Żużel. Kroplówka finansowa dla spadkowicza? Inaczej przepaść między PGE Ekstraligą a Nice 1.LŻ będzie rosnąć

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Gleb Czugunow
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Gleb Czugunow

Drugi rok z rzędu beniaminek PGE Ekstraligi ma ogromne problemy na rynku transferowym, a przepaść między rozgrywkami w Polsce powiększa się. To nie wróży najlepiej pod kątem przyszłości. Dlatego zmiany są konieczne.

W zeszłym roku Speed Car Motor Lublin miał olbrzymie problemy z transferami, choć wcale nie dysponował małym budżetem. "Koziołki" oferowały górę pieniędzy, ale nie były w stanie nakłonić do transferu Martina Vaculika czy Krzysztofa Kasprzaka.

Skończyło się tym, że do Lublina trafił niechciany Grzegorz Zengota, dano też szansę rozwijającemu się z roku na rok Mikkelowi Michelsenowi, a wiosną wykorzystano fakt, że Grigorij Łaguta wracał do żużla po zawieszeniu za doping i przelicytowano ofertę PGG ROW-u Rybnik.

Czytaj także: Kacper Woryna ma wielkie serce

I to właśnie rybniczanie tej jesieni zmierzyli się z trudną sytuacją na rynku transferowym. Prezes Krzysztof Mrozek podczas rozmów kilkukrotnie zderzył się ze ścianą.

ZOBACZ WIDEO Żużel. Bartosz Zmarzlik o sukcesie, drodze do złota i marzeniach, które się spełniają

Jeśli działacze czegoś nie zrobią, to sytuacja będzie się powtarzać co roku. Różnica pomiędzy PGE Ekstraligą a Nice 1.LŻ powiększa się. Wynika to m.in. z kontraktów sponsorskich. Kluby rywalizujące w najwyższej klasie rozgrywkowej mogą liczyć na pokaźny przelew od PGE, do tego otrzymują pieniądze za transmisje meczów w nSport+ oraz Eleven Sports.

Wprawdzie mecze Nice 1.LŻ są pokazywane w Polsacie Sport i Eleven Sports, ale kwoty z transmisji ledwo wystarczają klubom na waciki. Znacznie niższy jest też kontrakt sponsorski z Nice, partnerem tytułowym rozgrywek.

O tym jak bolesne może być odcięcie od kontraktu telewizyjnego przekonują się w innych dyscyplinach, chociażby w piłce nożnej. Anglicy wprowadzili nawet specjalną "kroplówkę finansową". Dzięki niej klub po spadku z Premier League nadal ma przez jakiś czas dostęp do tej puli pieniędzy. Wszystko po to, aby nie doznał szoku finansowego. Zwłaszcza, że kontrakty w piłce nożnej są podpisywane na kilka lat.

- Mówiłem już nieraz, że władze żużla muszą ratować dyscyplinę, a nie tylko patrzeć na własny interes. Niektórzy myślą o tu i teraz, o aktualnym wyniku. Nikt nie zastanawia się nad tym, co będzie za kilka lat - mówi nam Jan Krzystyniak, były żużlowiec i trener.

Wprowadzenie "kroplówki finansowej" dla spadkowicza wymagałoby jednak zgody większości klubów PGE Ekstraligi. Musiałyby one porozumieć się ponad podziałami i podzielić tort finansowy na większą liczbę graczy. Taki pomysł nie przypadnie do gustu każdemu. Tym bardziej że część ośrodków od dawna nie zaznała goryczy porażki i spadku do niższej ligi. W Lesznie, Wrocławiu czy Zielonej Górze nie muszą się zatem martwić tym, że beniaminek po awansie ma trudne życie.

Czytaj także: Hampel lub Kurtz trafią do Rybnika?

- A może właśnie taki pomysł jest dobry? Może niech klub po spadku dostaje więcej pieniędzy. Nie musi ich nawet od razu wydawać. Może je trzymać w gotowości na awans i wydać potem na transfery - dodaje Krzystyniak.

Innym wyjściem, które zmieni sytuację na rynku transferowym może być jedynie powrót do KSM. - Bo mamy kluby bogate i biedne. Jeśli nic nie zrobimy, to sytuacja z problemem beniaminka i zabetonowanym rynkiem będzie się powtarzać. Jeśli chcemy równego poziomu, jeśli chcemy rozwoju dyscypliny w innych ośrodkach, to trzeba działać. Wprowadzenie KSM jest najłatwiejszym rozwiązaniem - podsumowuje Krzystyniak.

Komentarze (35)
avatar
Only Retro Speedway
19.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Ale namieszali, najpierw że nie chcą zawodnicy zmieniać barw mimo kuszenia kasą (to chyba dobrze nie), potem wniosek że trzeba płacić ale nie beniaminkowi tylko o dziwo spadkowiczowi, do tego j Czytaj całość
avatar
smok
19.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Co za brednie. 
avatar
DanGW
18.11.2019
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
przeciez to bez sensu. porownanie do pilki gdzie oddanie zawodnika nie jest czyms prostym to bezsens. Czytaj całość
avatar
FALUBAZ CHYNÓW
18.11.2019
Zgłoś do moderacji
3
0
Odpowiedz
Ale niby dlaczego beniaminek ma wejsc i wziac do skladu ...Madsena czy Sajfudinowa albo Vaculika? Albo kluby beda musialy oddawac wychowankow w imie KSM...Rola beniaminka to szkolenie s Czytaj całość
avatar
brak_zawodnika
18.11.2019
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
PS. Równie dobrze można zabronić podpisywania kontraktów kilkuletnich, bo to też psuje rynek i sprawia że beniaminek nie ma w czym wybierać, bo większość liderów wiążą ważne umowy z ich klubami Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.