Czy żużel zyska na zakazie handlu w niedzielę? Ludzie zamienią galerie handlowe na stadiony?

WP SportoweFakty / Wojciech Tarchalski / Stadion Betard Sparty Wrocław
WP SportoweFakty / Wojciech Tarchalski / Stadion Betard Sparty Wrocław

W przyszłym roku wchodzi w życie ustawa o zakazie handlu w niedzielę. - Teraz będzie mi łatwiej wyciągnąć żonę na stadion - mówi jeden z kibiców, a klubowi spece od marketingu mają nadzieję, że tłumy z galerii handlowych przeniosą się na stadion.

Zgodnie z projektem ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę, od 1 marca 2018 roku będzie on dozwolony tylko w dwie niedziele w miesiącu - pierwszą i ostatnią. W pozostałe będzie obowiązywał zakaz. Od 2019 roku handlowa będzie tylko ostatnia niedziela każdego miesiąca, a od 2020, zakaz obejmie wszystkie niedziele. Mecze żużlowe w Polsce z reguły odbywają się właśnie ten dzień tygodnia, choć oczywiście coraz częściej czynione są od tego odstępstwa.

Zakupy w galeriach handlowych to dla wielu Polaków sposób na spędzanie wolnych niedziel. W dni powszednie pracują często znacznie dłużej niż tylko osiem godzin, więc czasu na zakupy brakuje. - Lubimy rodzinne wypady do galerii handlowych, ale niekoniecznie w niedzielę. Ten dzień spędzamy na żużlowo. Dopingujemy swój zespół zarówno na swoim torze, ale także jeździmy na wyjazdy - mówi Anna z Wrocławia, która wraz ze swoim mężem i dziećmi od lat jest fanką speedwaya.  - Dla nas zakaz handlu w niedzielę, nie będzie miał znaczenia. Chodziliśmy na żużel i będziemy nadal chodzić, a zakupy nie kolidują nam z obecnością na stadionie - dodaje.

Inaczej jest w przypadku Piotra z Torunia, który czasami musiał wybierać pomiędzy wyjściem na zawody żużlowe, a rodzinną wizytą w galerii handlowej. - Teraz będzie łatwiej mi przekonać żonę do pójścia na żużel, bo czasami musiałem zrezygnować z oglądania mojej ulubionej dyscypliny sportu, gdyż żona wyciągała mnie na zakupy. Czasami nawet niczego nie kupiliśmy, ale chodziliśmy po sklepach, zjedliśmy obiad i poszliśmy z dzieciakami na lody. Proszę sobie wyobrazić, jak mnie nosiło, kiedy miałem świadomość, że kilometr dalej warczą żużlowe motocykle. Dla mnie ten zakaz handlu w niedzielę, wcale taki zły nie jest - śmieje się pan Piotr.

Kluby żużlowe też czasami przygryzały paznokcie ze złości, widząc tłumy ludzi w galeriach handlowych w godzinach rozgrywania meczów ligowych. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że tracimy w ten sposób kibiców. Kilka razy nawet wysyłałem współpracowników pod galerię handlową, by sprawdzili, ilu ludzi jest w czasie rozgrywania meczu na zakupach. Kiedy wracali i mówili: szefie, tłumy i nawet, nie ma gdzie zaparkować auta, to szlag mnie trafiał. Dwoiliśmy się i troiliśmy, by ściągnąć na trybuny komplet ludzi, ale konkurencja ze strony galerii handlowych była jednak duża - wspomina były pracownik działu marketingu jednego z klubów żużlowych, który z uwagi na nową posadę nie chce zdradzać tożsamości.

ZOBACZ WIDEO Tomasz Gollob: Wszystko, co przeżyłem w sporcie, przy tym urazie jest małą rzeczą

Zupełnie inaczej do tematu ograniczenia handlu podchodzi Michał Kugler, były wiceprezes Stali Gorzów. - Galerie handlowe nie są konkurencją dla żużla. Wręcz przeciwnie, przy dobrej współpracy, mogły nawet przyciągać kibiców na stadion. Handel w niedzielę i żużel to są zupełnie niezależne od siebie sprawy. Moim zdaniem ograniczenia handlu może tylko wpłynąć in minus, a nie in plus. Kibice, jeśli już mieli robić zakupy w niedzielę, to robili je przed południem, a po południu lub wieczorem wybierali się na stadion - uważa Kugler.

Ograniczenie handlu w niedzielę - zdaniem byłego wiceprezesa Stali - nie przełoży się na wzrost frekwencji na trybunach. - Galerie handlowe nie odbierały żużlowi kibiców, a wręcz czasami mogły nawet podnosić frekwencję. Mieszkańcy ościennych miejscowości wokół ośrodków żużlowych, wybierając się w niedzielę na zakupy do galerii handlowej, przy okazji mogli udać się na mecz żużlowy - zauważa Kugler.

W przeszłości było zupełnie inaczej. W latach 80-tych czy 90-tych ubiegłego wieku tłumy ciągnęły na stadion żużlowy na dobre dwie godziny przed meczem. Były inne czasy i inna moda. - Ludzie nie mieli tyle rozrywek, co teraz. Żużel był jedną z najpopularniejszych form spędzania czasu wolnego w niedzielę. A obecnie? Jak nie jedna galeria, to druga. Rodzinny obiad, kawa, wspólny wypad do kina. Wybór jest ogromny. Ograniczenie handlu w niedzielę może sprawić, że część osób wróci na stadiony. Teraz dopiero będzie liczyć się dobra infrastruktura obiektów. Ważne, by nie tylko w komfortowych warunkach obejrzeć zawody, ale także mieć, gdzie co zjeść i wypić kawę lub piwo. Wtedy łatwiej wyciągnąć na mecz całą rodzinę - podkreśla Artur, który doskonale pamięta żużel jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku.

Jeśli ustawa zostanie podpisana przez prezydenta, najprawdopodobniej ograniczenia w handlu w niedzielę zaczną obowiązywać od 1 marca 2018 roku, czyli niemalże zbiegną się z początkiem sezonu żużlowego. Na razie trudno przewidzieć, czy częściowe zamknięcie galerii handlowych w niedzielę, będzie miało jakikolwiek wpływ na frekwencję na stadionach żużlowych. Zdania na ten temat są podzielone. Być może po pierwszym sezonie obowiązywania zmian, kluby żużlowe lub Ekstraliga Żużlowa przeprowadzi badania w tym temacie. W dobie walki o każdego kibica na stadionie, nie można lekceważyć żadnych czynników zewnętrznych, które mogą mieć wpływ na frekwencję.

Komentarze (339)
avatar
Henryk
5.12.2017
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Nawet Niemcy nie są zadowoleni ,że Ich hipermarkety w Polsce zaczną pustoszeć
i przynosić zmniejszone zyski a Polacy zamiast na nich non stop "iść do arbajtu" aby się maksymalnie ich właścici
Czytaj całość
avatar
Henryk
5.12.2017
Zgłoś do moderacji
1
2
Odpowiedz
Myślę,że jednak oglądalność i popularyzacja sportu żużlowego na tym skorzysta, jestem za. 
avatar
TurboAlex
5.12.2017
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Nie wiem czy co toś zmieni. Może trochę pikników odpłynie, którym kiedyś może granit sypnął w zęby albo zatruł się kiełbachą. Prawdziwy fan i tak pójdzie i tak.Zabierze syna/córke/ojca/teścia. Czytaj całość
avatar
Gorzówfans
5.12.2017
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Nic tylko jeść wtedy na stadionie.Mama,tata plus dziecko kupuje coś do jedzenia,jakiś napój i stówka pęka.Chore to dla mnie jest że nie można wnieść nawet małego napoju dla dziecka bo są zakazy Czytaj całość
avatar
Lubię czysty sport.
4.12.2017
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
No spoko. A sprzedaż biletów, gadżetów, jedzenia i picia to nie sprzedaż? ;-) 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.