Żużel w południe niekorzystny dla klubów 2. ligi. Telewizja oznacza straty?

WP SportoweFakty / Karol Słomka / Na zdjęciu: David Bellego na czele
WP SportoweFakty / Karol Słomka / Na zdjęciu: David Bellego na czele

Polscy eksperci ds. marketingu sportowego oceniają wartość 2. Ligi Żużlowej, o której staje się coraz głośniej, m.in. ze względu na znane wszystkim kibicom nazwiska. Czy to atrakcyjny produkt telewizyjny? Zdania są podzielone.

W tym artykule dowiesz się o:

Greg Hancock, Tomasz Jędrzejak, Damian Baliński i Sebastian Ułamek - tych nazwisk nie trzeba przedstawiać żadnemu kibicowi speedwaya w naszym kraju. Co łączy tych zawodników? Wszyscy będą w przyszłym sezonie jeździć na poziomie 2. Ligi Żużlowej. A to tylko niektórzy ze znanych żużlowców. Kluby startujące w przyszłorocznych rozgrywkach zbudowały solidne składy i wszystko wskazuje na to, że to będzie najlepszy jakościowo sezon w historii najniższej żużlowej klasy rozgrywkowej w Polsce. Gdy dodamy do tego ekscentrycznego właściciela Stali Rzeszów oraz połączenie sił Kolejarza Rawicz z Fogo Unią Leszno, to otrzymujemy naprawdę interesujący produkt, który może zainteresować kibiców czarnego sportu z całego kraju. Czy kluby osiągną z tego realną korzyść?

Rosnący potencjał

[b]

[/b]Paweł Chmielowski, prezes agencji analityki sportowej Sport Analytics, podkreśla, że to może być bardzo ważny sezon dla klubów spoza PGE Ekstraligi. - Barwne postacie zawsze pozytywnie wpływają na koloryt rozgrywek, a takich w przyszłym sezonie nie będzie brakowało. Jestem przekonany, że choćby dzięki obecności 4-krotnego mistrza świata, Grega Hancocka, zdecydowanie więcej kibiców będzie przyglądało się rozgrywkom na najniższym szczeblu. Gdy dodamy to tego pierwszą w Polsce kooperację dwóch klubów na linii Unia Leszno - Kolejarz Rawicz, to możemy się spodziewać, że zainteresowanie niższymi ligami w Polsce może być rekordowe - mówi Chmielowski.

Duże zainteresowanie kibiców z całej Polski oraz potencjalnie rosnąca frekwencja na stadionach może być szansą dla klubów na zwiększenie wpływów do budżetu. - To jest dobry moment na to, aby 2. Liga Żużlowa znalazła sponsora tytularnego, dzięki któremu wszystkie kluby na tym poziomie rozgrywkowym dostaną zastrzyk pieniężny pozwalający utrzymać poziom w przyszłych sezonach - mówi Andrzej Soboń, Account Execoutive w agencji marketingu sportowego Arskom Group. - Należy jednak pamiętać, że potencjalny inwestor musi zobaczyć wymierną korzyść i zmierzyć opłacalność. Żużel w Polsce jest bardzo popularny, ale niestety głównie w regionach, dlatego największym wyzwaniem dla klubów oraz włodarzy ligi powinno być poszerzenie ogólnopolskiej społeczności fanów czarnego sportu - dodaje Soboń.

Czy to produkt telewizyjny?

Prezesi klubów jednak częściej niż o pozyskaniu sponsora tytularnego ligi mówią o pozyskaniu partnera telewizyjnego. Media w minionym sezonie transmitowały m.in. mecze PGE Ekstraligi, Nice 1.LŻ, reprezentacji Polski czy lig zagranicznych. Podobnie będzie również w przyszłym sezonie. Czy w takim wypadku prawa do transmitowania 2. Ligi Żużlowej są dla nich wartościowe?

- Trudno to jednoznacznie oszacować - mówi Paweł Chmielowski. - Dzięki współpracy z firmą Newspoint dokonaliśmy oceny wygenerowanego ekwiwalentu reklamowego zespoły 2. Ligi Żużlowej w zeszłym sezonie w okresie od kwietnia do września 2017 roku. Kwota ta przekroczyła ponad 15 mln złotych, co jest bardzo dużym wynikiem biorąc pod uwagę, że brakowało tam gwiazd tego sportu czy innych czynników, które będą w tej lidze w przyszłym sezonie. Możemy więc założyć, że wartość reklamowa w sezonie 2018 będzie jeszcze większa. To powoduje, że zarówno telewizje, jak i potencjalni sponsorzy mają o czym myśleć - dodaje Chmielowski ze Sport Analytics.

ZOBACZ WIDEO Stadion Orła Łódź prezentuje się coraz lepiej! Zobacz na jakim etapie jest budowa
[color=#000000]

[/color]

Duży ekwiwalent reklamowy, czyli szacowana wartość reklamowa, którą należałoby wydać, aby trafić do tych samych kibiców żużla, powoduje, że rosną również oczekiwania prezesów 2. ligi. Ich nastawienie jednak studzi ekspert agencji Arskom Group - Rozumiem argumenty włodarzy klubów, ale ich oczekiwania finansowe do science fiction - komentuje Andrzej Soboń. - Jeśli telewizje płacą za prawa do Nice 1. Ligi Żużlowej około 3 mln złotych za trzyletni kontrakt to cena za 2. Ligę Żużlową na pewno nie przekracza miliona złotych za sezon. Moim zdaniem, obecnie żadna telewizja nie jest w stanie zapłacić takich pieniędzy za ten produkt. Należy wziąć pod uwagę, że na najniższym poziomie produkt ten jest mocno regionalny, a do tego terminarz meczów musiałby być bardzo dobrze zaplanowany, aby nie kolidować z PGE Ekstraligą i Nice 1. Ligą Żużlową - dodaje Soboń.

Retransmisje jedynym rozwiązaniem... ale czy dobrym?

Mówiąc o prawach telewizyjnych do 2. Ligi Żużlowej dużo mówi się również o tym, w jaki sposób miałaby zostać przeprowadzona transmisja. Standardowym rozwiązaniem jest przeprowadzenie transmisji na żywo, jednak w tym przypadku to nie jest takie proste. Polskie stacje telewizyjne przeprowadzają tzw. live ze spotkań pozostałych polskich lig żużlowych i terminy nie mogą na siebie nachodzić. Powoduje to, że dla najniższej klasy rozgrywkowej nie ma już miejsca.

- Jednym z wolnych terminów na przeprowadzenie transmisji na żywo jest niedzielne południe. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie zarówno dla telewizji, jak i dla klubów. Biorąc pod uwagę nasze wcześniejsze badania kibiców żużlowych, które przeprowadziliśmy dla Naturalnej Medycyny PSŻ Poznań, jak i kibiców innych dyscyplin (m.in. Lecha Poznań i Wisły Kraków) jednym z głównych czynników uniemożliwiających dotarcie na mecz są obowiązki rodzinne i pracownicze. Kibic żużla jest typem konserwatywnym i niedzielne południe woli spokojnie celebrować z rodziną w domu przy stole, podczas spacerów czy też kościele. Dopiero godziny popołudniowe do idealny moment by ruszyć z familią do świątyni żużla - komentuje Paweł Chmielowski.

Drugą z opcji współpracy ze stacjami telewizyjnymi są retransmisje. W kuluarach mówi się, że jednym z terminów jest poniedziałkowe popołudnie i to właśnie wtedy kibice żużla z całej polski mogliby śledzić powtórki meczów 2. Ligi Żużlowej. Jednak czy oglądanie meczu, o którym już wszystko wiadomo będzie atrakcyjny dla kibiców czarnego sportu?

- To mija się z celem. Żyjemy w czasach mediów społecznościowych, rozwoju technologii i przyzwyczajenia do tego, że wszystko dzieje się "tu i teraz". Powtórki są mało interesujące dla kibiców. Obawiam się, że oglądalność byłaby liczona maksymalnie w setkach, nawet nie w tysiącach - podsumowuje Andrzej Soboń.

Wartość ekwiwalentu reklamowego klubów 2. Ligi Żużlowej w sezonie 2017. Dane dostarczone przez firmę Newspoint.

[b]Klub[/b][b]Portale[/b][b]Media społecznościowe[/b][b]Razem[/b]
GTM Start Gniezno 2 549 099 zł 20 037 zł 2 569 136 zł
Kolejarz Rawicz 1 767 332 zł 28 311 zł 1 795 643 zł
KSM Krosno 2 963 496 zł 19 478 zł 2 982 974 zł
Naturalna Medycyna PSŻ Poznań 2 140 029 zł 50 560 zł 2 190 589 zł
Speed Car Motor Lublin 2 766 716 zł 39 017 zł 2 805 733 zł
Stal Met Kolejarz Opole 1 279 790 zł 9 913 zł 1 289 703 zł
TŻ Ostrovia Ostrów 1 416 833 zł 4 007 zł 1 420 840 zł
SUMA 14 883 295 zł 171 323 zł 15 054 618 zł
Komentarze (15)
avatar
ARMANI
20.12.2017
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Napewno obniży to frekwencję na mecz przyjdą tylko wierni kibice a pikniki obejrzą w tv. 
avatar
Andrzej TRybus
19.12.2017
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Moje zdanie w temacie transmisji rozgrywek 2 Ligi żużlowej jest takie i już kiedyś to pisałem - Transmisje żeby miały jaki kolwiek sens muszą być live . Zostawmy to tv internetowej , niech to b Czytaj całość
avatar
Mossad
19.12.2017
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Czy ja dobrze zrozumialem, ze oni za to cos chca duza kase od tv?
He he ludzie, troche pokory.
Nikt nie zaplaci nawet zlotowki, nikt nie wezmie tego za darmo.
Koszty zrobienia sygnalu nie sa ta
Czytaj całość
szurszacz
19.12.2017
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
cały sportowy świat pcha się do tv. tylko polski żużel ma problem.. 
avatar
-Stan-
19.12.2017
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Wymienieni zawodnicy którzy mają przyciągnąć kibica na stadiony drugoligowe i przed telewizory, to większość tylko nazwiska, na torze słabsi od wielu juniorów. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.