Pomijając fakt, że działania torunian w mediach społecznościowych wyglądają na tle innych dużych żużlowych firm w kraju dość blado, w samym Toruniu żużlowcy cieszą się największym zainteresowaniem i są najbardziej widoczni. Social media Klubu Sportowego Toruń S.A. w porównaniu z przedstawicielami innych dyscyplin mogą pochwalić się największym gronem odbiorców w każdej z branych przez nas uwagę platform. I nie zmieniają tego słabsze wyniki.
CZYTAJ WIĘCEJ: Partnerka pożegnała Danny'ego Ayresa we wzruszającym liście
Ciekawostka polega na tym, że w naszej pobieżnej analizie, w której pod uwagę wzięliśmy wiodące toruńskie kluby, tylko Apator i Elana nie są w tym momencie ulokowane w najwyższych ligach w swoich dyscyplinach. Koszykarskie: Polski Cukier i Energa, hokejowe: KH Energa (na lodzie) i Pomorzanin (na trawie) oraz tenisowy KST Energa-Manekin występują na arenach ekstraklasowych. Wyłączając z tego będącą na niezłym poziomie koszykówkę, oceniając potencjał finansowy, reklamowy i popularność, inne dyscypliny nie mają szans mierzyć się z żużlem.
W Grodzie Kopernika dominuje zainteresowanie speedwayem, a następnie wspomnianą koszykówką i piłką nożną. O tym świadczą nie tylko działania w mediach, ale też frekwencja na sportowych arenach. Najwięcej torunian chodzi na Motoarenę. Dalej mamy Stadion Miejski i Arenę Toruń. Tradycje zakorzenione w mieście wciąż mają się dobrze. Żużel jak był, tak jest i zapewne jeszcze długo będzie numerem jeden. Potwierdza to liga i coroczna Grand Prix.
ZOBACZ WIDEO Bartosz Zmarzlik typował Roberta Lewandowskiego na sportowca roku w Polsce
W "socialach" różnica widoczna jest głównie na Facebooku - wciąż głównym medium z tych uznawanych za społecznościowe. Ponad 44 tysięcy polubień znacznie przewyższa wyniki osiągnięte przez Elanę i Polski Cukier (a to aktualny wicemistrz kraju). Jeśli chodzi o kluby z tego samego podwórka, Apator jest w Polsce "na fejsie" piąty, ustępując Falubazowi Zielona Góra, Stali Gorzów, Unii Leszno i Włókniarzowi Częstochowa.
Anioły górują nad sąsiadami również na Twitterze, YouTubie i Instagramie. Należy jasno stwierdzić, że klub prowadzony przez rodzinę Termińskich posiada ogromny potencjał marketingowy, który - co łatwo dostrzec - nie zostaje wykorzystywany. Aktywność w social media jest dość systematyczna, lecz każdy z obszarów powinien działać prężniej, jak na posiadane możliwości. Wzorców nie brakuje, a świadomość bycia zdecydowanym numerem jeden w mieście i przy okazji w regionie (większe i bogatsze są dopiero kluby piłkarskie, ale są one oddalone od Torunia o przynajmniej 150-200 kilometrów) musi zobowiązywać.
CZYTAJ WIĘCEJ: Quiz. Oni często zmieniali kluby. Sprawdź wiedzę!
Nie można nie wspomnieć, że Apator jako jedyny przedstawiciel sportu żużlowego znalazł się wśród finalistów Nagród Biznesu Sportowego za rok 2019 w kategorii "Video Sportowe". "Lata świetności, rok próby. Bądź z nami!". Spot promocyjny, który promowano w social media, zebrał wiele dobrych recenzji i faktycznie robi wrażenie. Potwierdza to tylko, jak mógłby być wykorzystywany przez klub kanał np. na YouTubie. Oby wspomniany spot nie był to tylko wyjątek i oby tego typu działania budujące markę klubu występowały znacznie częściej.
Wybrane toruńskie kluby w mediach społecznościowych (stan na 6 lutego b.r.):
Klub | YouTube | |||
---|---|---|---|---|
Apator | 44 320 pol. | 7 922 obs. | 2 600 sub. | 8 803 obs. |
Polski Cukier | 16 936 pol. | 4 167 obs. | 1 310 sub. | 6 704 obs. |
Elana | 21 998 pol. | 2 077 obs. | 1 850 sub. | 6 005 obs. |
KH Energa | 6 103 pol. | 573 obs. | - | 1 383 obs. |
Energa | 5 431 pol. | 653 obs. | 50 sub. | - |
Pomorzanin | 2 849 pol. | 191 obs. | 128 sub. | - |
Energa-Manekin | 2 470 pol. | 29 obs. | 294 sub. | 292 obs. |