowa prognoza pogody

Przed Marketą robi się coraz bardziej gwarno. Przygrywa miejscowa kapela, a kibice sączący na zielonej trawce chłodne piwko, mogą sobie zanucić czeskie standardy muzyczne. Słychać trąbki i rytmiczne bicie w bęben. Można się poczuć jak na festynie. Atmosfera piknikowa, choć zupełnie inna niż kiedyś. Polaków jest dużo, ale nie da się liczby kilkuset porównać do tych tysięcy, które przyjeżdżały do Pragi pod koniec XX wieku. Sporo jest niemieckich kibiców. Spotkać można także Rosjan, Duńczyków czy Szwedów. Zdarzają się pojedynczy fani z Węgier czy Austrii. Dla Martina Vaculika przyjechali Słowacy. Miejscowi dominują i wierzą w swojego Vaclava Milika. - Vaszek pokaże dzisiaj jak się jeździ. We Wrocławiu zrobił ogromny progres - mówi łamaną polszczyzną z dużą domieszką czeskiego, Zdenek z Pragi.

Sympatia do Macieja Janowskiego przyciągnęła z kolei do Pragi Pawła z rodziną. - Przyjechałem z żoną i córkami. Kiedyś jeździliśmy do stolicy Czech jeszcze w czasach narzeczeństwa, by kibicować Tomkowi Gollobowi. Jesteśmy spod Wrocławia. Kibicujemy Sparcie, a podczas Grand Prix najmocniej trzymamy kciuki za Maćka Janowskiego - wyjaśnia nasz rozmówca. - Który to raz w Pradze na Grand Prix? - pytam fana Janowskiego.

- Siódmy albo ósmy. Na pewno byłem na pierwszym turnieju. Później jeszcze wtedy, gdy w ulewnym deszczu wygrywał Tomasz Gollob. Dziś trochę popada i zawody odwołują, a wtedy w ulewie Gollob jeździł, aż miło. Gdzie te czasy - zamyślił się pan Paweł. - Eskapada do Pragi do najtańszych już nie należy. Dojazd dla nas to grosze w porównaniu z całym kosztami, bo daleko nie mamy. Ceny biletów, jedzenia i ewentualny nocleg, jeśli przyjeżdża się na cały weekend, to już spory wydatek. Piękną Pragę zwiedzaliśmy już wielokrotnie, ale lubimy czasami odrywać jej nowe zakątki. Za każdym razem urzeka nas w inny sposób - dodaje żużlowa rodzina spod Wrocławia.

W kasach najtańszych biletów już nie ma. Niektórzy polscy kibice odchodzą rozczarowani. - Zostały tylko najdroższe, po 1600 koron. Ale co zrobić, czasy, gdy oglądało się na Markecie Grand Prix za 200 koron minęły bezpowrotnie. Nie wiadomo jeszcze, jaka przyszłość czeka SGP w Pradze. Jedno jest pewne. Dawne ceny, wyjątkowy klimat i tysiące Polaków na Markecie to przeszłość. Po prostu... to se ne vrati...

Maciej Kmiecik z Pragi

Komentarze (3)
avatar
yes
10.06.2017
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
"Gdzie się podziała Praga z tamtych lat?" - byłem przejazdem (nie na zawodach) w 1985 ;) 
avatar
markus55
10.06.2017
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Piękna Praga super zawody,tylko tak drogo. 
avatar
Giexa
10.06.2017
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
fajny artykuł, ale podobnie jest już na polskich stadionach, tego klimatu już raczej nie będzie. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.